Karina77
09-06-2013 om 13:40
Assertiviteitscursus voor 12-jarige. iemand ervaring/tips?
Hallo allen,
Ik denk eraan om m'n dochter een assertiviteitscursus te laten volgen. Ze is nogal gevoelig, onzeker en komt niet voor zichzelf op als ze onheus wordt bejegend. Ze heeft genoeg haar op haar tanden tegen ons, ze heeft wel vrienden/vriendinnen, maar de laatste tijd zijn er wel wat dingen gebeurd waarbij ik denk: meis, het wordt tijd dat je meer voor jezelf op moet komen.
Echt stelselmatig gepest worden is het nog niet, maar ze wordt de laatste tijd wel erg vaak gekwetst door kinderen van haar leeftijd (een jongen waar ze verliefd op is, heeft haar via whatsapp gezegd dat ze stinkt, bijvoorbeeld, en via een facebookchat heeft een meisje haar 'hoer, lelijk dun scharminkel, barbiepop' genoemd en een foto verstuurd met haar middelvinger en filmpjes waarin ze zingt dat m'n dochter lelijk is). Gelukkig vertelt ze ons alles. En de ouders van dat meisje hebben we erop aangesproken, dat is wel enigszins opgelost. Maar ik merk dat ze erg verdrietig is en dat snijdt door mijn ziel. Ik probeer haar duidelijk te maken dat dit niet aan haar ligt, maar aan de kinderen die dat soort dingen doen. Maar dat heeft natuurlijk weinig effect. Het zit gewoon niet in haar aard. Ik zou graag zien dat ze beter voor zichzelf opkomt. Maar hoe?
Alvast bedankt!
Karina77
09-06-2013 om 15:22
Overigens
heeft m'n dochter pdd-nos en zit ze op het sbo. Vandaar dat ik het hier plaats. Of kan ik dat beter ergens anders doen?
Karmijn
09-06-2013 om 18:07
Dit?
http://www.omgaanmetpesten.nl/omp/aanbod/sta-sterk-training.php
Ik ken een aantal kinderen (tieners) die heel veel baat hebben gehad bij deze training. Deze waren wel allemaal door de plaatselijke trainster gegeven, dus ik weet natuurlijk niet of het succes te danken is aan de training of de trainster. Maar in ieder geval vind ik het doel van de training en de praktische invulling heel erg goed klinken.
Karina77
09-06-2013 om 20:31
Dank
Dank je wel! Ik ben meteen gaan kijken en contact opgenomen met een van de trainsters. Wordt vervolgd...
Marjoleine64
09-06-2013 om 21:59
Of kijk eens op
sterkamp punt nl.
Ze hebben kampen voor basisschool, aankomende brugklassers en pubers, met als insteek een zeer gedegen sociale vaardigheidstraining. Onze oudste zoon is na groep 6 en in mei groep 7 geweest en heeft er echt veel aan gehad. Super leuke kampweek, met echt geweldige begeleiding (mentorgroepjes van 3 kinderen die bewust op interesses bij elkaar gezet worden). Iedere dag een mix van activiteiten die soms bewust (mentorgesprek) maar vaker onbewust (sport, spel, toneel) werken aan diverse aspecten van sociale vaardigheid. Juist ook voor kinderen met een etiketje.
Marjoleine
-Flupke-
11-06-2013 om 15:40
Karina...
écht gepest wordt ze nog niet'.....?
Wat moet er voor jou gebeuren dan, voor je het zo 'mag' noemen?
Karina77
11-06-2013 om 16:30
Flupke
Ja, wat er gebeurd is met dat meisje via de facebookchat valt m.i. ook wel onder de noemer 'pesten'. Het was alleen iets eenmaligs en verder zijn er nog niet echt stelselmatig dingen gebeurd. Niet door bijv. steeds weer dezelfde kinderen. Dat bedoel ik ermee. Dat bovenstaande was zeker erg genoeg om acuut naar de ouders en school te stappen en dat hebben we toen ook meteen gedaan. Dat is nu opgelost.