Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Relithe

Relithe

31-01-2013 om 14:17

De stap naar het vo

Onze dochter zit nu nog maar in groep 6 maar ik ben toch al een beetje aan het oriënteren op een geschikt middelbare school. Onze beide zoons zitten allebei op een andere middelbare school, de een in een autistenklas op een reguliere school waar hij vwo doet, de ander in een gewone klas op een hele drukke school waar hij door zijn autisme afgezakt is naar vmbo.
Beide scholen vind ik niet geschikt voor onze dochter. Zij is een heel gevoelig en kwetsbaar meisje, enigszins verlegen en heeft een diagnose. Ze heeft niet de intelligentie van haar oudste broer maar is ook niet zo'n flierefluiter als de middelste.
We zitten te denken aan de vrije school maar weten daar eigenlijk weinig vanaf. Daarbij ben ik een beetje bang dat ze dan in een klas komt met allemaal kinderen die elkaar vanaf de basisschool al kennen en zij dan misschien een vreemde eend in de bijt is.
Ander punt is dat ze graag met vriendinnetje mee wil naar de middelbare school. Alleen vriendinnetje is een erg intelligent kind wat waarschijnlijk naar het gymnasium oid zal gaan. Daar kan dochter niet aan voldoen.
Ik weet het, we hebben nog een paar jaar en er kan nog veel veranderen maar ik zie dat niet zo erg gebeuren.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
T&T

T&T

01-02-2013 om 16:24

Moeilijk he...

Mijn beide kinderen hebben autisme en zitten nu op een vrije basisschool. Ik vind dat zeer geschikt, zeker voor wat gevoelige kinderen, en zeker ook voor kinderen met autisme. Er is veel aandacht voor de totale ontwikkeling, ook voor het sociale, en ook voor ontwikkeling van de zintuigen. Ook de brede ontwikkeling, er zijn nou eenmaal veel meer vakken op een vrije school, vind ik prettig.
Helaas is het voortgezet onderwijs ver reizen... dat gaat ws niet lukken. Maar ik weet dat op de dichtsbijzijnde vrije school (vo) veel instroom is vanuit het reguliere basisonderwijs.
Even een paar verschillen: in klas 7 en 8 (dus brugklas en 2e klas) is er eigenlijk een verlenging van de basisschool, hier zitten alle niveau's nog bij elkaar en is er iedere ochtend een vaste leerkracht voor het hoofdonderwijs. 's Middags zijn er vaklessen door andere leerkrachten. Daarna wordt ook op de vrije school gesplitst naar vmbo-t, havo en vwo. Naast de leervakken blijven de kunstzinnige vakken ook belangrijk.
Ik vind het erg jammer dat mijn kinderen niet doorgaan op de vrije school. Ik zou zeggen, ga eens op de open dag kijken met je dochter, hoe vindt ze het zelf?
groetjes, Tess

Relithe

Relithe

02-02-2013 om 09:41

Tess,

Het spreekt mij allemaal heel erg aan, ook het kunstzinnige, maar dochter is meer een denktype, zit heel erg in het hoofd en is niet zo van het kunstzinnige. Daarom twijfel ik er ook aan en ze moet het zelf ook leuk vinden natuurlijk. Onze oudste hebben we eerst ook zijn zin gegeven in de school van zijn keuze maar hij is daar ontzettend gepest, ik wil niet dat met dochter hetzelfde gebeurt, zij zal daar aan onderdoor gaan. Mijn zoon is dat bijna ook maar is veel sterker dan dochter. Ik ben gewon doodsbang dat ze gepest gaat worden, ze is een gewillig slachtoffer, nu al zitten kinderen achter haar rug te smoezen en haar vreemd aan te kijken. Ik heb een beetje het idee dat op een vrije school een ander, socialer slag kinderen zitten?
Daarbij vind ik het ook niet goed dat ze zo afhankelijk is van vriendinnetje, ze is er zelf ook wel eens zat van maar vraagt ook niet echt anderen om te spelen.
Mijn oudste zoon heeft echt een nieuwe start kunnen maken op de school waar hij nu zit en niemand kende. Het was moeilijk voor hem eerst maar een goede beslissing.
Waarom ik deze school niet geschikt vind voor dochter is het feit dat in de speciale autistenklassen voornamelijk jongens zitten. Dat lijkt me niet echt leuk voor haar maar zit net te bedenken dT het ook wel weer zijn voordelen kan hebben misschien.
Ik wou dat ik wist wat wijsheid was..

Evanlyn

Evanlyn

16-02-2013 om 22:28

Ook vs

Hier geen zorgenkind, wel een gevoelig kind, dat enorm is opgebloeid op de vrije school. Sociaal erg veilig, je wordt niet snel afwijkend gevonden. Maar als ze het kunstzinnige niet zo leuk vindt, en met name als ze moeite heeft met het schrijven van lange lappen tekst (periodeschriften), dan kan het lastig zijn. Maar ja, ook dat valt te leren.

Relithe

Relithe

18-02-2013 om 22:08

Evalyn,

Ik heb laatst ook nog iemand gehoord over haar verlegen dochter die erg opgebloeid is op de vrije school. Denk zelf wel dat het wat voor mijn dochter is, heb het gevoel dat kinderen daar mogen zijn wie ze zijn, iets wat ik enorm belangrijk vind.
Dochter is meer van het aan willen passen om hetzelfde te zijn als andere kinderen/meiden. Hoort ook wel bij de leeftijd natuurlijk.

Stelle

Stelle

07-03-2013 om 09:22

Gewoon gaan kijken

Hier een andere ervaring: Zoon is ooit begonnen op een lagere vrije school, maar was daar juist vanwege zijn autisme niet op zijn plek. Zit idd te veel in zijn hoofd, had niets met de verhalen die erbij hoorden en het hart-en-handen-gedeelte. Wat ik zelf wel heel prettig voor hem vond, was de geborgen sfeer, de rust en voorspelbaarheid.
Ik denk dat het heel erg school-en kindafhankelijk is of het past of niet, dus zou toch gaan kijken, al is het maar om goed te kunnen vergelijken. Een vriendje van mijn zoon gaat ook naar een vrije middelbare school en daar komt bijna de helft van de kinderen van een reguliere BS, dus denk dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken...

Relithe

Relithe

15-03-2013 om 17:35

Bedankt

Stelle en Karmijn, we gaan sowieso kijken maar denk dat dochter het moeilijk vindt oom naar een school te gaan waar ze ws niemand zal kennen. Dat is ook een punt voor ons. Aan de andere kant heeft onze zoon dat ook gedaan en dat is heel goed uitgepakt, juist omdat niemand hem kende Heeft wel z'n voordelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.