Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
28-02-2014 om 12:25
hallo,
Heeft iemand hiero een kind met een auditieve taalverwerking?? Nogal vage term nog nooit van gehoord. Mijn zoontje (9) heeft last met spelling, lezen (lezen gaat vrij aardig, maar moeilijke woorden nog niet). Hij struikelt vaak over zijn zinnen, zegt veel eh en maakt vreselijke spellingsfouten (die zich steeds herhalen).
ik dacht nu aan een test (tip vd logopedist waar hij niet meer loopt en daar eigenlijk ook wel goed scoorde, hij krijgt alleen nog bijles).
maar wat heeft de test voor zin, wat kun je dan 'doen' en ga ik m'n zoon niet nog verder stigmatiseren (hij weeeet al dat ie slecht is in spelling en heeft hier moeite mee, zelfvertrouwen gaat naar beneden.).
tips graag!
28-02-2014 om 13:07
Juist wel laten testen
Beste ffzo, het klinkt alsof je zoon doodnormaal dysorthografie heeft. Kijk even op deze link, daar wordt ook 'auditief gestoord' als kenmerk genoemd: http://www.medicinfo.nl/%7Beb17cde9-7d7c-4383-9200-a5b38f7aabac%7D
Laten testen is in dat geval juist niet stigmatiserend en slecht voor het zelfvertrouwen, maar juist opbeurend om te weten dat hij er niks aan kan doen en dat het zeker niet ligt aan gebrek aan intelligentie of te stom zijn om die spellingsregels te kunnen automatiseren. Door testen (ik raad altijd een audiologiscvh centrum aan) wordt ook duidelijk waar het probleem precies zit en wat juist zijn sterke kanten zijn die hij kan gebruiken om te compenseren.
Helemaal over gaat het nooit, maar je kan er wel mee leren omgaan. Bovendien als het bekend is zijn er hulpstukken op school mogelijk die anders die mogen.
Mijn hele familie van moeders kan heeft last van één of andere vorm van dysorthografie/dyslectie. Generaties lang zijn diegenen als 'dommig' bestempeld of volstrekt onnodig blijven zitten op vreemde talen op het VO alsof dat goed voor het zelfvertrouwen is. Tegenwoordig hoeft dat niet meer, dus laat je zoon testen, maar wel door een professioneel bureau wat er verstand van heeft.
Er bestaat ook nog een andere probleem wat (auditieve) taalverwerkingsstoornis heet. In dat geval wil het zeggen dat het kind de betekenis van de taal die tegen hem gezegd wordt niet goed kan begrijpen en stukjes informatie mist ondanks dat de oren wel goed horen. Ook in dat geval is de oplossing hetzelfde, laat hem testen.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.