Kers
17-03-2014 om 15:43
Beloning werken op school?
Ik heb twee kinderen (7 en 8) die beiden hun best doen op school. Beiden hebben automatiseringsproblemen. Dat betekent in de gaten houden, motiveren en nagaan of het maakwerk ook gemaakt is. Leren is geen vanzelfsprekendheid maar ik ben trots op ze. Een (de oudste) leert heel makkelijk, vindt leren heerlijk en haalt goede cijfers. De ander, heeft meer moeite met leren, vindt leren daarom niet zo leuk en haalt veel minder goede cijfers. Bij de jongste zitten de automatiseringsproblemen wat meer in de weg en de belangstelling ligt op andere vlakken.
Nu bracht de oudste ter sprake dat hij zijn prestaties en harde schoolwerk graag verzilverd wil zien (als ik allemaal goede cijfers heb, krijg ik dan...). Ik merk dat ik daar wat moeite mee heb en ik weet niet wat ik ermee aan moet. Is het verstandig het harde werken van de oudste te belonen en hoe breng ik dat naar de jongste? Ik neig eerder naar het belonen (uitje of iets van lego, een boek) voor je best doen op school maar dat vindt oudste niet genoeg. Het gevaar ervan zit in een verborgen boodschap naar de jongste (jij krijgt niets of jij krijgt iets minder gezien je resultaten op school).
Ik wil het harde werken graag belonen en aanmoedigen maar ik vraag me af of een beloning voor school zo niet juist demotiverend werkt. Hoe moedigen jullie aan en hoe belonen jullie het schoolwerk (rapport, overgaan)?
Hoe doen jullie dit?
Jaina
17-03-2014 om 15:54
af en toe
Ik zou niet standaard gaan belonen en ook helemaal niet op cijfers alleen. Zeker op de basisschool zou ik niet gaan belonen omdat ze goede cijfers hebben buiten een welgemeen compliment. Wel zou je bijvoorbeeld na elke periode een leuk uitje kunnen organiseren (naar de Mac, bioscoop, speeltuin, ergens een ijsje eten) met beide jongens om te vieren dat de afgelopen periode weer goed is afgelopen. Ik zou niet de oudste gaan belonen en de jongste niet.
Wat ik standaard doe is dat ik aan het eind van schooljaar de kinderen een geldbedrag geef. Gewoon om te vieren dat het jaar weer goed is gegaan. Hebben ze ook gelijk wat vakantiegeld. Toen ze jonger waren kregen ze geen geld maar mochten ze uitzoeken in de speelgoedwinkel. En we gaan een dagje naar een pretpark of iets dergelijks met elkaar. Vinden ze ook erg leuk.
Wel heb ik af en toe de kinderen een beloning voorgehouden toen ze op de middelbare school zaten en de overgang in gevaar kwam Bij sommige van mijn kinderen werkt dat goed vanwege volkomen gebrek aan interne motivatie. Het nadeel is dat je ze dan eigenlijk allemaal wat moet bieden en dat wordt wel erg duur zeker bij meerdere kinderen.
Ik zou niet standaard gaan belonen voor goede cijfers en al helemaal niet op de basisschool al. Hoogstens bij een ongemotiveerde middelbare scholier om te zorgen dat hij/zij het jaar haalt (maar dan moet je de andere kinderen dat jaar ook wat bieden)
Melle
17-03-2014 om 16:00
Niet
Ik beloon schoolwerk niet, en als ik al zou belonen dan zou dat op mijn initiatief zijn en niet omdat een van mijn kinderen wat meer zakgeld wil.
Leen13
17-03-2014 om 17:11
geld verdienen
Misschien kun je wat anders verzinnen waarmee je zoon geld kan verdienen.
Ik geef hier ook geen geld voor cijfers. Geen sprake van.
Je leert voor jezelf, je eigen ontwikkeling en voor een goede toekomst doordat je voor jezelf kunt zorgen met wat je geleerd hebt. Een vak leren, werken in werk dat zo goed mogelijk bij je past. Dat is je beloning. Anders zou dat maar in de war raken, dat idee waarom je leert. Blij zijn als een moeilijke opdracht je gelukt is.
Met geld belonen kan bovendien de motivatie ondermijnen.
http://www.robramaker.nl/aanwijzingen-het-brein-waarom-financile-prikkels-soms-demotiveren/
"Een flinke zak geld uitloven. Dat motiveert mensen om zo goed mogelijk te presteren. Niet alleen verwende bankiers nemen dit aan, maar ook economen verwerken het in al hun theorieën. Vanaf de jaren ‘60 lieten psychologische tests opzienbarend genoeg zien dat motivatie ook kan afnemen door prestatie te belonen. Het omstreden ‘ondermijningseffect’ was geboren."
