Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
21-11-2013 om 19:21
Ik vraag me een aantal dingen af, ik hoop dat jullie me een beetje wijzer kunnen maken.
Ik heb af en toe de begeleiding over een 20 jarige autistische vrouw, verstandelijk is ze wat minder.
Als zij bezig is met met huishoudelijke klusjes, gaat dat op een manier waarvan ik denk: dat moet sneller kunnen. Een WC wordt 7x geboend, de vloer wordt uitermate precies gestofzuigd en opnieuw en opnieuw (terwijl het allang schoon is), brood smeren gaat zeer langzaam (likje boter-weer terug-weer likje boeter- plakje worst-plakje worst weer terug)en stoffen duurt nog langer: elk plekje wordt even later weer gestofd.
Ik vraag me af: waarom doet een autist dit op deze manier? Waar wij een knopje in ons hoofd hebben van: nu is het genoeg en schoon, schijnen autisten dat te missen.
Ze heeft er zelf ook last van. (Omdat veel mensen er wat van zeggen en ook op haar werk hoeft ze niet 10 x de koffiekan uit te spoelen )Ik probeer me erin te verdiepen en te begrijpen waarom dat zo gaat.
Kunnen jullie me wat 'achtergrond'info geven?
Hoe kan ik haar helpen zodat de klusjes sneller gaan en zij ook meer tijd voor ontspanning zal hebben?
21-11-2013 om 19:50
Autist en dwangneurose
Zoals je het vertelt lijkt het op een dwangneurose.
Dit is iets wat je er niet zomaar uit krijgt.
21-11-2013 om 20:10
nee
...dat denk ik toch niet, dan zou het in veel meer dingen zichtbaar moeten zijn.
Ik zoek het antwoord toch meer in wat er zich in het hoofd afspeelt.
21-11-2013 om 20:19
dwanghandelingen
Niet elke autist heeft dit soort dwangmatige routines. Ik denk dat het moeilijk is om die te veranderen. Dat kan angst geven. Je kunt het wel proberen mits ze er zelf ook voor gemotiveerd is. Dan is het belangrijk om 1 ding tegelijk aan te pakken en dat rustig af te bouwen. Bijvoorbeeld het poetsen van de toilet. Laat haar ook vooral zelf bedenken hoe ze overbodige handelingen uit de volgorde kan halen.
22-11-2013 om 17:58
Wellicht
Dit zijn ook wel klusjes waar niet zo duidelijk is dat het schoon is. Je kunt drie keer de toiletbril schoonvegen maar ook 1x of 5x, het verschil zie je niet en als nooit is uitgelegd dat 1x goed vegen ook voldoende is krijg je dat.
Stofzuigen is net zo vaag tenzij je bijvoorbeeld de suiker wil opzuigen die je net hebt laten vallen. Dan zie je wanneer je klaar bent.
Als je geen zwarte kast hebt zie je ook niet wanneer het stof weg is.
Misschien is het dat? Ze ziet niet wanneer het schoon is dus ze weet niet wanneer ze mag stoppen?
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.