Marble (voor even)
21-03-2013 om 09:18
Dochter gaat maar door en door en door
Onze dochter is 4,5 en ik ben op zoek naar herkenning en hopelijk tips om het volgende probleem op te lossen: ze stopt niet, nooit. Een voorbeeld:
een paar weken geleden tijdens het avondeten spuugde dochter alles onder. Zelf zat ze helemaal onder en we hebben haar even in de gootsteen in bad gezet. Dat vond ze erg leuk en ze vroeg sindsdien iedere avond of ze in de gootsteen in bad mocht. Dat was nog tot daar aan toe maar binnen 2 dagen vroeg ze de hele dag (en 's nachts ook als ze wakker werd) of ze in bad mocht. We hebben haar duidelijk verteld dat ze 's avonds na het eten in bad gaat en verder niet. Het helpt niet, de hele dag horen we: ik wil in bahaaaad. Huilend, krijsen, alles haalt ze uit de kast. We hebben geprobeerd uit te vinden waarom ze in bad wil. Is ze vies? Voelt het lekker in bad? Heeft ze jeuk? Haar huid is ontzettend droog, geen eczeem overigens. Vannacht werd ze wakker, het eerste wat je hoort is dan: ik wil in bahaaaaad en dat houdt ze dan vol. Wat we ook zeggen of doen, het helpt niks. Haar antwoord op alles in hetzelfde: ik wil in bahaaaad. Ik kan haar toch moeilijk de hele dag in bad zetten.
Nog een voorbeeld: als er een ander kind verdriet heeft, wil ze troosten. Als dat kind dat niet wil en dat haar duidelijk maakt, gaat ze gewoon door. Ze wil het dan echt goed doen, het is geen pesten, maar ze stopt gewoon niet.
Het gaat dus niet zozeer om de voorbeelden maar om het doorgaan, altijd maar doorgaan, dag en nacht, ik word er wanhopig van. We vertellen haar altijd duidelijk wat er gaat gebeuren, als het wekkertje gaat gaan we eten en zo, maar niks lijkt te helpen.
Pas zei iemand dat het een autistisch trekje was. Ik zie verder niets autistisch aan haar, maar ik weet er ook weer niet zo heel veel vanaf.
Heeft er iemand tips, is er iemand die dit herkend, is er iemand die weet hoe ik dit kan doorbreken?
Rafelkap
21-03-2013 om 12:04
Reactie
Wat je kan proberen is een dagindeling maken met plaatjes (foto's of pictogrammen). Zodat ze elke dag weet en ziet waar ze aan toe is en zo kan ze er zekerheid aan ontlenen, bv of ze die dag in bad mag. Vanwege die droge huid wil je dat waarschijnlijk niet elke dag, maar misschien op vaste dagen in de week of om de dag? (en met een beetje olie?)
Je kan autisme niet zien en elk kind is weer anders. Zolang er geen problemen zijn op school hoef je haar niet te laten testen (tenzij je je erg bezorgd bent) Je kan er natuurlijk wel ideeen van meenemen in hoe met haar om te gaan (heel veel duidelijkheid geven) en daar is elke kleuter wel mee gebaat.
Stop moet ze nog leren, je kan niet veel anders doen dan het elke keer op dezelfde manier zeggen (of een rode kaart geven?) en veel herhalen.
Maar als mijn kind elke keer vraagt om Pingu negeer ik dit vaak en doe of ik doof ben, zeker midden in de nacht
Philou
21-03-2013 om 12:18
Afspraken en beloningssyteem
Het klinkt alsof je dochter bezig is met het ontdekken van grenzen. Pas als zij haar eigen grenzen duidelijk heeft, kan ze oog hebben voor die van een ander.
Is je dochter oud genoeg is om simpele afspraken mee te maken icm een beloningssysteem? Ik zou bij 4,5 jaar beginnen met makkelijk haalbare en kortdurende dingen die zij kan doen. Bijv mamma helpen of de knuffels in bed netjes leggen, etc. En zeker in het begin, help je haar dmv structuur slagen in het behalen ervan (bv liefst op momenten dat ze fit is). Zeg, met 3 stickers (en veel prijzen) op een dag mag ze in bad. Eventueel kan je ook afspreken wanneer in bad, hoe lang etc.. Elke keer laat je een taakje dat ze er ingesleten is, vallen en verzin je een nieuwe. En nog wat later laat je het pas ingaan met 5 stickers (oid).
Op het internet is genoeg te vinden over de voorwaarden van het slagen van beloningssystemen.
Marble
21-03-2013 om 15:29
Ze is soms net een eend
alles glijdt van haar af. Als ze 's morgens vertikt om te eten dan moet het in de tupperware en krijgt ze het bijvoorbeeld bij de koffie (op niet-school-dagen). Wat zegt ze dan: ik wil ook helemaal geen kaakje bij de koffie, maar deze boterham. Straf doet haar niks. Belonen werkt op en af, ze is wel gevoelig voor stickers na haren wassen bijvoorbeeld, maar als ze geen sticker krijgt vindt ze het ook best.
