Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

24-08-2014 om 09:55

Diagnose nodig voor PGB?

Graag zou ik willen weten of er sinds 1 augustus j.l. nog een diagnose nodig is voor het aanvragen van een AWBZ-indicatie (PG.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

24-08-2014 om 10:43

Lijkt mij wel.

Zonder diagnose en achtergrond informatie is het moeilijk om te bepalen wat voor zorg er nodig is.

Rare vraag

Natuurlijk is er een diagnose nodig. Het toewijzen van een pgb is toch aan regels gebonden en een pgb is toch bedoeld voor mensen die wat hebben?

Per saldo

Op de website van Per Saldo kun je alle informatie vinden die je zoekt.

http://www.pgb.nl/nieuws-over-het-pgb

Ik weet niet waarom er per 1 augustus j.l. iets veranderd zou moeten zijn. Wel verandert er iets per 1 januari 2015: dan gaan de beslissingen naar het WMO-loket van de gemeente. Vanaf dat moment kan elke gemeente in principe zelf bepalen welke procedures en eisen zij stellen. Voor de overgang zijn er wel nog allerlei regelingen.

Tsjor

Anoniem

Anoniem

24-08-2014 om 11:10

Toelichting

Toch handig om even wat extra informatie te geven dan. Ons kind loopt vast, maar er is geen diagnose gesteld. Wel zijn er kenmerken van autisme aanwezig. Ook is kind angstig voor bepaalde (sociale) situaties.
Sinds 1 augustus is er geen diagnose meer nodig om een indicatie voor speciaal onderwijs te krijgen, daarom dacht ik dat dat misschien ook geldt voor de AWBZ-indicatie. Kind heeft overigens al wel begeleiding van psycholoog.

geen diagnose?

Ik denk dat er nog steeds een diagnose gevraagd gaat worden door de scholen. En al zeker door de gemeente. Die gaan niet zomaar geld uitdelen.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

24-08-2014 om 12:28

Waarvoor denk je het PGB in te kunnen zetten?

Wat zou er MET PGB wel mogelijk zijn?
Waarbij heeft je kind hulp nodig?

Er leven namelijk nogal wat verkeerde ideeen onder de mensen wat je met een PGB kunt doen.

Simpel voorbeeld: Huiswerkbegeleiding inkopen mag niet.
Wel kun je iemand inhuren die helpt bij het struktureren en plannen van huiswerk.

Dus nogmaals de vraag: wat zou je ervan willen doen?

Anoniem

Anoniem

24-08-2014 om 12:55

Thuiszitter

Ons kind dreigt thuiszitter te worden, kan niet aarden in regulier onderwijs. SVO gaat vaak maar tot VMBO-T. We zijn nu naar TTVO (verzorgd door o.a. Horizonbegeleiding) aan het kijken en daar hebben we een PGB voor nodig.

Deel

Welk deel van TTVO wordt uit een PGB betaald? Een deel is in elk geval gewoon onderwijsfinanciering, voor zover ik het begrijp.

Tsjor

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

24-08-2014 om 13:10

Even gezocht:

(mijn reactie staat achter een sterretje )

quote: Doelgroep
Vanaf 12 jaar tot en met 23 jaar.

Minimaal niveau vmbo-tl.

Thuiszitters met een (gedeeltelijke of tijdelijke) ontheffing leerplicht en leerlingen met een ontheffing van geregeld schoolbezoek op basis van problematiek.

Schoolgaande jongeren die niet in staat zijn binnen huidige schoolsystemen te functioneren.

***** hebben jullie een gedeeltelijke of tijdelijke ontheffing? Wat zegt jullie school?

Regio’s waar de doelgroep woonachtig is:
Groningen, Friesland en Drenthe

Financiering
Onderwijs/ training: Cluster 4 / regulier onderwijs / gemeenten

*****Zoals ik dit lees, kan je daar terecht als hij/zij in aanmerking komt voor cluster 4 onderwijs doorverwezen door het regulier onderwijs (maar er zijn zeker meer deskundigen op het forum hier m.b.t. deze route.

(ik heb het gevoel dat er en/of bij tussen moet staan)

Dagbesteding / individuele begeleiding: AWBZ (PGB / ZIN) of WMO
************Als je dit betaald wil krijgen vanuit de AWBZ of WMO dan moet er volgens mij sprake zijn van hele zware problematiek. En dan denk ik echt aan zwaar meervoudig gehandicapte kinderen. Voor jou hoop ik dat ik verkeerd zit.

