Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Ava

Ava

15-02-2014 om 19:30

Davismethode: ervaringen gevraagd

Avadochter (groep 4, adhd) worstelt met spelling en lezen. Het doet denken aan een vorm van dyslexie.
Haar cijfers op deze onderdelen (beiden C) geven op dit moment geen aanleiding tot een verwijzing voor een dyslexieonderzoek (en daarmee geen vergoeding van de kosten). Mooie cijfers, twee C's, gelukkig, maar deze cijfers geven wel een vertekend beeld omdat ze voor beide in de verlengde instructie zit. Ook thuis heeft het onze aandacht. Kortom, ze werkt er hard voor en dat is ook nodig. Dat wil niet zeggen dat er geen sprake van dyslexie is (of is het toch wat anders). Wordt de dyslexie van dochter door het harde werken verdoezeld?

We hebben de indruk dat de kennis over dyslexie niet groot is op school, daarom ben ik aan het zoeken op internet (wirwar aan informatie, help!).

Ik stuitte op begeleiding (kind en ouders, eventueel vooronderzoek of testen zinvol is) met de Davismethode in onze buurt. Heeft iemand ervaring met deze methode?
(Of met een andere methode)

Ava

Dalarna

Dalarna

16-02-2014 om 12:09

hmm

Toen wij in een soortgelijk schuitje zaten (nee hoor jullie zoon heeft geen dyslexie) ben ik buitenschools hulp gaan zoeken in RT, bij een logopedist. Dus geen dyslexieonderzoek maar gewoon meteen de juiste hulp. Zij riep na een aantal keer al dat als dit geen kind dyslexie had.... gelukkig kwam mijn zoon wel in aanmerking voor het onderzoek maar in jouw geval zou je dan wel zekerder staan voor je het onderzoek in gaat. Over Davis weet ik niets.

Dyslexieforum

Volgens mij kan je op het dyslexieforum hier wel informatie over vinden.
Je kan natuurlijk altijd zelf een dyslexieonderzoek laten doen, sommige kinderen komen nooit in de Ds en Es of hebben al een andere diagnose waardoor het onderzoek niet vergoed wordt.

Lisetje

wij wel

Wij hebben met onze zoons (beiden wel dyslexie) de Davis counseling gedaan. Een moeder hier in de buurt had goede ervaringen met haar zoon, helaas heeft het hier niet echt een verandering teweeg gebracht. Wel gebruiken ze nog bepaalde technieken die ze aangeboden hebben gekregen en zijn ze zich van sommige dingen nu meer bewust. Maar de dame die onze kinderen begeleid heeft, deed ook dingen met mindfullness, waar ze wat mee konden/kunnen.
Overigens, hier ging het dyslexie onderzoek ook niet zonder slag of stoot, want ze scoorden niet alleen Etjes, wat volgens de IBer wel moest. Gelukkig keek het onderzoeksbureau hier iets verder en is het onderzoek toch gewoon gedaan en vergoed door de zorgverzekeraar. Wat het zijn wel 'fijne' bedragen......

Ava

Ava

27-02-2014 om 11:31

andere boeg

Door jullie ervaringen, begin ik nu toch te twijfelen of we niet toch naar een RT moeten zoeken. Daarbij heb ik begrepen dat een dyslexieonderzoek na de adhd diagnose, niet vergoed wordt, zoals lisetje al liet doorschemeren. Het zijn inderdaad, ahum, fijne bedragen. Ik ga mijn licht opsteken bij het dyslexieforum,

dank voor alle reacties!

Ava

ps Petuut, zijn jullie eerst naar davis counseling gegaan en daarna het onderzoek, of andersom?

Ava

Wij hadden eerst de onderzoeken laten doen en daarna pas de Davis. Onze kinderen hadden al gewone RT (buiten school maar wel onder schooltijd). De Davis hadden we gedaan als extra, in de hoop dat het lezen met sprongen vooruit zou gaan, zoals je wel ziet in de promo-filmpjes. Maar zoals gezegd was dat hier niet het geval. Promo-filmpjes doen dus ook hier weer hun naam eer aan, hahahaha.
Wij hebben erg goede ervaringen met ons onderzoeksbureau. Die staarden zich niet blind op alleen de Etjes, Dtjes mochten ook wel. Voor zover ik weet moet de onderzoeker op basis van hem/haar beschikbare gegevens beoordelen of het vermoeden van dyslexie gegrond is. Indien dat zo is, dan wordt in elk geval het onderzoek naar dyslexie vergoed, ongeacht wat daar uitkomt.
De uitkomst bepaalt dan weer of behandeling van een eventueel gevonden dyslexie vergoed wordt.
Hoe het zit als er al een diagnose ADHD gesteld is, weet ik niet. Misschien moet je dat eens bij een onderzoeksbureau navragen.
Succes in elk geval.

Dalarna

Dalarna

06-03-2014 om 10:02

Ava

Als jij dyslexiehulp wil voor je kind koop je dat gewoon in, daar hoef je niet eerst een dyslexieonderzoek voor gedaan te hebben. Zoals ik deed bij die logopedist.

Marjolein

Marjolein

09-03-2014 om 20:44

Ja, ervaring met Davis

We hebben eerst dyslexiebegeleiding doorlopen bij stichting Taalhulp. Dit was fantastisch, hij heeft er erg veel van geleerd. Maar: Na twee jaar was hij "uitbehandeld" halverwege groep 6 !?!

