Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
slaapkop

slaapkop

28-09-2012 om 20:20

Bedtijdprobleem

Ik heb even getwijfeld of ik dit in de puberrubriek moest neerzetten, maar omdat er sprake is van autisme waardoor mijn kind toch anders reageert dan een gemiddelde puber, heb ik het toch maar hier neergezet.

Ik zit met een probleem wat bedtijd betreft.

Ik ben alleenstaande moeder met puber. Ik word denk ik een dagje ouder want ik merk steeds vaker dat ik al vroeg op de avond zit te knikkebollen van de slaap en liefst gewoon lekker ga slapen tot de volgende dag.
Dan kan ik wel naar bed gaan, maar het is al een paar keer gebeurd dat mijn kind niet de verantwoordelijkheid neemt om zelf op tijd naar bed te gaan en de volgende dag niet uit bed te krijgen is. De wekker gaat alweer vroeg wegens leerlingvervoer (speciaal onderwijs op afstand, vandaar) dus "laten liggen en de consequenties laten voelen" is niet zo'n goed idee.

Er is niemand die kan zeggen "en nu naar bed" als ik al op bed lig, dus is mijn kind alleen beneden en als niemand ingrijpt blijft hij tot ver na middernacht beneden zitten lezen, televisie kijken (wil ik wel weten waarnaar?) of computeren.

Hoe doen jullie dat? Ik voel me gedwongen op te blijven tot een uur of half tien (zijn bedtijd, hij laat zich dan altijd netjes omhoog sturen) en daar word ik zelf ook niet frisser van, want ook voor mij gaat die wekker ontzettend vroeg want zelfstandig opstaan zit er helaas ook nog niet in, daar wordt wel hard aan gewerkt, maar tevergeefs tot nu toe. En zoals ik al zei: tegenwoordig barst ik al heel vroeg van de slaap en dat wordt steeds erger.

(ja, vitamine en schildklier zijn al geprikt ).

Wie weet raad?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-09-2012 om 20:55

Mmm

Half 10 is wel vroeg zeg. Ik vind het een rotadvies, maar ik zou toch zeggen: probeer op te blijven totdat hij naar bed kan. Hij kan die verantwoordelijkheid nog niet aan. En dat is denk ik ook wel logisch.

Kun je geen slaap inhalen op een ander moment van de dag?

Sms?

Ik sms mijn puber als ik zelf al in bed lig. Is het een idee om je wekker te zetten en je zoon dan te sms-en? En maak er dan 22.00 uur van dan is je zoon misschien ook tevreden. En bespreek, hoe knullig het ook klinkt, ook de relatie tussen laat naar bed gaan en dan 's morgens niet goed op kunnen staan. Daar moet een balans in gevonden worden.

Pirata

Pirata

28-09-2012 om 21:42

's morgens

Maar sta jij dan 's morgens zoveel eerder op dan hij? Kun je niet gelijk met hem opstaan?
Eh, zet een tijdklok op de tv zodat die vanzelf uitgaat om 22.00 of 21.30, en dan móet hij naar bed?

Ochtenddingen naar de avond verschuiven?

Zijn er dingen die je in de ochtend doet, die je ook 's avonds al zou kunnen doen? Dan kan je 's ochtends wat langer in je bed blijven liggen.
Je kunt ook alvast zelf naar boven gaan om je tanden te poetsen en dergelijke, waarna je om half 10 kind van beneden naar boven haalt en direct kan gaan slapen.
Wij hebben een tijd om een bepaalde tijd het internet uitgezet. Misschien is dat ook een idee? Dus een tijdslot op de TV, verwarming en internet.

En petje af voor je!

Vera*

Vera*

29-09-2012 om 08:43

Wekker

Is het iets om een wekker te kopen met repeteerfunctie? Die zet je op de gewenste tijd (in de woonkamer) en dan liefst ver van de plek waar hij normaliter zit zodat hij steeds op moet staan om hem uit te zetten. Een tijdschakelaar vind ik/lijkt me ook een goed idee.
Wat ik trouwens zelf doe als ik erg moe ben van een aantal dagen te weinig slaap, is als de kinderen (en man) vertrokken zijn weer mijn bed in te duiken. Ik slaap dan een paar uur en zo kan ik er weer dagen tegen, ik heb ook veel slaap nodig.

slaapkop

slaapkop

30-09-2012 om 19:34

Bedankt

Bedankt voor het meedenken, sorry dat ik niet direct reageerde maar we hadden een weekend vol visite.
Het is inderdaad een lastig probleem. Ik probeer overdag wel slaap in te halen, maar ik heb ook mijn werk en huishouden en andere verplichtingen. Heel lastig dus, maar indien mogelijk doe ik het wel.
Een tijdklok op de computer (is daar een zelfuitschakelend programmaatje voor?) of de tv is misschien wel een idee! Mijn kind doet verder niets met een mobiel, dus sms is geen mogelijkheid.
Pirata, hij wil vroeg opstaan omdat hij niet wil haasten, op zijn gemak wil ontbijten en nog even een boekje wil lezen voor de taxibus komt. Ik sta gelijk met hem op en indien mogelijk kruip ik er nog even in als hij is opgehaald, maar dat kan helaas niet altijd. Die tijdklok is wel een idee, daar heb ik niet aan gedacht!
FayW, werkzaamheden en bezoekjes aan bijv. dokter en zo kan ik niet uitstellen. Mijn dagen zijn behoorlijk gevuld. Maar als het mogelijk is slaap ik overdag wel wat bij. En dank je voor het compliment!
Vera, die wekker hebben we al. Het is al jaren een bron van frustratie, dat hele wekkergedoe.

Ik ga me eens goed verdiepen in tijdklokken, misschien zit er wel zoiets in het digitale gedeelte van de televisie en is er zelf-uitschakelende software. Stom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht!

Vera*

Vera*

01-10-2012 om 09:06

Tijdklok

Je kunt misschien ook een tijdklok voor de stekker van de tv of de stekker van het tv/internet kastje gebruiken.

Time timer horloge

Heeft Timetimer nog dat horloge; gewone tijdweergave met de timetime-functie. Zodat als jij naar bed gaat, je zijn horloge instelt op de tijd dat zijn programma afgelopen is. Zo'n horloge is ook voor andere momenten bruikbaar. Of werkt dat niet?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.