Katniss
17-03-2014 om 18:34
Nee
Op de basisschool vind ik het vooral belangrijk dat ze het naar hun zin hebben en overgaan. Voor oudste op het v.o. heb ik wel een tijdje beloond naar rapportcijfers. Inmiddels vindt ze het zelf ook belangrijk om goede cijfers te halen, dus dat geld is niet meer nodig
Dalarna
17-03-2014 om 20:23
Niet
Ik heb nog nooit iets voor een rapport gegeven.
Toen mijn oudste in de brugklas zat en één van de beste rapporten van zijn klas had stonden er een aantal jongens te berekenen hoeveel geld ZIJ gekregen zouden hebben als ze met het rapport van mijn oudste thuis zouden komen. Ja dat was natuurlijk best even slikken voor mijn oudste maar hij begreep het wel toen ik uitlegde dat DIE ouders er echt niet zoveel geld voor over zouden hebben als ze mijn oudste als hun kind hadden
Ik zou wel iets uit de kast halen als de overgang in gevaar komt op de middelbare inderdaad en als ik weet dat het mogelijk is om het wel te halen maar dan niet op basis van cijfers maar op basis van een 'iets' als het wel lukt.
Bij oudste is daar geen sprake van en ik weet zeker dat ik hem dat kan uitleggen als dat nodig mocht zijn voor jongste.
In jouw geval zou ik het zeker niet doen, niet vanwege de verschillen en niet vanwege dat ze nog maar op de basisschool zitten en al helemaal niet omdat een kind daar zomaar om vraagt en al helemaal niet als een boek 'niet genoeg' is. Waar gaat dat heen zeg?
Jippox
17-03-2014 om 20:34
niet
Ik beloon schoolwerk niet. En als ze er om zouden vragen dan zeg ik vriendelijk dat ik daar niet aan begin, maar dat wij weer andere leuke dingen doen.
En verder zou ik vooral niet op zulke wensen ingaan.
Als je al wat wilt geven voor schoolprestaties of inzet, dan op je eigen initiatief, en niet op verzoek van je kind.
gonniegans
17-03-2014 om 21:59
Dit jaar gedaan
Ik heb het dit jaar voor het eerst gedaan. Zoon (8, gr 5) is heel ijverig en leergierig en vroeg ook tijdens de Cito toetsen in januari om een beloning. Ik dacht, ach dat kan geen kwaad en als dat betekent dat hij nog secuurder gaat werken is dat mooi meegenomen. Ik gaf € 1 voor een A en € 2 voor een A+. Hij was uiteraard blijer met het geld dan met z'n toetsresultaten.
AnneJ's argument: "Ik geef hier ook geen geld voor cijfers. Geen sprake van. Je leert voor jezelf, je eigen ontwikkeling en voor een goede toekomst "
is uiteraard helemaal waar, maar mijn zoon van 8 snapt dat nog niet hoor.
Dalarna
17-03-2014 om 23:01
Gonniegans
Ik snap dat jouw zoon dat nog niet snapt maar dat is dan geen reden om opeens wél geld te geven. Vooral omdat je zoon, zolang hij geld krijgt, het nooit zal begrijpen of nooit zal willen begrijpen. Elk jaar moet je hem dan meer gaan belonen om hem dat te laten doen wat jij wil.
Hanne.
17-03-2014 om 23:11
niet
Ik beloon schoolprestaties niet structureel. Wel vieren we goede inzet en bijzondere prestaties. Bv een kind dat een achterstand heeft bijgewerkt of een kind dat heel hard gewerkt voor een project oid. Meestal wordt het iets kleins, een lekker toetje, samen iets leuks doen met het gezin oid.
Wat ik bewust niet doe is een beloning aan een cijfer koppelen. Niet ieder kind heeft de zelfde capaciteiten. En als kind x een euro krijgt voor een met de vingers in de neus behaalde A is dat erg frustrerend voor kind Y dat met hard werken een B heeft gekregen.
gonniegans
18-03-2014 om 08:47
Hanne
Eens en daarom krijgt zoon geen geld voor een B. Dat is voor hem niet echt een prestatie. Maar het kan best zijn dat zijn broertje, nog kleuter, later heel blij zal zijn met een B en daar zijn stinkende best voor heeft gedaan. Ik vind dan ook zeker dat als je beloont, je dat moet doen naar kunnen. Wat voor de één een prestatie is, is het voor de ander niet.
