help: slim maar chaotisch
27-02-2014 om 11:43
Ava
Hierboven heb ik ook al een topic over dochter gestart (dyslexie).
Dochter, groep 4, adhd & dysgrafisch (onder behandeling bij fysiotherapeut), heeft moeite met rekenen vanwege slecht organisatorisch vermogen (adhd) en onregelmatig en slordig schrift (dysgrafie). Behandeling van de fysiotherapeut werpt gelukkig wel vruchten af maar ze heeft nog wel een weg te gaan vwb haar handschrift.
Ik heb geen idee hoe deze rekenmethode heet.
Het zijn rekensommen die tiental overschrijdend zijn, met uitkomst onder de 100. Bijvoorbeeld 23 + 34 waarbij een rechte lijn over het blad getekend is. Het is de bedoeling bij het begin van de lijn, het getal 23 te schrijven en tekenend te laten zien in welke tientallen met restgetal het tweede getal gesplitst kan worden. Dat worden dan (34) drie boogjes waarbij ze tien moet optellen en een boogje voor de 4 (23+10+10+10+4). Op de lijn tel je dan door, per boogje: 23 (+10=), 33 (+10=), 43(+10=), 53 (+4=), 57).
Wat gaat chaotisch: ze denkt niet na bij hoe ze het gaat doen. Dat zijn we nu aan het oefenen en dat deel gaat vooruit. Dan blijft vervolgens de chaos van de streepjes en boogjes (uit de losse hand) vanwege het handschrift over. Dat helpt de ordening bij het uitvoeren het plan niet. Het werk oogt slordig en chaotisch.
Thuis gaat het redelijk goed. Ze begrijpt de bedoeling en het is duidelijk dat ze met het rekendeel van de som zelf geen probleem heeft. Ze loopt vast op de chaos van haar eigen werk, raakt in verwarring, dat door haar handschrift versterkt wordt
Ik vraag me of er hulpmiddelen, handvatten of methodes zijn om dochter te helpen bij het maken van het tekendeel van deze sommen. De sommen worden dan wel overzichtelijk. Heeft iemand hier ervaring mee?
wizzer
27-02-2014 om 12:52
hulpmiddel
De juf zou moeten snappen dat het tekenen een hulpmiddel is, wat de juf laat zien dat dochter het rekenen boven het tiental snapt. Dat kan ze alleen ook wel op een andere manier controleren (bijvoorbeeld mondeling).
Voor dochter zou ik voor de sommen adviseren, als ze het idee van eenheden en tientallen al snapt, om onder elkaar te leren rekenen.
Mijn dochter kreeg van de juf daarvoor een blad met sommen met al aangebrachte (ruime) vakjes, zodat zij ruimte had om leesbaar en begrijpelijk de sommen uit te rekenen.
Ava
28-02-2014 om 09:44
hulpmiddel
Wizzer, bedankt voor je reactie. Goed idee. Net een paar sommen voorgelegd en dochter maakt ze veel geordender. Dat ga ik de juf inderdaad maar eens voorstellen!
Ava
18-03-2014 om 15:08
Eerste horde getackeld, nu de tweede
Het bewuste rekenonderdeel is (voorlopig) opgelost, dankzij Wizzer (nog bedankt). Ik zeg voorlopig omdat het volgende probleem zich al aan heeft gediend.
Dochter vertelde vandaag dat ze in haar laatje een a4-tje heeft met de opdrachten voor dagen van de week. Dit hoorde ik vandaag voor het eerst van haar, daarom weet ik niet precies hoe het werkt (bijv. of iedereen uit de klas dit krijgt). Dochter had naar de opdracht (in een voor haar favoriet onderdeel) gekeken maar vond het en veel, en het bevatte een moeilijk onderdeel (klokkijken) en ze zag daarom de opdracht eigenlijk niet meer zitten en maakte 'm daarom niet. En dus ging ze haar tweede favoriete onderdeel doen; lezen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Past dit (gedrag) bij ADHD?
