Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Disharmonisch intelligentieprofiel

Wij hebben recent onze dochter van 7 jaar (groep 4) laten onderzoeken vanwege niet lekker in haar vel zitten, en op school flinke moeite hebben met oa rekenen en spelling terwijl iedereen (ook wijzelf en zij) verwachtte dat school een eitje voor haar zou zijn. De uitslag van het IQ onderzoek was nogal een schok voor ons: Ze heeft een verschil van 26 punten tussen haar verbale en performale intelligentie (verbaal 103/performaal 77) en scoort op de diverse subtests binnen het verbale en performale deel van de IQ test ook nog eens heel wisselend (van heel hoog naar enorm laag). Met name woordenschat, begrijpen en symbolen vergelijken scoort hoog (16) terwijl onvolledige tekeningen, plaatjes ordenen, figuur leggen en doolhoven erg laag uitkomen (4 of 5).

De GZ psycholoog die haar onderzocht heeft heeft benadrukt dat dit profiel wel echt heel afwijkend is tov hoe het eruit hoort te zien en dat dit een deel van haar problemen kan verklaren. Verder gaf ze aan, dat het ook goed zou kunnen dat de hersenen van onze dochter 'onrijper' zijn door trauma en verwaarlozing in de vroege kindertijd (we hebben haar op de leeftijd van 3 jaar geadopteerd), en dat het de vraag is of deze test een reeel beeld geeft van dochter's intelligentie. Wat ons betreft geeft de test in ieder geval wel een reeel beeld van de beperkingen die onze dochter (in ieder geval op dit moment) heeft in het verwerken van informatie en het begrijpen van de wereld om haar heen. Alleen vinden we het lastig om concreet te maken waar wij de verwachtingen aan haar kunnen/moeten aanpassen en wat zij voor extra's nodig heeft, gegeven het bovenstaande. Uiteraard ontvangen we nog een verslag van het IQ onderzoek, maar dat duurt nog zeker tot begin januari en wij willen nu eigenlijk al beter begrijpen welke dingen voor onze dochter (te) moeilijk zijn en hoe we haar daarmee kunnen helpen.

Heeft iemand te maken met iets vergelijkbaars, of sowiso suggesties/tips?

voor alle zekerheid

Omdat het vooral om visueel inzichtelijk zwakke scores gaat zou je nog eens na kunnen gaan of ze goed ziet. Voor alle zekerheid en zeker omdat het zo'n vreemd beeld is.

T@sje

T@sje

01-12-2014 om 12:42 Topicstarter

Dat is een goeie tip!

We zijn al eens bij de oogarts geweest omdat ze bij de schoolarts in groep 2 slecht scoorde op de oegentest. Wel een afwijking maar net niet erg genoeg voor een brilletje. Bij klachten terugkomen voor verder onderOek. Misschien wel slim om dat toch even te laten uitsluiten... Dank je wel!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-12-2014 om 14:40

oorzaak of gevolg

Er is op dit forum al veel geschreven over 'de kloof', zoals het verschil tussen VQ en PQ nogal eens wordt genoemd. Als je even zegt in het archief, dan kom je wel een aantal (actuele) forumdiscussies tegen. Je schrijft dat het 'heel afwijkend' is, maar ik heb er inmiddels zo vaak over gelezen, dat ik helemaal niet meer geloof dat het echt afwijkend zou zijn.
School doet trouwens vooral een beroep op de verbale intelligentie (ook met rekenen!).

Verder schrijf je dat het een aantal zaken 'kan verklaren'. Volgens mij is dat het paard achter de wagen spannen. Volgens mij zijn de deskundigen het er inmiddels wel over eens dat een kloof niet de oorzaak is van problemen, maar juist het gevolg van bepaalde problemen.

Maar zoek vooral even in het archief, er zijn al veel zinnige dingen over geschreven.

Tango

Tango

01-12-2014 om 21:45

Overvragen

Je schrijft dat jullie verwacht hadden dat school voor haar een eitje zou zijn. Dat kwam dan vooral door het verbale stukje waarin ze gemiddeld scoort. Dat is ook wat je het eerste ziet/hoort. Bij rekenen en bijvoorbeeld schrijven wordt meer het performale stuk gevraagd en het lijkt dus heel logisch dat ze daar lager op scoort.
Op basis van de uitslag van dit IQ-onderzoek kan op school bekeken worden waar ze meer hulp bij nodig heeft. Rekenen kan bijvoorbeeld meer inzichtelijk gemaakt worden met materiaal.
Heeft ze geen problemen met lezen? Dan lijkt mij een visueel probleem niet direct voor de hand liggend. Maar uitsluiten kan nooit kwaad natuurlijk.
En dat rijpen, volgens mij kan dat ook hoor. Sommige kinderen komen door wat voor oorzaak dan ook wat later tot ontwikkeling. Trauma kan zeker een oorzaak zijn. Misschien ook goed om daar iets mee te doen w.b. behandeling. Of gebeurt dat al?

Moni

Moni

01-12-2014 om 22:06

Tango

Rekenen hoort in de IQ-test bij de verbale score.

Ik zou vooral adviseren om terug te gaan naar de tester voor meer uitleg, vooral vanwege de wisselende scores.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-12-2014 om 22:23

Tango

Wat Moni ook al schrijft: rekenen doet vooral beroep op het verbale IQ. Het is een misverstand dat VIQ te maken heeft met lezen en PIQ met rekenen.

