lisetje
20-08-2013 om 19:22
Berkenschtse in heeze
Wie kent vso de Berkenschutse? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen over deze school.
Groetjes
Lisetje
Nancy
20-08-2013 om 19:31
Ambulant begeleider vanuit berkenschutse
Hallo Lisetje,
Ik ken de school niet persoonlijk, we wonen er te ver vandaan, maar mijn dochter is op haar basisschool (cluster 3, langdurig lichamelijk ziek) begeleidt vanuit de Berkenschutse. Ze had een ambulant begeleider die haar begeleidde en dat ook prima deed. Mijn ervaring hiermee is dus erg goed.
Berk
20-08-2013 om 20:25
Zoon op de berkenschutse
Ik heb een zoon in het vso, de f-stroom (havo/vwo). Ik weet niet wat voor ervaringen je zoekt, die van mij zijn uitgesproken positief. Ik kan me niet voorstellen dat hij op welke andere school dan ook zo ver zou zijn gekomen. Nou heb ik wel een zoon die altijd in het so heeft gezeten, er zijn ook kinderen die uit het regulier komen. Andersom komt trouwens ook voor, van Berkenschutse naar regulier.
Ik vind het een fijne school met kleine klassen en erg betrokken docenten die goed rekening houdt met de mogelijkheden en moeilijkheden van mijn zoon.
De f-stroom is DE school voor autisten op havo/vwo-niveau die het in het regulier onderwijs niet redden. De andere stromen a t/m e zijn meer voor langdurig zieke kinderen en daar weet ik niets van.
suzanne74
20-08-2013 om 20:54
Geen persoonlijke ervaring, maar
Nee, geen persoonlijke ervaring, maar vanuit mijn werk heb ik meerdere malen met iemand van de directie/staf gesproken. Dat gaf mij de indruk van een gedegen organisatie.
lisetje
20-08-2013 om 22:02
Berk
Ik had via via wel wat positieve verhalen gehoord en dat klopt dus wel. Weet jij of het alleen voor kinderen met ass is zoon heeft wel een cluster 4 indicatie maar op papier alleen 'maar' add met kenmerken van autisme. In het laatste verslag van de psycholoog stond wel dat als de problemen bleven hij verder onderzocht kon worden op Ass. Broer heeft wel ass en zie het bij hem ook wel maar dus nog niet laten onderzoeken.
Zijn er open dagen? En hoe snel moet je zijn met inschrijven?
Lisetje
hasse simonsdochter
21-08-2013 om 09:03
Nog niet
Maar ik lees aandachtig mee, ik hoop dat mijn zoon er over 2 jaar terecht kan .
suzanne74
21-08-2013 om 15:02
Bellen?
Hoi Liset,
Misschien een domme vraag, maar heb je er al aan gedacht om contact op te nemen met de Berkenschutse? Of heb je de website al bekeken? Ik lees dat je andere zoon een ass heeft, waar gaat hij naar school? Succes, ik hoop dat de Berkenschutse een goede school zal zijn voor je zoon!
Groeten, Suzanne
Berk
21-08-2013 om 16:07
Inschrijven?
De Berkenschutse is van oudsher een school voor langdurig zieke kinderen, ontstaan als onderdeel van het epilepsiecentrum Kempenhaeghe in Heeze. In de regio zat geen VSO-school die havo/vwo gaf, alleen de Berkenschutse (lzk, ofwel cluster 3 van het SO) terwijl de behoefte aan cluster 4-VSO groot was. De VSO-afdeling havo/vwo (cluster 3) is toen in rap tempo doorgegroeid naar een cluster 3+4-school waar (schatting van mij) zeker 90-95% van de leerlingen een vorm van autisme heeft. Of iets wat er dichtbij zit De rest is vooral de oorspronkelijke doelgroep, lzk. En uiteraard zijn de jongens er zeer zwaar in de meerderheid.
Als er al een cluster 4-indicatie is én je zoon heeft aantoonbaar havo/vwo-capaciteiten heeft, kun je hem aanmelden. Ook instroom in hogere leerjaren is mogelijk.
Nog een bijzonderheid: de onderbouw havo/vwo die normaal 3 jaar duurt, is op de Berkenschutse standaard 4 jaar. Wat ik een groot voordeel vind. Ook houden ze een basisschoolrooster aan, d.w.z. de woensdag is een korte dag. Kunnen even bijkomen midden in de week, prima.
Nadeeltje voor kinderen die niet of 'maar een beetje' autistisch zijn, is misschien dat ze niet tussen de 'gekken' willen zitten, er lopen wat rare snijbonen rond (waaronder die van mij). Omgekeerd is het natuurlijk ook fijn voor kinderen die opvallen in het regulier dat ze hier niet bijzonder zijn.
ADD met kenmerken van autisme... best kans dat ie het prima zou doen met de structuur en extra aandacht die ze bieden!
Open dagen, inschrijven en zo: vraag het de school.
Nancy
21-08-2013 om 16:32
Nu p as duidelijk
Nu begrijp ik het Berk. Ik vond het al zo vreemd want mijn dochter staat idd onder behandeling van de kempenhaeghe en is langdurig lichamelijk ziek. Ik dacht dat de Berkenschutse alleen voor cluster 3 kinderen lz bedoelt was.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.