Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
15-04-2013 om 11:54
Onze zoon is 13 jaar, zit in 2 HAVO en de prognose is dat hij afstroomt naar het VMBO. Onze zoon heeft geen clusterindicatie en zit op een grote school.
Ik ben benieuwd welke begeleiding jullie ASS-kinderen krijgen op het voortgezet onderwijs en hoe je dat hebt geregeld. (ik ben snel bang een zeur gevonden te worden)
En voor welk onderwijs hebben jullie gekozen?
Ik ben benieuwd naar de reacties
15-04-2013 om 12:55
Heidi
ik ben nog geen ervaringsdeskundige wb VO met een ASS-er. Wel zijn wij met zoon (groep 7 met clusterindicatie) al op zoek gegaan naar een vo-school. Ik wil om allerlei redenen niet kiezen voor VSO (zit hij nu op), maar voor regulier. Qua cijfers en intelligentie zou het echt een HAVO-kind zijn en dus hebben we de havo-scholen bezocht. Zijn conclusie: veel te groot en onoverzichtelijk. Raakt helemaal de weg kwijt. We hebben ook bezocht een VMBO-TL met LWOO en daar was hij meteen "thuis". Kleinere klassen, veel structuur en vooral betrokken leerkrachten. Dat wat hij en ook wij belangrijk vinden. De betreffende school staat ook enorm goed aangeschreven zowel qua sfeer als begeleiding als qua uitstroomcijfers (nr 1 in de elseviertest). Jammer vind ik dat het geen HAVO-nivo is. Daar ben ik nog over aan het dubben.
Ik zou dus kijken naar een VMBO school met bovengenoemde punten, maar ik weet niet of dat ook is wat jou zoon nodig heeft.
je zoon zit nu op havo, is er nog kans op begeleiding waardoor hij wel kan blijven? Want het is wel zo dat het opstromen niet zo heel makkelijk gaat. Dus als je zoon nog kan houden, dan zou ik daar zeker nog van alles aan doen. Heeft school zelf geen ideeen daarover? Of hebben ze al veel gedaan?
15-04-2013 om 13:06
Begeleiding
Het zal sterk van de school afhangen wat er voor begeleiding mogelijk is. Je kunt nu al een gesprek aanvragen met scholen die voor je zoon in aanmerking komen. Wat is de reden dat hij gaat afstromen? Het kan gewoon zijn dat het te druk voor hem is en dat hij instructie mist daardoor. Ik heb dochter wel eens aangemeld voor een mavo/havo school, speciaal onderwijs. En heeft je zoon wel een rugzakje, met andere woorden, heb je wel eventueel de keus voor speciaal onderwijs? Anders zou je daar ook achteraan moeten. Maar ik zou in elk geval proberen te beoordelen wat de reden is dat je zoon gaat afstromen en of speciaal onderwijs daar wat in kan betekenen.
Mijn dochter was op de basisschool een aankomende mavo/havo scholier. Op het voortgezet onderwijs, de 1e 2 jaar regulier, bleek ze toch echt een royale havoklant te zijn. Bij haar hangt het van de rust en de instructie af en of ze een concreet antwoord krijgt als ze een vraag stelt. Noodgedwongen is ze eerst regulier naar school geweest, maar ze strandde weer op onbegrip en onrust, naast ziekte, en nu zit ze eindelijk goed op speciaal onderwijs. Regulier was een grote zorg omdat ze er, zonder diagnose, alleen door haar mentoren in het brugjaar herkend en erkend werd. Is die begeleiding er niet, dan kan het snel fout gaan.
15-04-2013 om 21:55
Mari39
Hallo Mari,
Even Ot hoor, maar ik vermoed dat je schrijft over de school van mijn dochters. Die staat op 1 in de Elsevier namelijk. En idd niet voor niets, ik ben echt zeer tevreden hoewel ik met name bij mijn ene dochter sceptisch was, zij doet de Mavo met LWOO (mavo wordt het op deze school genoemd en geen tl) als dat bij de school waarover jij schrijft ook zo is dan is het zeker dezelfde in het zuiden van ons land. Ik hoop dan dat je ook zo tevreden zult zijn.