Ik ga wel eens zoeken naar pictogrammen, dat zou misschien wel duidelijkheid kunnen geven. Dat hoeft denk ik niet uitgebreid maar opstaan/ontbijten/naar school/lunchen/naar school/thee drinken/spelen/tv kijken/eten/in bad/naar bed. O hm, dat is nog een hele lijst. Ik ga even googlen, dank voor de tips in elk geval!
Rafelkap
21-03-2013 om 17:46
Sclera
Pictogrammen kan je bv vinden op http://www.sclera.be/
maar je moet even eerst opletten of ze die pictogrammen "ziet". Anders kan je ook foto's nemen, gewoon op google afbeeldingen (van een tv, bed, kopje thee, boterham etc) zoeken naar duidelijke foto's.
's Ochtends ophangen op magneetbord/prikbord (je hebt ook klittenviltmateriaal) en laten zien en elke keer weer daar naar verwijzen. Hopelijk helpt het haar haar leven wat meer structuur te geven waardoor ze wat 'makkelijker' wordt.
Leen13
21-03-2013 om 21:20
Aanbieden
Het kan zijn dat ze niet goed kan bedenken wat ze met haar vrije tijd aan moet. Dan heeft ze iets gevonden, het badderen, en dat spreekt haar zo aan dat ze het vaak wil doen.
Dan is het handig om haar ook andere dingen aan te bieden. Bij voorkeur op vaste tijden. Misschien zijn er wel eenvoudiger dingen die ze leuk vind om te doen. Mijn dochter kon uren spelen met haar poppenhuizen bijvoorbeeld. Maar ook dan wilde ze graag dat haar tijd gevuld werd met dingen die vanzelf spraken. Dus dan liet ik haar ook helpen met het koken, tafeldekken, de was, de kat eten geven. Al die werkjes. Op een vaste volgorde. Samen kleding uitzoeken voor de volgende dag.
Bij thuiskomt alle spullen op hun plek, tas, jas, schoenen. Dat soort dingen.
gumba
22-03-2013 om 11:32
Is dit geen normaal gedrag?
Tenminste het komt mij heel bekend voor. Toen mijn pittige dochter die leeftijd had deed ze ook zo. En nu met 13 nog als ze de kans krijgt . Je kan maar beter goed worden in nee zeggen.
Ze heeft gewoon niet zo'n goede impulscontrole. Dat moet zich nog ontwikkelen. Zolang ze dat niet kan, mag je het ook niet van haar verwachten. En dat betekent dus van jouw kant veel geduld voor die 100 keer gestelde vraag. Onze dochter heeft rond die leeftijd bijna 2 jaar lang gevraagd of ze 2 dropjes mocht na het eten ipv 1. Bijna 2 jaar en ze kreeg het nooit! De impuls was voor haar te sterk.
Nog een tip: als je iets doet of goed vindt dat normaal niet mag of kan, benoem het dan heeeeeel duidelijk als uitzondering.. Anders blijft ze er naar vragen.
Bedenk dat ze hier later veel profijt van zal hebben als ze bijv loonsverhoging wil Sterkte en geduld!
Karmijn
22-03-2013 om 11:57
Haha
Bedenk dat ze hier later veel profijt van zal hebben als ze bijv loonsverhoging wil
*proest*
Marble
22-03-2013 om 12:05
Tja voor die loonsverhoging
is het wel handig
Maar verder uren aan een stuk hetzelfde vragen en niet af te leiden zijn met iets anders, is dat normaal? Nou oke, ze is wel af te leiden, dan doen we even een spelletje of helpt ze de was vouwen maar ook tijdens andere activiteiten gaat ze gewoon door met vragen.
Ik heb gisteren een heleboel plaatjes van Borre uitgeprint. Ze vindt Borre heel leuk dus ik was blij dat ik die vond. Vanochtend (vrije dag) hebben we samen de plaatjes bekeken en heeft zij benoemd wat het is. We hebben er een paar uitgezocht, samen geknipt, samen gelamineerd en opgehangen. Iedere keer als ze daarna vroeg om bad zijn we samen naar de kaartjes gegaan "kijk nu gaan we koffie drinken, dan boodschappen doen, enz, en na het avondeten ga je in bad". En wat zei ze: we kunnen ze ook anders hangen. Hebben we maar niet gedaan, zou ze wel willen, ik ga hier even strak mee verder en hoop maar dat het werkt.
drammertje
22-03-2013 om 12:29
Herken t wel
Hier is het meestal 1 thema waarmee zoon obsessief bezig is, en hij kan dan niet stoppen met drammen. Wij moeten echt oppassen dat we hem niet iets vaags toezeggen om ervan af te zijn, want hij onthoudt echt alles. Conseuqent en duidelijk zijn en se woedeuitbarsting voor lief nemen, zo gAt het hier een beetje. Moet erbij zeggen dat hij net een diagnose heeft gekregen, en we het daardoor iets grondiger zullen gaan bekijken/ erover leren. Er speelt dus ook meer.
Leen13
22-03-2013 om 15:52
Slim
Wat is je dochter slim! Die opmerking vind ik trouwen ook van een concreetheid die natuurlijk aan haar jonge leeftijd kan liggen maar de respons herken ik wel van mijn toch iets andere kinderen.
Maar complimenten hoor. Je krijgt er vast wat mee te stellen, maar slim is ze in elk geval!