Vrijwillige ouderbijdrage: Vergelijkbaar met het onderwijs

Moeilijk. Neem morgen eerst een contact op met per saldo. Misschien dat zij jullie meer informatie kunnen geven, gericht op jullie specifieke situatie.

Anoniem

Anoniem

24-08-2014 om 13:34

Dagbesteding

wordt inderdaad betaald vanuit PGB. Er is geen sprake van zwaar meervoudige handicap. Ook kinderen gediagnosticeerd met een stoornis uit de DSM IV kunnen PGB krijgen voor die dagbesteding. Maar zoals gezegd, die diagnose is er niet. Ik heb al contact met iemand die me hier verder mee helpt, maar was benieuwd of iemand hier er ook iets over wist, ben wat ongeduldig. Bedankt in ieder geval!

financiering

Ik weet niet goed wat je bedoelt met 'horizonbegeleiding' maar het is zinvol als je daaraan denkt en als dat de organisatie is waar de betaling dan heen moet, dat je dan aan hen vraagt hoe dat nu gaat. Degene die betaald moet worden uit het PGB weet zelf vaak heel goed de route die daarvoor nodig is, de rest kan je ook het bos insturen.

Niet aannemelijk

Het lijkt niet aannemelijk dat je kind een thuiszitter gaat worden. De school moet onderwijs bieden (passend onderwijs) is het niet op de eigen school dan wel op een andere. De school met de verwijzing naar dat andere onderwijs onderbouwen met een degelijk onderzoek naar de capaciteiten van de leerling (ontwikkelingsperspectief). Er mag niet volstaan worden met een koude verwijzing naar een lager niveau.

Omgekeerd is het zo dat als de school een verwijzing naar een lager niveau goed kan onderbouwen, dat je als ouders dan niets meer in te brengen hebt.
Kortom: een autist met vwo capaciteiten, moet vwo onderwijs krijgen. Ook als er geen diagnose is. Als uit onderwijskundig onderzoek blijkt dat de capaciteiten niet op vwo maar op vmbo niveau liggen, dan mag er wel naar vmbo worden verwezen.

Voor Annej#6 Scholen kunnen zoveel vragen, maar omdat diagnoses geen rol meer spelen in verwijzing naar speciaal onderwijs, mogen school ook niet meer over diagnosgegevens beschikken. Er niet meer naar vragen dus en het ook niet meer opschrijven (bewaren) als een ouder er toch nog openhartig over is.

Zal mij benieuwen Miriam

Als een diagnose ontbreekt dan worden de uitvalsverschijnselen genegeerd of gelabeld als negatief gedrag van ouder of kind, strafwaardig.
Daar heb ik zelf namelijk jaren tegen moeten vechten bij dochter. Niet bij iedereen hoor, maar wel bij veel mensen die dochter maar oppervlakkig kennen en dan steeds eerst weer met die flauwekul aankomen. Zo blij dat er eindelijk een diagnose kwam voor de lui.

combinatie

Mirjam: 'Scholen kunnen zoveel vragen, maar omdat diagnoses geen rol meer spelen in verwijzing naar speciaal onderwijs, mogen school ook niet meer over diagnosgegevens beschikken. Er niet meer naar vragen dus en het ook niet meer opschrijven (bewaren) als een ouder er toch nog openhartig over is.'
Het lijkt alsof TTVO een combinatie biedt van begeleiding/behandeling en onderwijs. Voor het onderwijsgedeelte zou gelden wat jij schrijft, maar omdat ze tegelijkertijd ook begeleiding/behandeling bieden die betaald zou moeten worden vanuit de AWBZ zouden de regels voor het aanvragen van een PGB gelden, en daarvoor is wel een diagnose nodig.

Wat betreft de thuiszitproblematiek, je schrijft: 'Het lijkt niet aannemelijk dat je kind een thuiszitter gaat worden. De school moet onderwijs bieden (passend onderwijs) is het niet op de eigen school dan wel op een andere.' Maar als het kind niet naar school gaat. Ook niet naar een andere school. Simpelweg weigert. Bed niet uitkomt, deur niet uitgaat en de weg naar school niet kan vinden, dan heb je toch een problematische thuiszitter?

Tsjor

Marijke

Marijke

25-08-2014 om 16:14

Nog geen verandering per 1 augustus

Passend Onderwijs is per 1 augustus, het PGB verandert pas m.i.v. 1 januari.

