Vesna
07-01-2013 om 10:36
Dieetvraag dochter 7 jaar,regulatiestoornis
hallo,
Ik weet niet of dit helemaal de juiste rubriek is voor de volgende vraag.
Mijn dochtertje van 7 jaar heeft de diagnose regulatiestoornis en hypersensitiviteit.
Het eerste maakt dat zij moeilijk prikkels kan reguleren.
Op allerlei vlakken merk je dit,met name haar tastzin is zeer gevoelig.
Last van labels in kleding,naden in sokken.
Ook met bepaald eten heeft zij moeite,ze houdt niet van pittig(hiet houden wij rekening mee)maar het is vooral de structuur van het eten wat problemen geeft.
Twee van mijn kinderen eten vegetarisch uit eigen overtuiging.Mijn dochter heeft moeite met vlees maar ook met vleesvervangers en zelf ei.Fruit en groenten worden ook heel specifiek gegeten naar het gevoel dat het geeft in haar mond.In appel kan ze bijna stikken.Banaan en kiwi zijn wel o.k.
Het liefst eet ze stampot spinazie met appelmoes,dat glijd makkelijk weg denk ik.
Maar iets van vis erbij of vlees wordt met moeite gegeten.Ze houdt het heel lang in haar mond en mag het als het niet lukt om doorteslikken uitspugen in de vuinisbak.
We maken ons wel zorgen over het weinig gevarieerde aanbod van wat zij binnen krijgt.
Ze heeft donkere kringen onder haar ogen en is erg veel verkouden de laatste tijd.
Ik probeer soms voor de lunch op haar brood worst
te geven ,kaas vindt ze ook niet prettig.
Het is moeilijk om in een groot gezin met iedereen rekening te houden maar ik zoek naar oplossingen voor haar, eventueel naast de avondmaaltijd en vraag mij af of en wat we met deze overgevoeligheid kunnen gaan doen.
Bedankt alvast voor het meedenken of het delen van jullie eigen ervaringen.Groet Vesna
Ginny Twijfelvuur
07-01-2013 om 11:01
Bij mijn dochter
Mikt het ook allemaal nogal nauw. qua eten (en trouwens ook qua broeken, sokken en andere irritatiedingtjes, vergelijkbaar probleem, andere stoornis). Bij ons mag ze een potje olvarit als ze het eten echt niet lust. Enerzijds om niet steeds in de strijd te zitten en anderzijds omdat ik dan hoop dat ze toch nog wat van vitamines binnenkrijgt. Is dat evt. ook wat voor jouw kind?
Vesna
07-01-2013 om 11:30
Dank
Dank je wel Ginny voor je reactie.
Ja het is een idee.
Ik weet niet of het bij ons past,het lijkt dan zoveel stappen terug ,zij is de middelste in een gezin van 4 kinderen.
Trots op haar groot zijn ,Olvarit staat wel synoniem aan heel klein zijn...altans dat denk ik.Ik hou het zeker in gedachte.Ik zat zelf ook al te denken een shake te kunnen maken misschien met groenten ,fruit en extra voedingssupplement o.i.d
groetjes,
Vesna
amk
07-01-2013 om 11:48
Anders zien
je kind heeft een beperking. Als ze een pinda allergie heeft waar ze dood aan zou gaan zou je wel alles doen om dat te voorkomen. Nu is het minder heftig, maar toch vraag je aan een blinde om goed uit te kijken. Dat kan ze gewoon niet en dat vraagt aanpassingen van jullie.
Bij een kind met een beperking is het vooral nodig om buiten de standaard dingen te denken. Olvarit is dan geen stap terug, maar juist een oplossing. Dat kun je ook uitleggen aan je andere kinderen. Ik mocht zo veel niet wat mijn zusje wel mocht, maar ja die was gehandicapt en ik niet. Dat kun je je andere kindern uitleggen.
Ook kun je gaan zoeken naar een begeleider die je kind langzaam meer leert eten. Het is geen dwingen want ze kan het gewoon niet, het is geen onwil.
Laat haar meedenken hoe het makkelijker kan worden, wil ze proeven en welke eis stel je daar aan.
Rafelkap
07-01-2013 om 12:24
Staafmixer
Met een staafmixer kan je eenvoudig puree maken, shakes of soep zonder stukjes dat wat makkelijker wegglijdt (op brood: smeerworst ipv plakjes?)
