Pubermoeder
15-01-2014 om 20:28
Centrum Jeugd en Gezin
Na lang wikken en wegen willen wij onze dochter van 15 laten testen op ADD (of iets anders?). Zij wil dit zelf ook graag. Nu wil mijn ex dit via Centrum Jeugd en Gezin doen omdat hij daar goede ervaringen mee heeft met een van zijn jongere kinderen (niet van ons samen).
Als ik op de website van het CJG kijk zie ik daar vooral opvoedingsgerelateerde zaken staan. Opvoedproblemen heb ik niet (meer) omdat ik inmiddels wel weet hoe ik met mijn kind om moet gaan. Haar problemen spelen vooral buiten de deur, en daar kan ik haar niet bij helpen. Stelt het CJG ook diagnoses of kunnen we beter naar een ander centrum of psychiater?
Karmijn
15-01-2014 om 20:59
Huisarts
Het is zonde van je tijd om naar het cjg te gaan. Ik zou via de huisarts een doorverwijzing vragen naar de ggz.
Waarom zou je bij het cjg een extra onnodig dossier voor je kind laten opstellen.
Leen13
15-01-2014 om 21:01
De kortste weg
De kortste weg is naar een liefst vrijgevestigde psychiater. Voor de specifieke opvoedtips kun je dan hier terecht en op internet, in boeken. Ik zou toch wat oppassen met het opvoedingsgebeuren van een CJG. Er wordt een niet beschermd dossier aangelegd. Alleen al om die reden zou ik ze zien te vermijden. Een psychiater heeft een medisch dossier. Vraag er naar bij je huisarts.
Pubermoeder
15-01-2014 om 21:11
Hmmm
Ik zal nog eens navragen bij mijn ex of hij inderdaad het CJG bedoelde. Ik zit namelijk niet te wachten op gezinshulp of hulp bij opvoeden. Ik vermoed wel dat ik minder opvoedissues heb dan mijn ex (die behoorlijk streng is - of misschien ben ik te makkelijk). Hij zou de afspraak met de huisarts regelen en ik wilde niet mee want het lijkt me ook wat overbodig om met zijn drieën naar de huisarts te gaan.
Mia10
17-01-2014 om 14:40
Pubermoeder
"Ik vermoed wel dat ik minder opvoedissues heb dan mijn ex (die behoorlijk streng is - of misschien ben ik te makkelijk)"
schrijf je. Is het niet zo dat jij in de loop der jaren geleerd hebt mee te buigen met je kind, daardoor minder issues hebt en dat je ex-man meer volgens "hoe het hoort" omgaat met jullie dochter (ik hoor nu steeds hoe het heurt, zoals Karmijn laatst schreef
wij buigen mee met ons kind, en in de ogen van de buitenwereld kan het lijken of we te makkelijk zijn, alles laten passeren, maar ik weet zelf beter, hoeveel woede en frustratie het oplevert om dit niet te doen, dat werkt niet...En heel vaak komen we later dus wel terug op situaties, maar ik hou altijd de beeldspraak van Gordon voor ogen: geef je kind geen zwemles als het verzuipt, red het dan...
Vind ik een helder beeld.
Ik zou in jouw geval denk ik wel meegaan naar de huisarts. Wat vindt dochter zelf prettig?
Haplo
17-01-2014 om 17:20
huisarts
niks CJG, gewoon via de huisarts laten doorverwijzen. Je moet een psychiater, psycholoog of een orthopedagoog hebben als je een correcte diagnose wilt.
mijk
17-01-2014 om 21:43
Hier
werkt in het CJg een goede kinderpsycholoog en houdt er een orthopedagoog spreekuur maar dat is wel echt een van de betere..... Dus zou zelf zoeken..
Mijk
Pubermoeder
26-01-2014 om 21:47
Virenze
Na een gesprek met de huisarts (ik ben niet mee geweest) gaan we nu een afspraak maken bij Virenze. Is iemand bekend daarmee?
Leen13
26-01-2014 om 23:50
ach ja
Helaas geen vrijgevestigde psychiater maar een 'team'. Mijn ervaring is dat die sneller onderling gaan kletsen en de bal bij jou gaan leggen als de zaak even niet wil vlotten. Maar goed. Wees gewoon gewaarschuwd, ga niet lopen babbelen, kom voor de hindernissen die je kind nu heeft en denk goed na of neem je tijd voor je meegaat in zaken waar je twijfels bij hebt.
Van de site zelf: "5 | Wordt mijn privacy gewaarborgd?
Uw behandelaar is verplicht tot geheimhouding. Daarnaast werken wij binnen de organisatie volgens de richtlijnen van de wet Bescherming Persoonsgegevens. Uw privacy is dus gewaarborgd."
Niemand die je dus waarschuwt dat je een zorgmelding kunt krijgen als er onbegrip of onenigheid ontstaat of als er iemand foute gedachtes of fantasien of projecties van eigen onheil bij jou gezin krijgt.
Je privacy is gewaarborgd tot de deur.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.