Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
koentje

koentje

30-08-2012 om 13:11

Claimend gedrag

Zoon, 14 jaar, NLD en ADHD heeft deze zomer geen contacten meer gelegd met anderen. Eerder deed hij dit altijd wel. Oppervlakkige contacten, maar toch, speelkameraadjes voor steeds even.
Nu doet hij dat helemaal niet maar is daardoor veel claimender naar ons toe, zijn ouders. steeds wil hij van alles ondernemen met ons, wil hij spelletjes doen e.d. en vraagt daarnaar. Wij hebben grenzen gesteld aan de mate waarin hij ons mag vragen en in hoeverre we meegaan in zijn activiteiten en dat helpt, voor zover het gaat om zijn claimende gedrag naar ons. Maar blijft staan dat hij toch een duidelijk minder leuke vakantie heeft. Hij kan zichzelf maar moeilijk vermaken.
Probleem is denk ik ook dat hij nu echt bezig is, in de puberteit te raken. Hij is overmatig veel bezig met puberale grapjes over sex, begint jeugdpuistjes te krijgen en toont wat meer openlijk verzet. Emotioneel is hij absoluut geen 14; ik heb ook het idee dat dat nu meer gaat spelen. eerder speelde hij namelijk zonder schroom met jongere kinderen die ook veel beter zij zijn ontwikkeling passen. Nu begint hij volgens mij te beseffen dat hij er 'niet bij hoort' en legt hij geen contact met zijn leeftijsgenoten, maar ook niet met jongere kinderen. Alsof hij ineens voelt dat dat ook niet meer past. Lastig probleem. Ben eigenlijk blij dat maandag de school weer begint. Heeft hij weer wel mer kinderen om zich heen die in alle opzichten beter bij hem passen.Iemand ervaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Relithe

Relithe

30-08-2012 om 14:44

hier ook een zoon die zich erg terugtrekt. Heeft wel weer wat andere oorzaken maar ik denk dat het hetzelfde gevoel geeft bij ons als ouders. Heel erg afhankelijk van ons, steeds onze aandacht willen.
Hij mist zelfs school, dus ik ben ook blij dat het dinsdag weer begint, mijn zoon zit in een autistenklas op een middelbare school maar vindt zichzelf niet echt een autist en vindt daardoor weer geen echte aansluiting (ik denk ook dat hij een van de minst autistische kinderen is in die klas..)

Pirata

Pirata

30-08-2012 om 16:48

Oplossing voor volgend jaar

Onder meer vanwege dat claimen (hadden we vorig jaar in de zomer nogal last van) hebben wij deze zomer onze zoon voor het eerst op kamp gestuurd. Hadden wij even rust en zoon was daar wel verplicht om van alles met de andere kinderen te doen. Natuurlijk was het dit jaar eigenlijk niet nodig, want we hadden bijna een voorbeeldig kind.
Overigens: het was Y-camp van YMCA op advies van Elisa Gemani. Best kans dat je zoon in zo'n groep wat peers vindt. Bij onze zoon was dat niet zo erg het geval, maar dat kan bij jouw zoon natuurlijk wel heel goed uitpakken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-08-2012 om 16:56

Pirata (ot)

Wat leuk om te lezen! Heeft je zoon het naar zijn zin gehad? Mijn zoon is deze zomer voor het eerst met Simbo op kamp geweest, het Balans Adventure kamp. Hij heeft een superweek gehad en er zelfs een vriendje hier in de buurt aan overgehouden waar hij veel mee heeft opgetrokken de rest van de vakantie. Volgend jaar weer "gewoon" met de YMCA als er een leuk kamp is maar anders zeker weer met een Simbo Balans kamp. Super he, die vakantiekampen voor kinderen "met iets". En alle lof voor die vrijwilligers; ze zijn geweldig!

Vakantiebaantje?

Dat claimende gedrag komt door verveling? Misschien is het een idee dat hij volgend jaar een paar uurtjes per dag gaat werken?

Pirata

Pirata

30-08-2012 om 20:15

Elisa (ook ot)

Op zich is het heel goed gegaan bij het Y-camp. Goede begeleiding, ze luisteren ook echt naar wat de ouders te zeggen hebben over de kind-specifieke bijzonderheden. Echter, zoon heeft het wel moeilijk gehad met een paar kinderen die echt behoorlijke problematiek (ASS) hadden. Dat is hij niet gewend en hij kan daar moeilijk mee overweg. Dus na dit geslaagde experiment overweeg ik nu een "gewoon" YMCA-kamp voor hem. Iets met muziek of watersport. Maar ik twijfel nog. Simbo balans, wat is dat dan eigenlijk?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-08-2012 om 20:33

Kamp (ot)

