Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Fiorucci

Fiorucci

15-01-2015 om 16:44

Autiklas?

Beste allemaal,ik ben op zoek naar ervaringen met middelbare scholen in Zoetermeer en omgeving, die speciale voorzieningen hebben, zoals bijv. een zgn. autiklas, voor kinderen met bijvoorbeeld pdd-nos. Mijn dochter loopt compleet vast in een grote reguliere havo 3 klas en zit nu thuis. Ik zoek niveau havo/vwo voor haar.

Autiklas

Als ik jou was zou ik een onderwijsconsulent bellen of zelf scholen bellen. De hele zaak is nu aan het schuiven, en zaken die niet duidelijk zijn staan ook niet op websites. Maar daar zou je ook kunnen beginnen.
Op websites van scholen kijken wat zij daarover te melden hebben.
Een kans kan zijn dat er nieuwe initiatieven zijn, maar je hebt ook kans dat je in een organisatorische chaos terecht komt en dan kan het handiger zijn om even stil te zitten tot er meer duidelijk is.
Mijn zoon heeft een autiklas gehad. Geweldig, inmiddels is het al jaren een bedenkelijke zaak of kinderen daar nog mee geholpen zijn.
Dochter heeft een fantastische school, maar sinds september is de school gedwongen om voor het samenwerkingsverband ook andere kinderen dan kinderen met autisme aan te nemen en bovendien zijn de klein gebouwde klasje nu inmiddels gevuld met anderhalf keer zoveel leerlingen als waar ze voor bedoeld zijn.
De doelen zijn nauwelijks te realiseren, het rooster wisselt. Het enige dat constant is is dat leerkrachten nog meer uit hun tenen halen om elk kind een zo menselijk en passend mmogelijke oplossing te bieden en rust te bieden.
Ik heb inmiddels ook weer een dagelijkse puzzel met dochter.
Het is nu een soort oersoep waarvan je niet weet hoe het er over een half jaar uit gaat zien.
Kan misschien wel handiger zijn om je kind deels thuis te houden en thuis te helpen met onderwijs.
Terwijl je monitort hoe het 'passend onderwijs' er uit gaat zien. Misschien zijn er ergens wel 'tovenaars' die met minder geld, minder draagvlak, minder deskundigheid, en meer eisen van de overheid, meer voor je kind kunnen doen dan die nu krijgt.

boeken

Ze heeft haar boeken, dus hopelijk kun je haar aan het werk zetten met het gewoon doorlopen van de leerstof. Terwijl de zaak hopelijk tot rust komt en je alternatieven binnen en buiten school onderzoekt.
Wacht daar niet mee want dan loop je het risico dat je dochter haar routine en motivatie achterop raakt.
Als is het maar een uurtje samen met jou als je 's avonds thuis bent.

Fiorucci

Fiorucci

15-01-2015 om 20:48

Anne J

Ik zoek dus zo'n tovenaar.. In overleg met de schoolarts hebben we een voorstel naar Leerplicht toe, om nu langzaam, heel langzaam met een uur per week weer op te bouwen, om te voorkomen dat ze naar een Time out voorziening moet. Maar slimme dochter denkt dan: Leuk, maar zodra ik te vaak naar school ga, loop ik weer vast. En daar zou ze weleens gelijk in kunnen hebben. De scholen in Zmeer geven geen info op de site, maar velen doen dat bewust om een te grote toeloop te voorkomen...eerst maar in gesprek op haar huidige school,morgen.

Puzzelstukjes Fio

Gelukkig loop je hier al jaren rond dus je kent de puzzelstukjes.
Ik wens jou en je dochter veel sterkte. Kalm blijven en blijven puzzelen.
Het valt niet mee, maar er zijn altijd kansen en die zie je zo goed mogelijk te benutten.
Zit ik hier ook weer tegen mijzelf te preken.
Hopelijk valt het achteraf wel mee.

