Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Curium, intensieve poliklinische gezinsbehandeling

Wie heeft er ervaring met de poliklinische dagbehandeling voor gezinnen bij Curium? Ik kom er op de site niet goed uit. Het lijkt alsof je in Oegstgeest wordt opgenomen en in Gouda wel alleen terecht kunt overdag. Het idee voor ons gezin is een behandeling waarbij je met je gezin meerdere malen per week naar Curium toe gaat, maar ik kan dat niet terugvinden op de site.
Wie heeft hier ervaring mee?

o nee

Dat zou ik nou nooit doen. Iedereen is in een andere omgeving uit zijn of haar doen. Je ziet weer ander gedrag/stressgedrag of schakel- en wengedrag. En niet het gedrag waar je voor kwam.
Bovendien is het maar helemaal de vraag of er wel voldoende goed geschoold personeel is dat echt verstand heeft van een gezinssituatie met bijzondere kinderen. Een gezin moet je thuis zien.
Maar ook wil ik je wel waarschuwen voor de meldcode. Heb je onenigheid met die lui, ben je het ergens niet mee eens, of zijn er niet snel genoeg vorderingen dan kunnen ze proberen de regie over te nemen door het maken van een zorgmelding. Hoe meer ze van je zien, zo'n hele dag functioneer je echt niet altijd op je best, hoe meer munitie er kan zijn om een dossiertje mee op te bouwen.
Nee, opvoedadvies zou ik op kantoor opdoen bij dit soort hulpverlening of anders doe je een echt deskundige professionele training, zonodig door jezelf of uit een PGB betaald.

Geja

Geja

10-01-2014 om 21:56

Wel/niet

Hoi, wij zijn wel bekend met en op Curium. We hebben goede ervaringen. Ik kan je echter niks vertellen over een behandeling voor gezinnen. Maar ik kan me vinden in wat AnneJ schrijft. Ik zou ook niet meerdere keren per week met het hele gezin daar heen willen. Beter komt iemand thuis.

autisme

Als het om autisme gaat zou ik kiezen voor trainingen bij Autisme Centraal. Daar zit de echte kennis over autisme.
http://www.autismecentraal.com/public/workshops.asp?div=B&lang=NL&pid=17&spec=all
Over trainingen 'Geef me de vijf' hoor ik ook goede ervaringen.
http://www.geefmede5.nl/nl/ouders

Doe je dit vrijwillig

Doe je dit vrijwillig of op last van jeugdzorg oid?

Als het op last van jeugdzorg is, dan zal er een samenwerkingsverband zijn tussen de instelling en jeugdzorg en dan mag je er rekening mee houden dat men elkaar in stand houdt. Dus dat jeugdzorg graag de ots erop wil houden en de gegevens van de instantie daarvoor gebruikt en aandikt, de instantie deze ook graag verschaft, desnoods met enige overdrijving, want immers als de ots gehandhaaft blijft is de instantie ook weer verzekerd van een opdracht.

Als het vrijwillig is, deel ik inderdaad de zorg van AnneJ. Je moet nogal wat bloot gaan leggen en op dit moment is er zo'n klopjacht op ouders, dat alles tegen je gebruikt kan worden. En dan is er idd nog de mogelijkheid dat een melding gemaakt wordt om je vast te houden.

Aan de andere kant als er echt grote problemen zijn, is doorsukkelen ook zo wat.

boekenwurm

boekenwurm

30-01-2014 om 10:56 Topicstarter

wisselend

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties! Wij willen graag individuele begeleiding voor onze kinderen, maar omdat we met onze oudste al heel lang bezig zijn, wordt nu alles op de basis gegooid. Vreemd als je bedenkt dat we bekend staan als open en betrokken ouders! Wij voelen dan ook zelf niet de noodzaak om ergens zo'n intensieve gezinsbegeleiding te krijgen (zo loopt de wachtlijst snel vol!) en dus gaan we maar onze eigen weg!

Wie?

Wie gooit alles op 'de basis?'

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.