Ze kwam verdrietig thuis vertellen dat ze niet snapt dat de leerkracht niet begrijpt dat zij dat zo niet kan!
Leerkracht zegt dat ze wil dat dochter bij haar komt als ze iets (te) moeilijk vindt of als ze niet weet wat nu precies de opdracht is. Dat doet dochter niet. Dat herken ik ook van thuis, hoewel minder. En ik krijg nu niet uitgevogeld waarom ze dat niet doet (of het bewust is of niet, bijv).
Kan dit ook ADHD gerelateerd zijn?
Hoe kan ik dochter helpen? Het tast in het duister wat dochter nodig heeft en hoe ze het kan leren. Leren leren dus ook. En wat kan ik hierin van de leerkracht vragen aan ondersteuning voor dochter.
Rafelkap
18-03-2014 om 19:01
wat voor school?
Wat voor school zit je dochter? Als het jenaplan of dalton is past het misschien niet zo bij je kind. Sowieso moet elk kind leren te plannen maar ik kan me zo voorstellen dat het voor jouw dochter lastiger is. Anders zou ik uitkijken naar een meer 'klassiekere' school.
Mia10
21-03-2014 om 23:56
hoe wij het doen...
alles is heel herkenbaar, mijn zoon zit ook in groep 4. Weet niet of je het over weektaken hebt? Bij ons op school hebben ze een mapje waarin elke week een nieuw blad met uiteenlopende opdrachten komt, bij mijn zoon meestal 6, maar andere kinderen krijgen er wel 10, bij mijn zoon zit er vaak schrijfoefeningen op de computer bij, Novoscript. Hier werken ze elke dag aan.
Ik probeer 's ochtends op tijd te zijn en even mee te lopen:
dan kijken we even het mapje in, juf maakt meestal samen met zoon de planning op maandag, en dan kijken we wat er gepland is, of hij daar nog een blaadje voor nodig heeft, of het maatjeswerk is of niet, sinsdien lukte het hem beter om zijn weektaken af te krijgen. Heel vaak is het bvb wel gemaakt, maar niet afgekruist, of heeft hij een blaadje in zijn la gestopt ipv achterin het mapje zodat juf het niet vindt... Maar weet dus niet of dat A4tje dat jij beschrijft ook zoiets is?
En merk echt vooruitgang afgelopen halfjaar! Laat het zachtjesaan ietsjes vaker los
Tango
23-03-2014 om 14:57
Aanpassen
Als er van haar teveel zelfstandigheid wordt gevraagd en ze zelf aangeeft dat ze dit niet kan, zal dit moeten worden aangepast. Daarvoor hoeft ze niet meteen naar een ander soort school, maar moet er gewoon worden bekeken hoe ze het wel kan.
Zoon hier, met dyslexie en lagere intelligentie, zit op een Montessorischool. Daar hebben ze ook een weekplanning. Zoon kan daar ook niet echt mee overweg, dus neemt de meester gewoon dagelijks de planning met hem door; wat ga je doen vandaag? Waar begin je mee? Wat daarna? etc.
Dit mag volgens de IB-er gewoon in het Montessori-systeem want niet ieder kind is eenmaal hetzelfde. Andere kinderen van dezelfde leeftijd werken bijvoorbeeld al met een maandplanning.
Gewoon om tafel met de leerkracht dus en kijken wat hierin aangepast kan worden. Dit kan met je dochter samen want volgens mij kan ze precies aangeven wat ze wel en niet aan kan. Knap hoor!
En oh ja, om hulp vragen doet zoon hier ook niet graag. Misschien kan ze dit doen door bijvoorbeeld een kaartje op tafel neer te leggen o.i.d. Daar werken ze hier op school mee.
Ava
23-03-2014 om 18:03
reacties
Bedankt voor jullie reacties. Ik was ziek van de week en kon niet eerder reageren.