Ik snap dat niet iedereen het hiermee eens is hoor, maar ik wil juist niet gaan belonen voor taken als tafel afruimen, vaatwasser inruimen enz. en dat doen andere ouders weer wel. Ieder zijn keuze.
Hanne.
18-03-2014 om 10:15
verschil
Ik geloof niet dat mijn kinderen snappen dat je bij een andere prestatie (B vs A) de zelfde beloning krijgt. Het onrechtsgevoel gaat dan denk ik heel hard tegensputteren.
Belonen voor tafeldekken. vaatwasser inruimen etc doe ik overigens ook niet. Net zoals zij mij niet belonen voor koken, taxi spelen en banden plakken. We laten elkaar wel weten dat we het fijn vinden dat een ander een bijdrage aan het gezinsleven doet.
Jippox
18-03-2014 om 11:20
ha (ot)
Mijn beloning voor het afruimen van de tafel is dat ze de tafel weer mogen gebruiken om op te knutselen of tekenen!
Zouden er echt ouders zijn die belonen voor normale dagelijkse klusjes in huis??
Mijn kinderen hebben het geloof ik maar slecht getroffen...
gonniegans
18-03-2014 om 14:34
Jaaaa
Of ze verpakken het als tegenprestatie voor het geven van zakgeld
Ach.. ik deed vroeger ook weleens een heitje voor een karweitje bij mijn moeder (vooral als ik me verveelde en geld nodig had)
Jippox
18-03-2014 om 14:51
nee
Mijn kinderen krijgen hun zakgeld altijd zonder enige voorwaarde. Daar hoeven ze niets voor te doen (of laten). Hooguit moeten ze een hoogst enkele keer een deel besteden aan het vergoeden van zelf (met opzet) aangerichte schade...
Voor extra klusjes betaal ik ook al niet. Grasmaaien hoort er gewoon bij en de auto wassen doen ze voor hun plezier. Als ze geld willen verdienen moeten ze wachten tot ze 13 zijn en een baantje zoeken. Dat heeft de oudste (net een maand 13) dan ook meteen gedaan
Leen13
18-03-2014 om 18:20
perverse prikkels
In de wachtkamer las ik een Nieuwe Revue van 23 januari 2014, helaas niet online. Daarin werd dit soort beloning een 'perverse prikkel' genoemd. Niemand wil het want het leidt tot calculerend gedrag zonder dat het eigenlijke doel behaald wordt.
Maar we doen het toch vanwege de korte termijn effecten.
Een universiteit krijgt 90.000 euro voor een geslaagde promotie. Ook al is de promotie dan eigenlijk kwalitatief niet geschikt wordt er door de vingers gekeken vanwege het geld.
Wetenschappers publiceren zich suf met dezelfde informatie, net een ander detail of andere insteek, en helpen elkaar aan citaties, omdat ze anders hun aanstelling verliezen.
Politie kan niet een personeelslid uitlenen aan een drugsonderzoek van 2 maanden omdat ze anders hun targets aan verkeersboetes niet halen.
Een mooi voorbeeld van een student die vanwege verplichte aanwezigheid bij tentamens een onvoldoende probeert te halen met de multiple choice test zodat hij kan herkansen voor een echt goed cijfer waar hij op dat moment geen tijd voor heeft om het goed te leren vanwege andere tentamens die veel tijd vragen.
De multiple choice terreur die geen echte kennis test maar weetjes.
Ik heb mijn dochter een keer, in mijn wanhoop, een grotere kamer gegeven, als ze maar naar school ging. Dat heeft precies 1 dag geduurt dat ze haar angst genoeg wist te overwinnen. Toen ze de kamer eenmaal had bleek de angst toch nog te groot en er moest toch echt gewerkt worden aan een realistische oplossing op school.
GS
21-03-2014 om 18:10
zorgenkinderen?
Je plaatst dit in 'zorgenkinderen'. Bij zorgenkinderen is meer aan de hand en wordt veel vaker gebruik gemaakt van externe beloningssystemen (punten sparen, extra computertijd noem maar op)
Mijn zorgenkind beloon ik dus voor van alles, ja jippox ook simpele dagelijkse dingen. Sokken in de was doen, opruimen. Voor een zorgenkind zijn de normaalste dingen niet normaal. Soms is er een interne wil om iets te doen, en volgt er een interne beloning (het chemische proces in je hoofd). En soms moet dat (tijdelijk) van buiten komen omdat er intern geen beloningssysteem is. Iedereen doet alleen maar dingen als je daarvoor een soort van beloning ervaart.
