Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Boekvraag mbt automatiseringsproblemen

Zoon, adhd en dyslexie (nog niet getest maar maakt alle klassieke fouten die zoals zijn vader en ik die ook maken (ook dyslectisch)) heeft moeite met automatiseren van lezen. Afgelopen jaar in groep 3, heeft hij nogal de pet gegooid met lezen want het is lastig en daarom niet leuk. Daarbij komt ook dat hij de avi boekjes ook vaak niet leuk genoeg vindt. Dat is dus ook een bijkomend motivatieprobleem.
Hoewel het vakantie is, hebben we na overleg met de leerkracht besloten om in de zomervakantie iets aan lezen te doen. Daarom leest hij onder begeleiding van een (groot)ouder een paar keer een hoofdstukje uit (het dikke boek van) Vos en Haas, eerste deel/boek. Dat gaat langzaam maar redelijk en hij vindt het wel aardig. In elk geval beter dan de avi-boekjes. Ik merk wel dat het niveau nu iets te hoog voor hem aan het worden is (hoe verder in het boek, hoe hoger het avi-niveau). Ik denk dat aan het einde van het eerste boek, het niveau tegen avi 4 zit (maar dat weet ik niet zeker).
Verder gaan is nu wat te hoog gegrepen. Dus ik zoek nu iets anders, liefst een verhaal in (korte) hoofdstukjes op zijn avi niveau. Wie weet wat nu een leuk boek is voor jongetjes in eind groep 3, begin groep 4?

Strips

Vooropgesteld dat ik niets weet van dyslexie maar is het niet handiger om leeskilometers te maken met strips? Bijvoorbeeld een Donald Duck omnibus of zo. Dat is tenminste redelijk overzichtelijk en de taal wordt ondersteund door plaatjes. Met name in de vakantie. Ik vond die aviboekjes zelf vreselijk en liet dochter -met wat spellingsproblemen en vreemde taaldingetjes- met name prentenboeken lezen en nog maar eens winnie de poeh, ze was nog wat kinderlijk dus bij haar pakte dat wel. Maar ook Donald Duck is hier jaren favoriet geweest.
Ook sprookjesboeken met veel tekeningen en niet te lange zinnen ging goed. Dan lazen we om de beurt een alinea.

Woordjes

Hier werden ook nogal eens woordjes gespeld Clown c-l-o-w-n maar dan niet als test maar met de nadruk op inprenten. Goed lezen wat er staat, het hele woord eerst, dan letter voor letter. En dan pas uit je hoofd eerst het hele woord en dan letter voor letter. Van fout spellen leer je niets. Op die leeftijd ook nog weleens in het Engels vanwege de games die ze speelden.

Meer variatie

Ik liet dochter met name lezen waar haar belangstelling toch al naar uit ging. Puk van de Petteflet, dat kende ze al, hardop lezen, de zoveelste keer. Maar ook onderweg laten lezen op naambordjes op het perron, als ze het tenminste kon lezen, haar ogen ondanks bril zijn niet altijd in staat. Op jampotjes of ander voedsel lezen wat er staat, bij de receptie van de camping lezen wat er voor grote letters zijn, de letters op je paspoort of ziekenfondspasje.
In groep 8 las ze Anubis, dat zag ze al op tv.

Fiorucci

Fiorucci

30-07-2013 om 17:36

Dolfje weerwolfje

www.dolfjeweerwolfje.nl
Er is een deel speciaal voor beginnende lezers: Het Nachtmerrieneefje.
En er is ook een tijdschrift van Dolfje Weerwolfje.
Ik denk nog even verder voor je....

Annet

Annet

30-07-2013 om 18:10

Dd junior of suske en wiske junior

DD junior is een stripblad, te koop bij de tijdschriften.
Suske en Wiske zijn leuke avi-boekjes, ik dacht avi 1 en 2.

Karmijn

Karmijn

30-07-2013 om 20:08

Hier?

http://www.leesplein.nl/KB_plein.php?hm=4&sm=3

Heb je hier wat aan? Mijn kinderen vinden heel veel boekjes uit de bieb wel leuk, zolang ze maar niet te veel lijken op de leesboekjes van school. Vooral de gekke boeken met monsters en piraten bevallen wel. En van dolfje weerwolfje is er ook een dagboek van moura en ook nog een boekje over het vangen van een kip, wat ze hier leuk vonden.

amk

amk

30-07-2013 om 23:24

Dislexie lettertype

uitgeverij kluitmans heeft boeken in het dislexie lettertype. Leest volgens vriendin van dochterlief veel fijner, mijn absoluut niet dislectische dochter vindt het een ramp want de letters dansen. Bij dislectici staan ze daardoor juist stil.

