Eppie
20-03-2015 om 13:28
Eenmalig PGB
Onze zoon van 12 jaar heeft epilepsie. Wij hebben nog nooit eerder PGB of uit een ander potje gehad maar nu hij straks naar het VO gaat, gaan we toch tegen zaken aanlopen.
Ik begreep dat de gemeentes in 2015 nog een keer een eenmalige PGB kunnen toekennen. Weet iemand hier iets meer over en hoe kan ik dat aanvragen ? Wat heb ik daarvoor nodig ? Ik heb al naar MEE gebeld maar sinds 01.03.2015 zou dit overgedragen zijn aan Centrum Jeugd en Gezin ??
Alvast bedankt.
Eppie
Leen13
20-03-2015 om 13:49
Tja
Waar heb je het PGB voor nodig? Als het voor begeleiding op school is, is het aan de school om dat zelf te regelen voor je kind. Is het iets buiten school dan kun je informatie vragen bij het WMO loket van je gemeente. Elke gemeente heeft daar nu eigen organisatievormen voor. Maar de gemeente gaat er over. Dus daar zou ik toch beginnen. Misschien zeggen zij jou ook wel dat het naar het CJG is.
En dan mag je hopen dat het CJG weet wat er van haar verwacht wordt. Spannend.
Leen13
20-03-2015 om 13:53
Eenmalig PGB?
http://www.pgb.nl/nieuws-over-het-pgb/nieuws
Vind ik niets over en ik weet ook niet wat het zou betekenen in jou situatie. Je kunt trekkingsrecht krijgen op grond waarvan de SVB een door jou (volgens regels) gecontracteerde hulpverlener uitbetaald waarvan jij gezorgd hebt dat het contract bij de SVB is en dat het aan de regelgeving voldoet, nadat je daar door de gemeente toestemming voor hebt gekregen. De gemeente kan die beoordeling aan een organisatie als CJG toebedelen.
Eppie
20-03-2015 om 13:57
vervoer
Het gaat vnl om een eenmalige tegemoetkoming in een investering om zelfstandig naar school te kunnen. Hij wordt nu iedere dag gehaald en gebracht door mij want kan niet zelfstandig aan het verkeer deelnemen. Maar voor het VO is dat natuurlijk heel vervelend voor mijn werk qua tijden maar vooral voor hem, hij wil natuurlijk ook gewoon zonder mij naar school kunnen.
dan ga ik inderdaad de gemeente maar eens bellen. Dank je !
Connie
20-03-2015 om 14:04
Nieuwsgierig
Dan word ik nu wel heel nieuwsgierig.
Bij een investering om zelfstandig naar school te kunnen komen, denk ik aan een fiets. Klopt dit?
Een busabonnement is namelijk geen investering.
En wat is er anders aan dan nu naar school gaan op de basisschool en straks op het vo?
Je had toch ook eerder die 'investering' kunnen doen zodat jouw zoon ook nu al zelf naar school zou kunnen gaan.
eppie
20-03-2015 om 14:08
lastig
Ik snap er gewoon echt niets van, trekkingsrecht enzo. Ik hoorde van een moeder dat er een eenmalige uitkering voor vervoer of woonaanpassing mogelijk zou kunnen zijn. maar ik heb er echt geen verstand van dus inderdaad maar gewoon de gemeente bellen.
Eppie
20-03-2015 om 14:10
Connie
nee, dat klopt niet. Het gaat om een meld/assistentiehond ! Hij heeft er nu de leeftijd voor om samen met een officiele trainster te trainen met een hond. Deze kan hem begeleiden in het verkeer.
Leen13
20-03-2015 om 15:17
Zorgverzekeraar
http://www.zorghulpatlas.nl/zorghulpwereld/hulpmiddelen/hulphond/
Je kunt het beste in dit geval informatie vragen bij de organisatie zelf die voor een hulphond met trainer kan zorgen.
Er is wel wat deining hier en daar. Waarschijnlijk is dit medisch en dan valt het nog onder zorgverzekeraar, die kun je natuurlijk zelf ook vragen. Maar vaker verwijzen zorgverzekeraar en gemeente naar elkaar.