Je moet gewoon ontzettend voorzichtig zijn met het trekken van conclusies op basis van een IQ-test. Feitelijk zegt het maar 1 ding: hoe gaat je kind de test heeft gedaan. Niets meer en niets minder. IQ is bovendien niet statisch en het meten ervan is niet vergelijkbaar met het meten van temperatuur of gewicht.

Het grote risico van dit soort uitslagen is dat een kind ondervraagd gaat worden ("want dat zal wel te moeilijk voor kind zijn") en dat allerhande problemen plots verklaard gaan worden uit het IQ (of de kloof). Dan wordt een slechte motoriek bijvoorbeeld opeens toegeschreven aan het IQ (en niet aangepakt).

Paddington

Paddington

02-12-2014 om 08:40

Ik heb ook een kind

met een 'kloof'. Ze had moeite met 'verbale instructies'. Dus bijvoorbeeld: Het ligt in de onderste la, naast de koelkast. Dat was voor haar op 7-jarige leeftijd niet te doen. Eén keer laten zien en ze wist het precies.

Ik heb er toen veel over gelezen. Een onderzoek dat mij bij is gebleven is dat indien zo'n onderzoek wordt bepaald als voor een 10-jarige, dan zou die kloof ineens een stuk kleiner zijn.
Daarbij komt dat Welsch het verhaal over de 'kloof' uit zijn versie IV heeft gehaald. Versie V is pas verschenen in Amerika.

Als je het verhaal rond de 'kloof' gebruikt om je kind gericht te kunnen helpen is daar in mijn ogen niets mis mee, maar gebruik het niet om conclusies te trekken over mogelijke psychische problemen.

Helaas heb ik gemerkt dat de GZ-psychologen op bepaalde gebieden te weinig worden bijgeschoold. Een disharmonisch intelligentie profiel is namelijk geen aanwijzing voor een mogelijk probleem. Het enige dat is bewezen is dat bij kinderen met een probleem, er een groter percentage kinderen met een disharmonisch profiel voorkomt.
Een kind van 7 is moeilijk te testen. Bij mijn dochter, getest op 6 jarige leeftijd, werd er ook direct gesproken over mogelijk Asperger. Dat was omdat ze erg lang bezig was over het getal 13 dat ze onderaan de bladzijde zag staan.

Voor kinderen geldt in het algemeen dat ze, net als volwassenen, zaken makkelijker leren als ze het leuk vinden. Het kan dus zijn dat je kind die zaken gewoon niet leuk vindt. Wat je zou kunnen doen is dat spelenderwijs gaan oefenen. Bordspellen als "Ramses II", "Het betoverde doolhof" en "Carcasonne" kunnen daarbij al heel goed helpen. Verder is puzzelen heel goed voor inzicht.

Heel veel sterkte met jullie dochter. Fijn om te vernemen dat ze zo liefdevol is opgenomen in jullie gezin.

Mia10

Mia10

07-12-2014 om 23:12

hier ook groot verschil v/p

Onze zoon van 8, gr 5, is ook onlangs getest, de reden om te testen was vergelijkbaar, school denkt dat er meer in hem zit dan eruit komt...bij hem nog veel extremere verschillen, v 109,p 66..behalve als er naar het onderdeel blokken anders werd gekeken, omdat onderzoekster hem doorgetest heeft kwam hij toch iets hoger uit, 72..
Probleem is dat zoon een grote drempel ervaart om dingen te ondernemen, het liefst gewoon thuis blijft, en speelt met vertrouwd speelgoed, en aan bepaalde dingen zoals puzzelen, echt echt echt niet wil beginnen...
Hij bezoekt een creatief therapeut en dat doet hem goed. We zien ook verbetering, dat we af en toe uitstapjes kunnen ondernemen, en dat voelt geweldig!
Het is allemaal zo recent hier ook, dat we nog even moeten kijken hoe het op school verder gaat...De methodes voor taal en rekenen zijn echt niet geschikt voor hem, in eerste instantie gaat gekeken worden hoe die prikkelarmer kan worden gemaakt.
Volgende week wordt in samenspraak met zoon een kindplan opgesteld, we zijn heel benieuwd!
Ik zal posten als er wat meer zicht is hoe de aanpassingen als gevolg van het onderzoek uitpakken.
Benieuwd wat school bij jullie doet met de uitkomsten!

Mia9

Mia9

07-12-2014 om 23:15

@Paddington

heb de suggesties voor bordspelen genoteerd, hier is zoonlief totaal geen spelletjesjongen, maar toevallig vindt hij Carcassone wel leuk, ik ga even de andere 2 opzoeken!
Wat hier trouwens een hit is, is Laser Maze van Thinkfun...

Fiorucci

Fiorucci

14-12-2014 om 18:29

bril ot

Mijn kinderen hebben alledrie hetzelfde te horen gekregen: wel een afwijking, niet genoeg voor een bril...maar ze zijn alledrie heel blij met hun bril, het kijken is rustiger en ze hebben minder snel last van vermoeide ogen.

T@sje

T@sje

17-12-2014 om 21:40 Topicstarter

Dank voor alle reacties

Na de kerstvakantie gaan we om de tafel met school en de psycholoog die hem getest heeft. Ben erg benieuwd wat daaruit gaat komen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.