Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
22-11-2012 om 13:44
Hoe leren we zoon nou om op school niet steeds de clown uit te hangen? Als andere kinderen roepen dat het nu wel genoeg is geweest, vindt hij dat hij gepest wordt. Als we het hem uitleggen, zegt hij dat het toch leuk is om grapjes te maken. Dat is natuurlijk ook zo, maar hoe komt hij erachter waar de grens is?
Ik weet dat dit vooral een vraag voor school is, maar die hebben ook handvatten nodig, vandaar.
22-11-2012 om 14:48
Kernkwadranten
Ken je de theorie van de kernkwadranten? http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwadrant_van_Ofman
Elke eigenschap heeft een kwaliteit, een uitdaging, een valkuil en een allergie bij zich.
Mijn kinderen snappen dat best wel, als we het uitleggen met concrete voorbeelden.
Bijvoorbeeld:
Zorgzaam zijn is een kwaliteit. Iemand in zijn waarde laten is een uitdaging. Betuttelen is een valkuil en onverschilligheid is een allergie. Die vier kunnen bij elkaar horen.
22-11-2012 om 15:20
Past mooi
Dat voorbeeld past mooi in het debat over jeugdzorg dat nu woedt in het draardje "algemeen`!
Dankjewel, ik ga me erin verdiepen. Het is inderdaad zo dat hij ook echt heel grappig kan zijn en dat wij dat thuis erg waarderen, maar op school doen ze dat niet altijd.
Thuis hoef je tenslotte vrijwel nooit stil te zitten en je mond houden, dus dat botst minder snel. Het heeft dus ook met de situatie te maken of iets een kracht is -iedereen zit zich te vervelen en jij verzint wat grappigs - of een valkuil - iedereen probeert iets moeilijks te begrijpen en jij raast er doorheen. Moeilijk...
22-11-2012 om 18:57
Draadje (ot)
Prachtig draadje vind ik dat. Zit het met open mond te lezen. Heb er gelukkig niets aan toe te voegen. Heb er gelukkig geen ervaring mee.
Maar het werkt inderdaad zo. Zorg wordt bemoeizucht. Brrrr.
Vroegah, toen hier nog geen opvoedperikelen waren, was ik ook zo naif, zoals sommige mensen die in dat draadje schrijven.... Toen dacht ik nog dat leerkrachten over het algemeen verstandige professionals waren en dat alle hulpverleners er waren, om je te helpen. Je bent nooit te oud om te leren.