Toch zou ik in jouw geval het wiel niet teveel zelf willen uitvinden, als ze er niet goed uitziet, maar bij haar kinderarts/huisarts advies inwinnen.
Wij hebben hier ook een die slecht eet, althans heel eenzijdig en bijna geen groenten, maar hij ziet er wel fit uit.
Vesna
07-01-2013 om 14:28
Zeker
Beste amk,
Dank voor je reactie.
Zeker is het belangrijk dat wij goed kijken naar onze dochter en soms andere wegen zullen moeten bewandelen.
Dat is ook wel de reden waarom ik dit vraagstuk hier post.Juist door van verschillende invalshoeken te kijken kom je tot inzichten.
Olvarit kan een hulpmiddel zijn maar zou nu niet mijn eerste keuze zijn.
Ik voel vooralsnog meer voor soepjes/smoothies o.i.d waar ik nog wat aan toe kan voegen eventueel.
En inderdaad misschien hulp van buitenaf.
Wat ook wel een idee is om haarzelf meer te betrekken bij het ''probleem''Ik ben alleen bang door het te benoemen de weerstand bij haar groter wordt.
Ze wil vaak graag van alles op haar bord wat de anderen ook hebben en eet het vervolgens niet.Of ze propt haar wangen snel vol waar het vervolgens heel lang in blijft zitten totdat het uitgespuugt moet worden.
groet,Vesna
Vera*
07-01-2013 om 14:38
Eetteam
Bij revalidatiecentrum Blixembosch is er het eetteam. Via een multidisciplinaire aanpak wordt er naar mogelijkheden gezocht om een kind beter te laten eten en drinken.
Karmijn
07-01-2013 om 14:55
Vesna
Hoi,
Ik zou het wel in overleg met je dochter doen. Ik zou van de gelegenheid gebruik maken, om samen met haar op ontdekkingsreis te gaan. Wat lust ik wel, wat niet? En dan ook snoep en dergelijke erbij betrekken. En haar dan stimuleren om er over na te denken. Wat is gezonde voeding (schijf van vijf)? Wat is het met dit specifieke voedingsmiddel dat ik het niet lust? Is het de smaak, is het de combinatie, is het de structuur, is het te groot? Hoe zou ik dan het gedeelte in de schijf van vijf waar dit voedingsmiddel voor staat, kunnen invullen?
Rafelkap
07-01-2013 om 17:43
ze is zeven, kan wellicht al lezen en recepten kiezen, meer actief helpen met boodschappen doen en koken. Dat stimuleert hopelijk ook. Intussen een extra vitaminepil en vooral ook blij zijn met wat ze WEL eet.
Ginny Twijfelvuur
07-01-2013 om 20:05
Olvarit staat voor de vorm
Als jij denkt dat smoothies en gevulde soepen beter passen, gewoon doen.
Het doel is toch dat ze voldoende voedingstoffen binnenkrijgt, zonder conflicten?
Is het een idee om haar zelf te laten helpen bij het maken van de smoothies en soepen.
Enne, trouwens, mijn dochter is ruim 10. Maar zij kijkt er ook wel anders tegenaan. Ze was denk ik graag in de potjes fase blijven hangen. Vandaar dus dat we op een gegeven moment maar overstag zijn gegaan...
Even zo
07-01-2013 om 20:24
Regulatie stoornis
Hallo Vesna, mijn zoon heeft ook de diagnose regulatiestoornis gekregen en een zeer moeilijke eter en ook hoogsensitief. Dat is bijgetrokken met specifieke therapie en een pak voor thuis. Vanwege herkenning doe ik dat liever buiten de lijst om.
Vesna
08-01-2013 om 19:01
Heel prettig
Heel prettig hoe jullie meedenken.
Ik heb dat echt even nodig.
Ik ben inderdaad blij met wat ze wel eet,goed om daar ook meer op te letten.Ik hou sinds begin deze week een lijstje bij voor een goed overzicht.
Inderdaad het dametje er meer bij betrekken kan ook helpen en is een positieve benadering.
En Even zo, heel graag lees ik meer van je maar weet niet hoe dit in z,n werk gaat buiten een forum om.
Groet,Vesna
amk
08-01-2013 om 22:49
Vesna
als je een anoniem hotmail adres aanmaakt en dat hier plaatst kan evenzo je mailen.
Of je kunt proberen via de forumbeheerder haar mail adres te vragen. Forumbeheer bereik je via de link boven in de rubriek.