Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Echt passend onderwijs voor kinderen met autisme in Noorwegen?

http://www.autipassendonderwijsutrecht.nl/nieuws/inclusiefonderwijsinnoorwegenvoorkinderenmetautisme

Gezin is verhuisd naar Noorwegen vanwege echt inclusief onderwijs voor hun twee kinderen met autisme. Aanpassingen op de reguliere school zijn wel mogelijk. Meer persoonlijke begeleiders. Twee fulltime in plaats van een uurtje per week. En na de start in de klas alleen werken in een kamertje naast de klas.
Investeren in kinderen en niet straffen voor onvermogen.

Veel informatie op de site verder over de toename van de thuiszitters.
In Nederland blijft het toch, ook politiek gezien, doe maar of je normaal bent, iedereen moet zich nou eenmaal aanpassen. En anders volgt dwang en straf. Toename dus. Alsof we niet allang weten dat straf niet helpt.

Evanlyn

Evanlyn

14-07-2015 om 13:53

Klopt

Ik ken een ander gezin met autistische kinderen dat daar ook fantastisch begeleid wordt. En dan niet eens in een grote stad, maar gewoon op een dorpsschooltje.

Dan word je er toch gek van dat hier zo lamlendig gedaan wordt over passend onderwijs. Alles is hier teveel, want geen geld of geen zin. En dat terwijl de meeste kinderen al geholpen zijn met een beetje begrip. En die paar die meer nodig hebben kun je ook best helpen in een rijk land als Nederland. Maar helaas ontbreekt hier de wil.

Vogel

Vogel

14-07-2015 om 19:27

Passend is maatwerk

Neit ieder kind heeft baat bij inclusief onderwijs. Mijn zoon is enorm opgeknapt van speciaal onderwijs, o.a. omdat hij daar geen uitzondering is.
Maar als je je kinderen toevallig toch tweetalig hebt opgevoed (de moeder in het filmpje is Noors), dan is het fijn als je een escape hebt naar Noorwegen.

mirreke

mirreke

17-07-2015 om 22:03

Haha vogel

Beetje flauw. Het gaat erom dat aangepast en goed begeleid onderwijs blijkbaar dus wel mogelijk is, als je het onderwijs maar anders (met meer middelen of ook meer inzicht?) inricht. het punt is dan juist dat het mogelijk is onderwijs naar wens te krijgen, aangepast op het kind in kwestie. Mijn zoon zou bijvoorbeeld van je lang zal ze levensdagen niet naar het speciaal onderwijs gaan. Met geen stok. Extra begeleiding op een normale school daarentegen pakt hij wel aan. Inderdaad, een uurtje per week. Nog mazzel dat hij ongeveer 80 procent (schat ik) van zijn tijd besteedt aan het zo min mogelijk opvallen en anders zijn.

Hoe heerlijk zou het zijn als het normaal is dat kinderen op hun behoeftes worden aangesproken, zodat het niet meer nodig is om zo krampachtig niet anders te willen zijn, of totaal stuk te lopen op inclusief onderwijs voordat je naar het speciaal onderwijs 'mag'. Inclusief onderwijs is een Europese (jaja) trend, je ziet het in Engeland (hmmm), in Duitsland (ook een flop eigenlijk, Inklusion heet het hier), maar wat wel duidelijk is dat het mislukt als het alleen een verkapte bezuiniging is en docenten totaal geen extra kennis of begeleiding krijgen.

Syl

Syl

18-07-2015 om 15:47

wat is ...

inclusief onderwijs?

Leen13

Leen13

19-07-2015 om 17:28 Topicstarter

Inclusief onderwijs

http://www.inclusiefonderwijs.com/
"Inclusief onderwijs betekent dat alle kinderen, ongeacht achtergrond, dezelfde scholen bezoeken, in heterogene groepen functioneren en het gewone onderwijsprogramma volgen afgestemd op hun eigen mogelijkheden."

Ik denk dat dat soort ideeën best goed zijn maar dat er ook voorwaarden aanzitten waaronder dat kan slagen. En als je dat niet doet dan kan een kind beter naar speciaal onderwijs. Waar wel rekening gehouden wordt met een kind en het niet voortdurend de negatieve uitzondering is of door onopvallendheid niet opgemerkt en niet geholpen wordt.

Ik denk ook dat door leerkrachten onder stress te zetten zij ook niet anders kunnen dan uiteindelijk ook de leerlingen onder stress te zetten. En veel mensen kunnen daar gewoon niet tegen en dan komt er van presteren niet veel terecht.
Ook in de samenleving is veel behoefte aan ontspanning, mindfullness, powernaps en weet ik niet wat al.
Die ratrace maakt gewoon slachtoffers.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.