Het past bij ADHD, dat vermoedden we al. Het lastige is dat de leerkracht niet
weet wat ze er mee aan moet. Mijn man en ik moeten dus iets? iets adviseren naar school? Hoe en wat? Ik heb geen idee. Juf vond dat het werk achteruit ging en wilde haar van het pluswerk afhalen maar dat is een negatieve boodschap. En dochter zal dat dramatisch vinden. Ik ben bang dat het haar intrinsieke motivatie onderuit zal halen.
Rafelkap: dochter zit op een gewone reguliere school met klassikaal onderwijs. Jenaplan ed was een moeizamer verhaal geweest, vrees ik.
Mia10: ja het zijn weektaken, denk ik. Het kwam van de week voor het eerst ter sprake en ik ben nog niet op school geweest (ziek) om het in te zien. Goed punt om even het mapje in te kijken. Fijn dat het je zoon helpt!
Mia en Tango: goed punt over te veel zelfstandigheid. Ze wil wel alles zelf kunnen en vroeg vroeger al niet om hulp (maar werd driftig). Op school hebben ze een kaartje voor op tafel maar dat weigert ze te gebruiken en dus gaat ze stiekem tekenen. Uit dwarsigheid. Daar praat ik nu wel met haar over en ze luistert ook. Ze ziet vooral wat ze niet kan itt wat ze wel kan (en dat is best veel voor haar leeftijd maar op sommige punten verwacht je daarom niet dat het niet lukt). Wat je beschrijft is een stappenplan met leerkracht, wat Mia met haar zoon doet. Dat is wel iets waar ik meer mee kan, denk ik, alleen zit ik nog altijd met een leerkracht die op maat gemaakt advies nodig heeft.
Waar kan ik (of de leerkracht) informatie vinden? Of blijft het passen en meten, uitvinden, trial&error ed?
Mia10
23-03-2014 om 19:51
executieve functies
waar ik ook veel aan heb gehad, is het lezen over executieve functies, ik heb zelf het boek Slim maar, van Peg Dawson en Richard Guare, doorgeploegd, daarin staat ook nog een hoofdstuk over samenwerken met school...
Als je hier zoekt op executieve functies kom je vast ook nog wat interessante draadjes tegen.
Verder krijgt mijn zoon regelmatig even rekenwerk mee naar huis, merkte dat als hij het mondeling doet, en ik opschrijf, we vele malen sneller klaar zijn, dus dat neem ik dan ook weer mee naar de juf, toen zag ik dat zij een dag later hetzelfde had toegepast! Werd ik even heel blij van. Wij hebben ook om de zoveel tijd even een gesprek met juf en IBer, die kan de juf in het optimale geval ook weer wat handreikingen doen, misschien is dat nog een idee voor jullie? (neemt niet weg dat de schrijfontwikkeling heel belangrijk is, maar zo zonde als het zo in de weg gaat zitten en een vertekend beeld geeft van wat een kind wel en niet kan...)
Ik krijg de indruk dat onze kinderen erg op elkaar lijken
Ava
24-03-2014 om 14:53
Executieve functies
Dat is toevallig. Daar was ik al in begonnen! en meteen op jouw advies doorgebladerd naar het deel over school. Wat naar voren komt is open zijn naar school en dat is vooral zo lastig omdat de gesprekken over adhd met de ib- voor ze echt begonnen zijn, stranden. Dat komt deels ook omdat dochter het goed doet op school. Je ziet de ib zich afvragen wat het probleem toch is.
Het lijkt of ze luistert maar het wordt niet omgezet in iets praktisch. Alsof het niet aankomt. Ze zegt er alles van te weten maar ze heeft nog nooit een vraag gesteld in hoeverre en op welke manier ADHD onze dochter dwarszit. Alsof er 2 knoppen zijn: ach het lijkt wel op de problematiek van niets aan de hand kinderen, en dat komt vanzelf goed of dit is zo vreemd, zo'n kind daar kunnen we niets mee.
Er is van Slim Maar een basisschool variant voor leerkrachten, zag ik. Kwam niet echt aan, toen ik dat opperde. Ik zal zo op het forum zoeken. Weet jij of er plekken voor informatie mbt EF op het internet zijn?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.