De regelgeving is daar blijkbaar niet eenduidig in.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/zijn-medische-hulpmiddelen-opgenomen-in-het-basispakket.html
Meestal weet degene die de zorg levert dan wel hoe het nu toegaat want zij hebben het meeste belang bij betaling.
Leen13
20-03-2015 om 15:57
Deels?
http://www.hulpmiddelenwijzer.nl/hulphonden?searchInput=hulphond
"Vergoedingsmogelijkheden
Het hulpmiddel kan (gedeeltelijk) vergoed worden door de ziektekostenverzekering. Neem contact op met uw zorgverzekeraar voor meer informatie of kijk in het Reglement Hulpmiddelen van uw zorgverzekeraar."
Connie
20-03-2015 om 16:01
Eppie
Een assistentiehond is inderdaad iets heel anders dan een fiets.
Ik hoop dat het gaat lukken maar heb je je al uitgebreid laten informeren?
En hoe staat de nieuwe school erin? Weten die al van jouw/jullie plan voor een hond?
Ulla
20-03-2015 om 16:05
Connie/Eppie
Het gaat er toch om dat hij door zijn epilepsie niet alleen naar school kan, dat dat gevaarlijk is?
eppie
20-03-2015 om 16:56
zorgverzekeraar
nee, helaas, voor een kind met epilepsie wordt een hulphond niet vergoed. En de grote stichting hebben geen honden voor kinderen onder de 15 jaar (waar overigens ook iets voor te zeggen is). Alleen vinden wij dat te lang duren.
Wij volgen nu een ander traject waarbij we dus dmv sponsoring en spaargeld het bedrag bij elkaar kunnen sprokkelen. maar het is veel geld.
Een hulphond/meldhond/therapiehond mag niet geweigerd worden waar dan ook maar de VO heeft er sowieso nul probleem mee. De hond is hypo allergeen dus voor andere kinderen geen ellende.
Het gaat dus puur om de zelfstandigheid in het verkeer maar dan moet de hond ook nog ergens blijven als hij op school zit. En dus wordt de hond geleerd stil te blijven liggen bij het voetbalveld en in school.
Connie
20-03-2015 om 17:06
Eppie
Kun je niet verschillende fondsen aanschrijven?
Er is een fondsenboek waarin alle filantropische fondsen in vermeld staan. Per fonds staat aangegeven wat de doelgroep is.
Heel lang geleden heb ik er eentje gehad voor totaal iets anders dan een assistentiehond.
Door verschillende fondsen aan te schrijven en van meerdere een gift te krijgen, werd het uiteindelijke doel behaald.
M Lavell
20-03-2015 om 17:11
Hoeveel?
Hoeveel geld heb je nodig dan?
Ik denk dat je bij de gemeente moet zijn. Voor een eenmalige uitkering, of anders is wellicht een lening mogelijk ihkv wmo. Gemeenten moeten maatwerk leveren. Dat kan ook op deze manier.
Levert zijn zelfstandig zijn mogelijk een besparing op voor de gemeente? (geen idee)
Je kunt daarnaast ook denken aan een wervingsactie.
http://www.rtvnh.nl/nieuws/85847/weesp-zamelt-geld-in-voor-hulphond
Leen13
20-03-2015 om 17:33
Besparing
Ja, je kunt mogelijk beiden aanvragen: of taxivervoer of een hulphond. Om maar even aan te geven dat menselijke of dierlijke bewaking gewenst is vanwege zijn epilepsie. Dan kan de gemeente beoordelen wat goedkoper is. Misschien werkt het wel zo: eerst overvragen en dan krijg je in elk geval iets vergoed. Te timide en je krijgt niets.
hkh
20-03-2015 om 19:41
Hondje
De totale training kost minimaal eur 15.000. Dat is exclusief hond. Wij hebben al best wel veel geld binnengehaald met acties, donaties en sponsoring en spaargeld. Maar alle hulp en steun is welkom ! Ik ga zeker dat fondsenboek en de gemeente bellen. Inderdaad maar hoog inzetten. Taxuvervoer is ook niet goedkoop tenslotte.
En het geeft ons kind zoveel, ook qua zelfvertrouwen. Dus we bufflelen verder en ik gun het ieder kind met wat voor beperking dan ook.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.