Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
lamp

lamp

21-09-2012 om 11:03

Communicatie pdd nos

Zoon is 15 en het is lastig om met hem over serieuze dingen te communiceren, zoals school, werk e.d. Je moet hem onderwerpen een een soort verhoor om erachter te komen wat er precies speelt, laat staan dat je met hem kan praten over bepaalde onderwerpen, die niet direct in verband staan met zijn belevingswereld. Hij begint dan of over iets compleet anders of hij loopt weg.
Hij is er mentaal nog niet aan toe, maar omdat alles lijfelijk groeit en bloeit bij hem, zou ik graag willen, dat hij wordt voorgelicht over het onderwerp "meisjes". Vooral omdat hij in het verleden nogal wat impulsieve onhandige acties heeft ondernomen op andere gebieden, zou ik het verschrikkelijk vinden als hij op het gebied van meisjes ook onhandige impulsieve acties onderneemt, die "anders" uitgelegd worden, dan hoe hij ze bedoelt. Ik heb zelf al pogingen ondernomen, mijn man ook, maar dat werkt niet.
Ik heb dit besproken met zijn behandelaar, maar die kon zo één, twee, drie geen advies geven hierin over hoe we dit het beste kunnen aanpakken, behalve "kort en bondig". Hij ziet wel de noodzaak dat er voorgelicht moet worden over wat kan en wat niet kan.
Weet iemand geschikte boekjes of een andere manier hoe we dit aan kunnen pakken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pirata

Pirata

21-09-2012 om 16:16

Een boek

Een link naar boeken: http://www.focaal.nl/algemene_informatie/links/literatuur/seksualiteit-en-autismespectrumstoornissen/
Verder (nog) geen ervaring, misschien dat zijn algemene manieren goed genoeg zijn om niet te impulsief te reageren richting meisjes?

lamp

lamp

21-09-2012 om 16:54

Algemene manieren

Tja, het ligt een beetje moeilijk. Hij heeft vroeger uit impulsiviteit nogal wat fratsen uitgehaald, die echt niet konden, terwijl ik in de overtuiging was dat hij heel goed wist wat goed is en wat je absoluut niet mag doen. Hij kan zich slecht inleven en ziet de gevolgen van sommige van zijn acties niet.
Het is een lief joch met goede manieren tegenover mensen die hij kent. Maar gezien de ervaringen in het verleden, hoop ik niet dat we nieuwe verrassingen op ons bord krijgen. Vandaar dat ik zeker even ga kijken naar de linkjes die je hebt gepost.

Zorgen

Mijn zoon vind het vreselijk als ik zorgelijk doe. Hij heeft liever dat ik zaken positief benader. Ik zou dan ook insteken met ondersteunen waar je zoon aan toe is. Ja, dat is een risico, maar als hij er niet mee bezig is, land het toch niet.
Ook kan ik in concrete situaties beter over de mail communiceren met zoon. Concreet 1 onderwerp, korte concrete zinnen met een concrete vraag of verzoek om reactie. En beschikbaar zijn voor het moment dat hij er ineens wel over begint. Zo'n moment kan je totaal niet uitkomen maar dan is het belangrijk om het moment aan te grijpen. En vraag liever dan dat je stelt.

Misschien

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar toen ik met dochter bij karakter nijmegen liep voor diagnose zei haar psych ( Mariken van Onna ) dat ze bezig waren met het ontwikkelen van een cursus sex en relaties voor autisten ( heette natuurlijk niet zo , maar het dekt de lading ) . Ze gaf me dat mee voor als dochter later groter zou zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.