Kers, of jij je kinderen moet belonen hangt van het interne proces van je kinderen af en wat je van ze wil. Doen ze al voldoende? Of moeten ze meer van je doen? Wil je dat ze iets veranderen? Voelt je oudste te weinig voldoening van zijn goede cijfers en dreigt hij af te haken als er geen (externe) beloning volgt? Of heeft gehoord dat zijn vriendjes iets krijgen? Gewoon eerst eens vragen waarom hij een beloning wil. En dan kijken wat passend zou zijn.
caton
27-03-2014 om 11:01
ik beloon wel
Bij ons krijgen de kinderen (geen zorgenkinderen overigens) wel een beloning voor hun harde werken op school. Dat ze hard werken zie ik aan de tijd/aandacht die ze aan werkstukken besteden en aan spreekbeurten of zo. Resultaat is dan minder belangrijk, het gaat me er om dat ik zie dat ze echt hun best hebben gedaan. Aan het eind van het jaar krijgen ze daarvoor een cadeau.
Ik word op mijn werk ook extra beloond als ik goed presteer en/of als ik harder werk. Daar doe ik het niet voor, maar ik vind het wel erg leuk. Voorbeeld: ik zit in een werkgroep en als extraatje krijg ik hier 1 keer per jaar een etentje voor. Daar doe ik het niet voor, maar ik vind het wel erg leuk.
MariaV
04-04-2014 om 12:00
Alleen mondeling
Omdat mijn 2 zorgenkinderen heel verschillend scoren op school, beloon ik goede cijfers niet met spullen of geld. Ik probeer te kijken naar de inzet en beloon met woorden: complimenten en een gesprekje hoe het kwam dat hij zo'n goed cijfer haalde op vak x. Als die strategie succesvol was, werkt hij waarschijnlijk de volgende keer ook. Dat zijn de écht belangrijke lessen.
Na elk rapport krijgen ze wel een (strip)boek. Maar dat is dus geen beloning, wel iets om naar uit te kijken.
blom
15-04-2014 om 09:15
ik hou niet van beloningen
Maar als kinderen er om vragen vind ik het een ander verhaal en zou ik er zeker over denken. Juist omdat het manipulatieve stuk wegvalt, en dus ook het intrinsieke-motivatie-ondermijnende gedeelte. Het is immers iets van kind zelf.
Ik zou altijd 'iets' doen met wat kinderen zelf aangeven, het is altijd zeer bruikbaar materiaal. En je kunt het juist aangrijpen om kwesties te behandelen, kinderen te prikkelen. Want dit is natuurlijk eem prachtig thema, hoe eerlijk is dit enz. Bijv waar is jongste goed in, wat kost jongste weinig moeite en moet jongste dan daarvoor beloond? Of juist gesprekjes over proces versus product enz.
Haaknaald
15-04-2014 om 10:28
Soms wel.
Oudste is nogal laks met huiswerk maken/leren. Nog even een eindsprintje en ze scoort toch wel een 7,5 of 8. Als ze eerder zou beginnen en meer de tijd er voor nam liggen de cijfers boven 8,5 ook binnen haar bereik.
Volgende week moet ze een presentatie houden maar er is tot nu toe alleen een onderwerp bedacht. Van ons 4 daagse Paas weekend gaan 2 dagen op aan sport en een familiefeest dus de voorbereiding van die presentatie staat onder enorme druk.
Gisteren liep ze enorm te zeuren dat ze met Pasen de cupcakes wil maken die we vorig jaar hadden gemaakt maar dan alleen.
Nu heb ik haar beloofd dat ze de cupcakes mag maken als vrijdagmiddag om 5 uur de presentatie helemaal is voorbereid dat wil zeggen dat de bijbehorende PowerPoint helemaal af is. Dan kan ze op een verloren moment even oefenen maar hoeft ze geen dingen meer te bedenken, googlen en in te voegen in de PowerPoint.
Ik stel dus een beloning in het vooruitzicht als het werk op tijd klaar is.
Belonen voor cijfers op het rapport doe ik niet of allebei de kinderen een even grote beloning. Het ene kind moet hard werken voor een 6 en de ander haalt zonder inspanning een 9. Ik vind dat ik die 9 niet hoger mag waarderen dan die 6.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.