Pleysierschool

http://www.pleysier.nl/
Speciaal voortgezet onderwijs de Pleysierschool is in jou buurt.
Daar zou je ook informatie kunnen vragen. Zij krijgen de kinderen aangeleverd van alle regionale scholen, ook van de autiklassen of andere speciaal onderwijsvoorzieningen van scholen voortgezet onderwijs.
Zij zijn waarschijnlijk ook degenen die meedoen aan actietafels om moeilijk plaatsbare kinderen te plaatsen. Er is mogelijk een goed doorpakkende en deskundige coordinator. Misschien kun je daar naar vragen.

VSO?

Het is me niet duidelijk of je VSO zoekt of juist niet. Ik ken wel VSO scholen op dat niveau in Den Haag en Leiden.

Anno

Anno

16-01-2015 om 00:08

Welke school

Op welke school zit je dochter nu? Picasso weet veel IADH-kinderen wel binnenboord te houden, maar misschien zit je daar al. Anders kun je daar eens kijken/praten.

Fiorucci

Fiorucci

16-01-2015 om 14:05

oplossing

De Pleysierschool ken ik, ik woon er naast. Maar zij zoekt havo/vwo niveau. Vanmorgen kwam leerplicht met ern mooie oplossing. Ze mag tot de zomer aan de slag op een huiswerkinstituut hier in de stad, waar men bijna een op een aandacht heeft in een huiskamersetting. Ze begint met twee uur per dag, en haar drie favoriete vakken. Intussen gaan we op zoek naar een VSO school met plek waar ze dan hopelijk in september terecht kan....om haar havo af te maken. We hopen dat het haar alsnog lukt om dit derde jaar af te ronden, en anders doet ze die klas over. Dochterlief is opgelucht en vrolijk, we gaan maandag kennis maken op het huiswerkinstituut, de kosten daarvan worden gedragen door haar huidige school.

Fiorucci

Fiorucci

16-01-2015 om 14:06

Anno

Op Picasso zat mijn zoon van bijna 18 met vergelijkbare problemen, daar kom je inderdaad ook een heel end, mits je kind het asnkan om lessen te volgen.

Gefeliciteerd Fio!

Wat een originele oplossing!
Goed dat school bereid en in staat is om daar extra geld voor uit te trekken. Hopelijk lukt het zo wel weer en is de zaak weer even vlot te trekken. En als ze op haar eigen tempo kan leren kan het best snel gaan en is het derde jaar haalbaar.

Anno

Anno

16-01-2015 om 14:37

Fio

Dat klinkt als een heel goede oplossing!

Ze zijn op het Picasso trouwens ook niet vies van vrijstellingen voor lessen als een kind het niet aankan.

De Pleysierschool heeft juist een havo/VWO voor autisten, maar niet in Zoetermeer: http://www.pleysier.nl/westerbeek

four

four

16-01-2015 om 16:00

IVIO

Via Pleysier Zoetermeer kun je wel IVIO onderwijs volgen. Aangezien dat individueel onderwijs is kun je daar wellicht ook afspreken dat er Vwo-niveau gevolgd wordt.

Overigens vind ik dat er voor nu een zeer goede creatieve oplossing is gevonden!

Fiorucci

Fiorucci

16-01-2015 om 16:01

Anne J

Als ze zich goed voelt leert ze als een tierelier. Ze had als schooladvies vwo. Dus het zou zomaar alsnog kunnen lukken, we gaan het zien.

Fiorucci

Fiorucci

16-01-2015 om 16:04

Four en Anno

Ja, die school in Den Haag werd ook genoemd vanmorgen, en is relatief makkelijk te bereiken met de randstadrail. De Pleysier in Zoetermeer geeft geen havo/vwo, ik zal eens info zoeken over IVIO. Picasso is soepel, mijn zoon kon er in twee jaar examen doen, maar als lessen volgen echt helemaal niet meer gaat houdt het daar wel op helaas.

Lusithania

Lusithania

16-01-2015 om 16:24

Fijn

Dat is voorlopig in ieder geval een zorg minder.

Fiorucci

Fiorucci

16-01-2015 om 16:59

Lusithania

Ja, zeker, ze heeft er zowaar een beetje soort van zin in..)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.