En dan zit je: Wat nu?
Naast het oeverloos extra oefenen voor school, wilden we toch nog iets anders proberen dat echt gericht was op Dyslexie. Zo kwamen we bij een Davis counselor. Erg duur en het heeft niets geholpen voor het lezen.

Toch hebben we er geen spijt van, want het was een week lang positieve aandacht met coördinatie oefeningen die hij erg leuk vond. Extra tips om te leren omgaan met concentreren en je energieniveau.
Hij vond het leuk en kwam er erg blij vandaan. Maar qua lezen en spellen is hij er niets mee opgeschoten.

Maar ik zou je zeker richten op praktische dyslexie begeleiding.

Ava

Ava

19-04-2014 om 15:18

update

Dank voor al jullie bijdragen.

Dat ik een tijd niets van me heb laten horen komt omdat ik meteen aan de slag ben gegaan. De Davis-methode heb ik aan ons voorbij laten gaan gezien jullie verhalen en gelijk de weg ingeslagen naar hulp en bijles. Dat was nog niet zo makkelijk in die zin dat veel mensen al vereiste hadden dat er een dyslexie-test lag voor ze aan de slag willen. Uiteindelijk een logopediste gevonden die diverse tests doet (werkgeheugen, spelling) en meer in kaart brengt dan (mogelijk) alleen een dyslexie-onderzoek. Naar ons idee is dat nodig. De gegevens staan nog niet allemaal op papier maar het is duidelijk dat het werkgeheugen slecht is.

Daarbij komt naar voren dat van de 17 maanden spellingsonderwijs, kind het equivalent van 9 maanden beheerst. Dit werd me na afloop, terwijl de parkeermeter af liep en een stuiterend kind, voor mijn doen wat te snel verteld. Ik ben vergeten hoe dit heet. Dat zal ik volgende keer vragen.

Dat moet dus bijgespijkerd worden. Ik snap niet dat dit op school niet duidelijk is geworden. Ik moet hier duidelijk wat mee richting school: hoe en wat? Wat mag je verwachten van school hierin?

Marijke

Marijke

19-04-2014 om 17:42

DLE

Ik denk dat ze de "didactische leeftijdsequivalent" bedoelde. Google even. Als het goed is meet school dat ook, is volgens mij onderdeel van het leerlingvolgsysteem. Raar dat dat nooit ter sprake is gekomen.

Ava

Ava

21-04-2014 om 10:09

dle

DLE, dat is het.
De vraag is of het school is opgevallen en waarom dan niet. Maar stel dat het school wel is opgevallen maar niets gedaan heeft?

Marjolein

Marjolein

21-04-2014 om 16:00

Werkgeheugen

Er is heel verhelderend hoofdstuk in het boek van Braams over de samenhang tussen dyslexie en problemen met het werkgeheugen.

Echt een aanrader! Ik heb er veel aan gehad.
Zelfs dat bewuste hoofdstuk wel eens gekopieerd voor een juf van Groep 7. Bijzonder nuttig en nodig.

Dalarna

Dalarna

21-04-2014 om 17:28

Vreemd

Die C's duiden niet op zo'n grote achterstand want die kan school omrekenen naar DL/DLE percentages en verhoudingen. Een hoge C zou juist duiden op een DLE van 16 of iets dergelijks. Als ze echt op 9 zit zou dat een dikke E moeten zijn.

Forumredactie OO

Forumredactie OO

22-04-2014 om 07:35

Kijk hier eens naar...

Zoek op deze site even naar fixatie disparatie en kijk of je het herkent...
Succes.

Ava,

Vanaf groep 3/ dus klas 1, krijgt een kind 10 DLE maanden voor de 10 maanden dat het onderwijs ontvangt. Als je kind een DLE heeft van 17, het het theoretisch al 17 maanden onderwijs ontvangen op gebied van spelling. Als ze een score heeft van 9, loopt ze 17-9= 8 maanden achter. In principe te weinig voor een school om daar al kosten in te steken vanwege een dyslexie screening. Sommige kinderen kunnen hele sprongen maken en dat is een stuk goedkoper voor een school.
Het is fijn als ze een klik heeft met de logopedist, meestal is dat voor de school een aanleiding om de begeleiding ook maar te laten voor wat het is. Dat is jammer want een goede samenwerking en gelijke oefenboekjes voorkomt achteruitgang. Mijn kind had een hekel aan de taallijn-boekjes en maakte grote sprongen met de artikelen in nieuwslijn. Het is maar wat je interesseert. Grote sprongen en succeservaring is ook belangrijk voor het zelfvertrouwen.
Wanneer hier sprake is van dyslexie, zal ze hoe dan ook een oog en oortest moeten ondergaan. Vraag dus eerst aan de huisarts voor een verwijsbrief.
Verder kan de logopedist zelf geen verklaring opstellen, een BIG geregistreerde GZ-psycholoog kan dit wel. Maar dan moet wel duidelijk zijn dat ze minstens een jaar achter blijft in lees/taalvaardigheden, dus ik denk dat je nog even te gaan hebt.

Nieuwsbegrip

Ik bedoelde geen nieuwslijn maar nieuwsbegrip. Dit is in verschillende niveaus met onderwerpen die ze op de TV ook zien. En eh ik heb geen aandelen hierin, alleen een blij kind dat over de onderwerpen vertelde bij het avondeten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.