Ja, dat klopt. Op ieder kamp zijn er natuurlijk ook kinderen met wat zwaardere aandoeningen of die er meer last van hebben. Wij hadden ook overwogen om zoon dit jaar met een gewoon kamp mee te laten doen maar vooral die extra begeleiding en structuur is toch wel fijn. Even kijken hoe we dat volgend jaar zomer gaan doen. Hij wil het liefst met de YMCA op "gamekamp" voor kinderen van 13 jaar en ouder
Die "gewone" kampen zijn ook prima en heel leuk maar er is dus gewoonweg iets minder begeleiding en structuur. Simbo Balans kampen zijn vergelijkbaar met de YMCA Y-Camps, zie http://www.simbo.nl/Kindervakantie_extra_begeleiding/

Pirata

Pirata

30-08-2012 om 20:52

Ziet er ook goed uit

Ziet er ook goed uit, ik wist niet dat Balans ook iets dergelijks had. Vooral met een net door de branding slepen, dat zie ik zoon absoluut doen!
Koentje, we gaan misschien teveel in op kampen, maar denk je dat het iets kan zijn voor jouw kind?

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

30-08-2012 om 22:31

Zorgboerderij

Het is deels alsof je mijn 14-jarige zoon beschrijft, vooral dat geclaim.
Via-via ben ik in contact gekomen met een zorgboerderij waar hij enkele dagdelen per week werkt. Dieren knuffelen, maar ook echt stevig de handen uit de mouwen. Hij heeft een juweel van een begeleider (1 op 1 begeleiding is nodig) die hem perfect weet aan te pakken als het moet. Echt een lot uit de loterij.
Morgen is hij er voor het laatst en hij baalt echt. Maar we hebben inmiddels afgesproken dat hij ook op vrije dagen tussendoor, zoals studiedagen, naar de boerderij mag.
Ik merk dat het harde werken hem echt goed doet, hij is wat zelfstandiger geworden in sommige dingen en hij maakt geweldige dingen mee! Omdat een krantenwijkje er voor hem helaas nog niet in zit voor hem houden we dit adres in de gaten, ook voor als hij wat ouder is en zich serieus moet gaan voorbereiden op de arbeidsmarkt.
Dus google eens op zorgboerderijen en kijk wat ze te bieden hebben, het is niet alleen maar konijntjes knuffelen tegen een hoge vergoeding zoals veel mensen denken

Rode vulpeninkt

Ja, dat maakt ze zeker zelfstandiger. Ook het onder de mensen zijn en je niet afhankelijk voelen van je ouders. Heerlijk toch tijdens zo`n vakantie. De zomervakantie duurt ook best lang en vandaar dat ik ook begon over een vakantiebaantje.Leuk om te lezen dat je zoon het zo naar zijn zin had. Leuker ook dan een krantenwijk, brengt dat werken op een zorgboerderij ook nog iets op voor je zoon?

Relithe

Relithe

31-08-2012 om 10:53

Mijn zoon

heeft wel een krantenwijk en zit niet op speciale dingen voor autistische kinderen. Ik heb dat nooit gewild omdat ik bang was dat hij geen aansluiting vond wat iq betreft. Meestal gaan er kinderen heen met een laag iq en hij zit tegen hoogbegaafdheid aan. Let wel, ik bedoel dit niet negatief ofzo maar ik denk dat dit voor mijn zoon niet zou gaan werken.
Vakantiekampen lijkt me wel iets voor hem maar ook pas nu hij wat ouder is. Toen hij kleiner was zou ik hem daar niet heen krijgen. Misschien moet ik me daar voor een volgend jaar eens op orienteren.

koentje

koentje

01-09-2012 om 11:29

Nou...

jullie praten zo gemakkelijk over kampen, maar hoe regelen jullie die betalingen dan? Mijn zoon gaat ook in de grote vakantie een week op kamp; met beactive, dus voor kinderen met stoornissen. Het is niet mogelijk dat hij op een 'gewoon kamp' mee kan, dat is gewoon zijn nivo niet en gaat geheid mis. Nu hebben we nog PGB, maar na de volgende zomervakantie gaat dat waarschijnlijk niet meer door. Dan hebben we echt een probleem. De laatste keer heb door te lullen als Brugman, nog een nieuwe indicatie gekregen. Maar ik vermoed dat dat de laatste is.
Met kinderboerderij hebben wij ook goede ervaring. Mijn zoon helpt al een paar jaar iedere week een middag. De begeleiding wordt ook betaald via PGB maar dat zal dus misschien ook niet meer gaan.
Een vakantiebaantje is wel een goed idee, maar zal ook veel begeleiding behoeven. Zeker in eerste instantie. En het punt is dat het met name gaat om de tijd dat we op een vakantiepark zitten. Juist daar vermaakt hij zich eigenlijk minder goed.

