Caro
11-04-2014 om 18:58
Dyslexie en Havo
Mijn zoon zit in 2 vmbo-t. Heeft een Pdd-nos en echt ernstige dyslexie. Hij schrijft alleen de lidwoorden in het NL goed. Hij haalt voor alle vakken negens en tienen. Uit de afgenomen cito van 2e jaar middelbare school, blijkt dat hij op alle vakken vwo-niveau scoort, behalve voor NL spelling: dat is VMBO-Basis. Het idee is dat hij volgend jaar Havo gaat doen. Wie heeft ervaring met een school in Adam, waar ze echt heel veel rekening houden met dyslexie. Mijn oudste zoon heeft ook dyslexie en zit in 4 havo in Amsterdam, maar hij krijgt alleen wat meer tijd voor zijn toetsen. Dat is voor ons andere zoon echt niet voldoende
groetjes
Marjolein
11-04-2014 om 23:47
praten op scholen
Caro,
Het lijkt me verstandig dat je gaat praten op verschillende scholen. Vraag ook of ze gebruik maken van dyslexie software bij toetsen en toestemming verlenen voor het gebruik van laptop in de klas.
En dan doorvragen laat het ze concreet maken, niet te snel antwoorden geloven. (helaas een tip uit eigen ervaring.)
Sorry, geen ervaring in Amsterdam, maar vraag het eens na op het www.dyslexieforum.nl
Dalarna
12-04-2014 om 14:50
tja
Veel meer aanbieden bij toetsen kan niet, wat verwacht je nog meer? Er omheen kan van alles maar bij de toetsen niet.
Even anders
16-04-2014 om 00:02
Hier...
Hier vergelijkbare zoon. Ik zou investeren in dyslexiesoftware (meer info bij bv Lexima; ik heb geen aandelen). Inmiddels zijn er zelfs rechterlijke uitspraken dat een school gebruik van Kurzweil tijdens les en examen MOET toestaan.
De ene school zal het met man en macht tegenhouden (heb net een rondje VO er op zitten) en anderen zullen het veel meer stimuleren...
hminkema
16-04-2014 om 00:55
Vraag ook naar normering
Behalve hulpmiddelen bij het functioneren op school en thuis (zoals laptopgebruik, software en extra tijd) passen scholen vaak ook de beoordelingsnormen aan voor dyslectici. Dat is een glibberig terrein, want het wordt niet altijd acceptabel gevonden dat schoolcijfers verhoogd worden omdat de ene leerling voor een zwakke taalvaardigheid compensatie krijgt en een de andere leerling niet.
De compensatie op mijn school houdt in dat er bij dyslectici voor spelfouten een lagere bovengrens wordt aangehouden of lichter meeweegt in het cijfer, zodat een zwakke spelvaardigheid bij deze leerlingen niet als een molensteen werkt op elke schriftelijke toetsprestatie.
Het lijkt me ook nuttig om op uw school daar naar te informeren.
hminkema
16-04-2014 om 00:55
Vraag ook naar normering
Behalve hulpmiddelen bij het functioneren op school en thuis (zoals laptopgebruik, software en extra tijd) passen scholen vaak ook de beoordelingsnormen aan voor dyslectici. Dat is een glibberig terrein, want het wordt niet altijd acceptabel gevonden dat schoolcijfers verhoogd worden omdat de ene leerling voor een zwakke taalvaardigheid compensatie krijgt en een de andere leerling niet.
De compensatie op mijn school houdt in dat er bij dyslectici voor spelfouten een lagere bovengrens wordt aangehouden of lichter meeweegt in het cijfer, zodat een zwakke spelvaardigheid bij deze leerlingen niet als een molensteen werkt op elke schriftelijke toetsprestatie.
Het lijkt me ook nuttig om op uw school daar naar te informeren.
M Lavell
16-04-2014 om 11:19
Wiens idee?
Caro, wiens idee is het precies dat je zoon volgend jaar Havo gaat doen? Het klinkt als een goed idee van een leerkracht of mentor en ik snap het idee wel, maar dat idee is niet zoveel waard als er niet een school bij geleverd is die jouw zoon ook aan wil nemen op havo niveau.
Los van de vraag of er een school bereid zou zijn om jouw zoon op te nemen, bestaat er dan ook nog de vraag of de leerkrachten binnen die school het daar mee eens zijn en bereid zijn de nodige extra moeite te doen of coulance te tonen.
Zonder dat wordt het een drama. Ik zie het plan in goede bedoelingen sterven en jouw zoon straks helemaal zonder school zitten. Hij zal met de verplichte taaltoets, ook geen vmbo diploma kunnen halen.
Als deze school werkelijk zo creatief is als het goede idee doet vermoeden, dan zou ik erop aansturen dat hij gewoon op deze school blijft, maar wel een havo programma gaat volgen. Dat organiseren is net zo makkelijk als het binnen een havo organiseren van onderwijs voor een leerling die van het vmbo komt en alleen Nederlandse lidwoorden correct kan spellen.
caro
16-04-2014 om 13:25
reactie
Op de school waar hij nu zit is een 3e klas havo. Het is een kleine school, die tussen regulier en speciaal onderwijs in zit. Je kan er over het algemeen alleen naar toe met een rugzak of lwoo. Voor mijn zoon hebben ze een uitzondering gemaakt. Omdat er maar 15 kinderen in de havoklasssn zitten, bieden ze geen bovenbouw. Vandaar dat hij na 3 havo naar een andere school moet of naar 4 vmbo t op de school zelf.
Waarom geen vwo? Hij heeft nu bijna 2 jaar les op vmbo t niveau, overgang naar vwo is niet haalbaar.
gr
caro
Evanlyn
16-04-2014 om 13:37
Caro
Overleg even met de school. Volgens mij hebben ze vaste scholen waar de contacten goed mee zijn en die heel graag leerlingen van deze school ontvangen (ik heb geraden welke school het is). Daar moeten er toch ook bij zijn die goed zijn met dyslexie?
M Lavell
16-04-2014 om 14:04
Aha, ik snap het
Ah natuurlijk. Als hij vmbo zou blijven doen, dan zou hij voor komend jaar een stroom (of hoe noemen ze dat) moeten kiezen. Op havo niveau valt die knip (profielkeuze) aan het eind van de 3e.
Evanlyn heeft gelijk dat scholen vaak afspraken hebben om leerlingen uit te wisselen. Vraag ernaar.
Ik zou werkelijk kiezen voor havo op die school waar hij nu zit. Er staan zoveel veranderingen op stapel in de komende jaren. Als er al een school is die hem komend jaar wil hebben, dan valt er met die profielkeuze toch weer een nieuw besluit. Moet ie weer weg.
Leen13
16-04-2014 om 19:36
Onderwijsconsulenten
Je kunt advies vragen aan onderwijsconsumenten (in Amsterdam) en onderwijsconsulenten.
Maar je zoon is daar ook niet zomaar terecht gekomen. Die contactpersonen kunnen je ook adviseren en mogelijk zelfs helpen met plaatsing elders.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.