Makkelijk lezen plein

Vraag eens na in jullie bieb of er ook een Makkelijk Lezen Plein is. Dat is een speciale kast met boekjes voor kinderen met leesproblemen zoals dyslexie. Er is ook een website van: http://www.makkelijklezenplein.nl/

En wat misschien ook nog een goede tip is als je toch in de bieb bent: kijk eens niet alleen bij de leesboeken, maar ook bij de informatieve boeken. Bv de serie Mini Informatie, die zijn heel geschikt voor kinderen van die leeftijd en daar zijn altijd wel onderwerpen tussen te vinden die je kind interesseren. En een boekje over een interessant onderwerp lees je makkelijker uit dan een saai leesboek.

Tijgeroog

Tijgeroog

31-07-2013 om 02:27

Paul van loon en jacques vriens

Het nachtmerrieneefje is dan denk ik ook nog wat lastig. Maar Paul van Loon heeft een serie Lees! geschreven, met boeken op verschillende niveaus. Daar zit ook een groep 3 niveau Dolfje tussen, en wat andere spannende boeken.
Verder hadden wij lekker lezen met Jacques Vriens. Dat loopt ook van m3 tot e4, en zijn vooral verhalen over jongentjes die dingen doen. Het is een jubileumuitgave, dus ik denk dat je in de bieb ook wel meer boeken met verhalen op dat niveau moet kunnen krijgen.

Fiorucci

Fiorucci

31-07-2013 om 08:37

Tijgeroog ot

Er is een nachtmerrieneefje variant voor beginnende lezers.

Ellen

Ellen

31-07-2013 om 09:08

Judith

Eefje Vampier door Paul van Loon is Avi E3.
Er zijn ook 'samen lezen 'boeken van Delubas. Je leest ieder op zijn eigen avi-niveau. Het kind op zijn eigen lagere niveau ( ook grotere letters) en de volwassene leest de moeilijke stukken. Zie www.samenleesboeken.nl

Groetjes, Ellen

Fransien

Fransien

31-07-2013 om 16:15

Dolfje

Mijn dochter kreeg ik met die avi-boekjes ook niet aan het lezen en ik kon haar geen ongelijk geven. Die was fan van Donald Duck junior (grotere letters, kortere zinnen, kortere woorden, wel erg leuk), Dolfje weerwolfje (nachtmerrieneefje, sneeuwwolfje en het weerwolvenfeest zijn de makkelijkste, de rest is ook prima te doen) en heksje Lily en Geronimo Stilton van het makkelijk lezen plein.
Bij ons in de bibliotheek is een makkelijk lezen plein, daar staan alle makkelijke maar niet kinderachtige boeken bij elkaar, scheelt een hoop zoekwerk.

Philou

Philou

31-07-2013 om 16:44 Topicstarter

Wow!

Wat een reacties en allemaal bruikbaar, dames! Ik ga puzzelen met al jullie adviezen. Mijn dank is groot!

Samenleesboeken

die samenleesboeken zijn hierboven al genoemd. die vond mijn zoon erg leuk. leuk is dat het verhaal wat uitgebreider/spannender kan doordat de makkelijk lezende duopartner de moeilijke zinnen doet. ook fijn dat er geen discussie is over wie wat leest door 2 verschillende lettergroottes.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Philou

Philou

05-08-2013 om 10:30 Topicstarter

Reactie

Afgelopen week kreeg ik via-via een redelijk makkelijk boekje van Dolfje Weerwolfje in huis. Een succes! Hij wilde niet stoppen met lezen maar hij kon niet meer opbrengen. De concentratie vinden en houden is lastig maar de interesse is gepakt. Ik hoop dat het blijft! Ondertussen ben ik ook naar de samenleesboekjes aan het kijken en binnenkort eens naar het leesplein in de bieb, waar jullie het over hadden! En alle andere tips natuurlijk.

Eerste stap is in elk geval (voorlopig) een succes! Pfieuw.

Annie

Annie

05-08-2013 om 10:32

Hier...

De meeste boeken zijn al genoemd. Donald Duck Junior, Dolfje Weerwolfje en de Kameleon Junior hebben hier onze zoon leren lezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.