Pirata

Pirata

01-09-2012 om 17:22

Financieel

Kampen die niet onder PGB vallen zijn een stuk vriendelijker geprijsd dan kampen die wel met PGB gefinancieerd worden. Los daarvan zijn wij zelf 2-verdieners dus bij ons is dat geen probleem. Oh, en bij Y-camps kun je ook nog korting krijgen als je het financieel wat minder hebt.
Voor het vakantiepark weet ik het niet. Misschien toch een park zoeken waar animatie is? Verder heeft onze zoon vissen als hobby, dus geef hem een hengel en een schepnet en je ziet hem urenlang niet. Misschien ook iets voor jouw zoon?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-09-2012 om 20:07

Financieel

De Y-Camps kosten mij met de korting voor gezinnen met een minimum-inkomen zo'n 200 euro voor 5 dagen. Het Simbo Balans kamp was zo'n 400 euro voor 6 dagen. Zelfs van dat beetje vakantiegeld dat ik krijg kan zoon dus fijn een hele week inclusief overnachting, eten, drinken en activiteiten op kamp. Dan zit er geen echte vakantie voor ons saampjes meer in, zeker niet naar het buitenland, maar die week dat hij weg is, is voor mij al vakantie. Even rust, even niet hoeven moederen en zorgen voor. Ik weet dat hij het hoe dan ook wel naar zijn zin heeft en ik kan lekker mijn eigen gang gaan, uitslapen etc.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

01-09-2012 om 20:50

Wil40

Nee, het viel onder het PGB (dagdeel begeleiding) dus hij kreeg er geen geld voor. Hij kan helaas niet krantenlopen omdat hij daarvoor een handeling moet verrichten die hij (nog) niet voldoende beheerst (geen details wegens privacy).

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

01-09-2012 om 20:54

Eira

Ik weet wat je bedoelt. Ik heb meerdere kinderen met dezelfde stoornis, maar die uit zich bij elk kind totaal verschillend. Terwijl het ene kind echt nog geen kranten kan lopen en veel begeleiding nodig heeft (ondanks een vrij hoog IQ, dat zegt dus ook niet alles, maar nogmaals, ik begrijp je wel), heeft het andere kind op dezelfde leeftijd al een aantal krantenwijken (vakantie-inval) gehad en deze vakantie voor het eerst gewerkt via een uitzendbureau. Ze belden hem zelfs voor extra werk, maar de scholen zijn weer begonnen en dat combineerde niet.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

01-09-2012 om 21:01

Beactive/koentje

Ik hoop echt dat je weer een verlenging van de indicatie krijgt!
Helaas zijn mijn ervaringen met Beactive minder. Ik vind ze ook erg aan de prijs, het zal het best wel waard zijn maar ons PGB trekt dat niet. Ze zijn in het verleden wel eens geweest, maar het lag ze absoluut niet. Dat lag wel aan mijn kinderen en niet aan Beactive! Het was gewoon hun ding niet.
Een veel kleinschaliger logeerweekend zonder al teveel sporten en wilde dingen beviel beter. En was ook stukken goedkoper :o)

koentje

koentje

02-09-2012 om 23:40

Haha, pirata

een animatieteam??? Denk je echt dat hij met zijn 14 jaren zich nog vertoont bij een knutselochtend of een avondtheater?? Tussen de kleuters en peuters?

Nee, we hadden dit jaar een park waar echt van alles te doen was, maar als hij geen contacten legt, kan het hem allemaal niet boeien. Dat is dus ook het punt, ergens heeft hij wel de behoefte, maar het werkt niet zo.

Herkenning!

hier ook een zoon van net 15 die zich stierlijk verveeld en daardoor claimend gedrag laat zien. Vooral naar mij als moeder toe... Het kan ook goed op mijn schuldgevoel inwerken...
Hij heeft sinds kort een baantje, een enorme verlichting!! zowel voor hem als voor ons (en zijn zusjes!!!)
maar ik zie tegen elke vakantie op....(en soms zelfs tegen het weekend...)

Pirata

Pirata

03-09-2012 om 21:24

Ja koentje, animatie

Animatie op vakantieparken is echt niet alleen voor peuters en kleuters. Zelfs animatieteams hebben door dat er verschillende interesses bestaan bij de verschillende leeftijden. Jeugddisco, klimclinics, proefduiken... Ook heus dingen waar je aan mee kunt doen als je géén aansluiting zoekt met andere eh... kinderen. Maar je moet je vooraf natuurlijk wel goed laten informeren over de doelgroepen van het animatieteam. En je zoon vooraf vertellen dat ie mee gaat doen aan activiteiten.

Relithe

Relithe

04-09-2012 om 09:36

Ik ben blij

dat onze zoon weer naar school kan vandaag. Net als Hasse zie ik ook tegen de vakanties en vaak ook tegen de weekenden op. Het zit me ook zo dwars dat onze zoon geen sociale contacten heeft, ja alleen op internet..
Op een vakantiepark of camping had hij of snel ruzie met andere kinderen (toen hij kleiner was) en nu trekt hij zich terug en speelt zijn anderhalf jaar jongere broertje lekker met andere kinderen..
Het blijft een grote handicap die sociale contacten..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.