Anoniem

Anoniem

25-08-2014 om 17:53

Thuiszitter/Geen diagnose

Allereerst bedankt weer allemaal voor het meedenken.

Eigenlijk is kind al thuiszitter, maar dan niet op de manier die Miriam bedoelt. Staat wel ingeschreven bij een school, maar gaat al lang niet meer.

Inmiddels heb ik begrepen van iemand die er verstand van heeft dat de diagnose niet per se nodig is. Was het dus toch niet zo'n rare vraag..

Verwijtbaar

De vraag van tsjor #15 is relevant. Als de school aan alle bureaucratische eisen van passend onderwijs voldoet (ontwikkelingsperspectief, plan van aanpak, onderwijsplek) en de leerling gaat toch niet naar school - kind wil niet en of de ouders vinden het onderwijs onvoldoende - dan is er sprake van verwijtbare overtreding van de leerplichtwet.
Dat betekent vervolging (boete) en of onderzoek via het AMK.

De wet passend onderwijs biedt vooral een passende oplossing om impasses tussen ouders/leerling en school te doorbreken. Als de school zich aan de regels houdt, moeten de ouders het oordeel van de school volgen.

Onderwijsconsulenten

Als je kind langer dan 4 weken thuiszit kun je een beroep voor advies en informatie, of zonodig bemiddeling, doen bij de onderwijsconsulenten.
http://www.onderwijsconsulenten.nl/
Gaat je kind wel door met leren? Maakt hij wel huiswerk? Helpt de school daarbij? Heb je gedacht aan school aan huis? Scholen aarzelen om dat in te zetten. Achteraf had ik dat zelf ook veel eerder zelf kunnen doen.
Maar mijn dochter heeft wel huiswerk gemaakt en daardoor niet blijven zitten ook al voldeed ze niet helemaal aan de regels om over te kunnen gaan. Je hoeft thuis niet eens zoveel te doen om toch bij te kunnen blijven. Scholen zijn daarin vaak te afwachtend of lopen achter de feiten aan. Het kan handig zijn als je zelf die kar gaat trekken en initiatief neemt om zaken aan de orde te stellen of te regelen.

Anoniem

Anoniem

25-08-2014 om 18:40

Geen boete/AMK

Dat speelt nog niet. Wij zijn in contact met de leerplichtambtenaar. Bedoelde Tsjor dat dan trouwens? Ik dacht dat Tsjor bedoelde dat een kind dan ook een thuiszitter genoemd wordt.
Er is ook geen impasse tussen ons en school. Kind is onder behandeling bij een psycholoog en iedereen weet dat we er alles aan doen.

Er wordt wel huiswerk gemaakt, we zorgen dat kind bij blijft wat dat betreft. School werkt hierin ook mee, maar geeft wel aan dat het toetsen lastig is.

Niet iedereen die thuis zit is een thuiszitter

Thuiszitters zijn leerlingen die geen onderwijsplaats hebben. Die niet ingeschreven staan bij een school en of die helemaal geen onderwijs krijgen en daar ook geen zicht op hebben.
Binnen het passend onderwijs is het mogelijk dat een school het onderwijs elders dan op school (in de klas) inricht. Dat mag ook thuis (er is geen wet die dat verbiedt) of in een therapeutische omgeving. Dan is het kind thuis en toch geen thuiszitter.

Wat ik aan jouw verhaal niet helemaal begrijp is dat er PGB geld nodig zou zijn. Het is de school die het onderwijs moet organiseren. Daar kunnen verder geen financiele voorwaarden aan gesteld worden.

Anoniem

Anoniem

25-08-2014 om 22:58

Ook definitie van thuiszitter

Op de site van Ingrado: 'Een thuiszitter is een leerplichtige jongere tussen de 5 en 16 jaar of een jongere van 16 of 17 jaar die valt onder de kwalificatieplicht en die ingeschreven staat op een school of onderwijsinstelling en die zonder geldige reden meer dan 4 weken verzuimt, zonder dat hij/zij ontheffing heeft van de leerplicht resp. vrijstelling van geregeld schoolbezoek wegens het volgen van ander onderwijs.'

Andere definitie staat er ook op.

PGB-geld is nodig om in een andere sociale (therapeutische) omgeving te verblijven dan school. Het onderwijsgedeelte wordt verzorgd door school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.