Henk Boeke - redactie Ouders Online
11-12-2014 om 15:06
Bescherm je jeugdzorg-dossier
Beste ouders,
Heeft u te maken met jeugdzorg? En staan er medische gegevens in uw dossier? Houd het dan uit handen van de gemeente.
We hebben zojuist een artikel gepubliceerd waarin we uitleggen wat het probleem is, en wat eraan te doen valt. Mét voorbeeldbrief.
Zie: www.ouders.nl/artikelen/bescherm-uw-jeugdzorg-dossier
Henk Boeke
Redactie Ouders Online
Leen13
11-12-2014 om 16:56
Kinderbescherming
https://www.kinderbescherming.nl/hoe_werkt_de_raad/openbaarheid_van_dossiers/
Bij de kinderbescherming wordt je dossier bewaard tot een kind 24 jaar is geworden. Tenzij er sprake is van adoptie of ontheffing van de ouderlijke macht. Ik denk ook niet dat het naar de gemeente gaat?
Bij het AMK hebben we hooguit een aanmelding liggen, wel met een hoop '***' van 10 kantjes, maar het werd direct doorgezet naar de kinderbescherming. Maar als ik het goed begrijp houdt jeugdzorg Amsterdam de dossiers zelf en gaan ze niet naar de gemeente.
mirreke
11-12-2014 om 17:22
Dit is dus
een van de dingen die mij mateloos ergeren, naast alle andere stompzinnige wijzigingen/afbraak die continu aan de orde is:
In iedere gemeente is het weer anders!!! Wat een verwarrende situatie. En zo kan het waarschijnlijk goed gebeuren dat een minder bekende, minder grote gemeente grove fouten maakt op het gebied van de privacy (naast alle andere mogelijke fouten) zonder dat daar (voldoende) aandacht aan wordt besteed of tegen geageerde wordt.
Slimme zet van de regering, weer een stap in de verdeel-en-heers politiek waar ze mee bezig is...
Juno
11-12-2014 om 20:39
GGZ?
Ik heb niet te maken met Jeugdzorg, wel met de GGZ. Gaan die dossiers ook naar de gemeente als ik niets doe? Ik snap er eerlijk gezegd niet zo veel van.
Flanagan
12-12-2014 om 10:56
Ligt het gevaar bij de gemeente?
We maken ons druk over het gevaar dat onze privacy wordt betreden door de gemeente. Maar gelijkertijd wordt de dossiers met medische gegevens door gespeeld naar de svb om fraude van pgb terug te dringen. Nu heeft de svb een samenwerking met UWV, belastingdienst etc zie tabel in de toegevoegde link van bkwi. De bkwi geeft aan niets te bewaren. Maar ze kunnen wel alles aan elkaar koppelen wanneer dat nodig is om een aanvraag/ situatie te beoordelen.
We maken ons druk om iets wat via de bkwi reeds plaatsvindt, alleen is men daar niet van bewust omdat daar geen geruchtbaarheid aan wordt gegeven.
Natuurlijk dient voor een financiële aanvraag medische gegevens te worden aangedragen. Maar het is een taak aan de opsteller van een dossier om alleen aantoonbare feiten neer te zetten en de dossiers schoon te houden van onjuistheden. Als bureau jeugdzorg Amsterdam aangeeft geen info te delen met de gemeente, word ik daar echt niet geruster op. De gemeente komt via andere wegen wel aan info.
Ik zou er pas geruster op worden als de opstellers van een dossier, lees jeugdzorg/amk, zich minder snel voor een karretje liet spannen door (exen, buren, scholen, etc). Het gaat meer om de kwaliteit van een dossier dan waar het wordt opgeslagen.
http://www.bkwi.nl/over-bkwi/wat-doet-bkwi-met-mijn-gegevens/
een moeder
12-12-2014 om 11:56
PGB
Ik weet het niet, hoor, maar nu alles naar de gemeente gaat krijg ik brief na brief om gegevens op te sturen. Waaronder de door BJZ opgestelde indicaties. Die krijgen ze dus niet rechtstreeks, maar moet toch echt via mij.
Ik maak me verder geen enkele illusie rondom privacy. Die bestaat niet meer in het digitale tijdperk, en al helemaal niet als je afhankelijk bent van de overheid voor zowel zorg als inkomen. Ik spreek daar geen oordeel over uit, waarschijnlijk is iedereen met zorg of een uitkering een fraudeverdachte, hoewel het percentage PGB-fraude door de budgethouder zelf bijzonder laag is (ik lees getallen van rond de 1-2% van alle budgethouders). Maar waarom dan toch altijd weer die verzoeken om voor de zoveelste keer die indicaties door te sturen? Ik zou juist verwachten dat dat gekoppeld is.
Waar ik me veel meer zorgen om maak is de slordigheid waarmee instanties met die informatie omgaan. Het is regelmatig gebeurd dat stukken zoekraken. Niet met de post, want ander papier uit dezelfde envelop hebben ze wel gekregen. En ook niet digitaal, want ik vraag altijd om een ontvangstbevestiging.
Ik heb zelf een paar keer een (gedeelte van een) herindicatie of dossier van een ander kind per post binnen gekregen bij de herindicatie van mijn kind, en heb ook wel eens mail gekregen die niet voor mijn ogen bedoeld was. In één geval ging het om een klasgenoot van mijn kind. Ik voelde me behoorlijk opgelaten dat ik nu onbedoeld heel persoonlijke dingen te weten was gekomen die mij niets aan gingen.
Maar wat doe je er tegen? Ze hebben die gegevens nodig en je hebt het maar af te geven.
Marijke
16-12-2014 om 15:16
Gewoon even vragen
Ik heb BJZ gebeld en gevraagd wat ze met het dossier doen. Niks dus. Sterker nog: het was al afgesloten (schijnt standaard te zijn als het PGB is toegekend en er verder geen hulpverlening vanuit BJZ is).
Dus als ik in januari bij de gemeente een PGB ga aanvragen start ik daar met een blanco dossier.
Ik begreep overigens dat ik geen psychiatrische diagnose meer hoef te overleggen. Beter! Heb oudste zoon een paar jaar terug opnieuw moeten laten testen omdat de diagnose ouder dan vijf jaar was. "Maar mam, autisme gaat toch nooit over, waarom moeten ze dat dan opnieuw testen?!" Daar zijn we dus van af, alvast één voordeel van de transitie!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.