Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
mari39

mari39

15-05-2012 om 14:30

Ass en fietsen

marizoon (bijna 10 ASS) is een drama met fietsen. Hij is erg ongemotiveerd, wil ook nooit en het loopt altijd uit op conflicten. Hij gaat met het busje naar school, dus daar fietst hij niet heen.
Naar sportclubje op zaterdag doen wij in principe met de fiets. Dat weet hij. En elke keer wordt hij er boos en nukkig om, wil hij niet, zoekt uitvluchten etc. Eenmaal op de fiets trapt hij bijna niet, rijdt per ongeluk tegen de stoeprand aan waardoor hij valt, noem maar op En zo gaat het ook op andere fietstochtjes. Hij vergeet de verkeersregels, voert stunten uit op de fietst terwijl er veel verkeer is.
Uitleggen, geduldig blijven, boos worden, belonen, het haalt niets uit. mijn frustratie-emmer is inmiddels vol.
Heeft iemand een tip hoe dit aan te pakken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Puzzeltje

Met dat gebok van je zoon denk ik dat het moeilijk gaat lukken. Kun je aan je zoon vragen wat er moeilijk is aan de fiets en aan het fietsen? Kun je hem voorlopig achterop je eigen fiets meenemen? En dan later weer eens proberen? Zo gaan de hakken alleen maar in het zand. Dit soort protestgedrag lijkt me wel een teken dat het hem niet lukt of heel veel moeite kost. Mogelijk dat er nog iets te verbeteren valt en anders maar even laten rusten.
Misschien kun je ook zien wat hij er moeilijk aan vind als je even je autibril op kunt zetten en wat minder vanuit je irritatie dat je het natuurlijk gewoon handig vind om met de fiets te gaan en dan lukt het niet.

T&T

T&T

15-05-2012 om 20:21

Pfff...jaa ik lees mee!

Hier ook zo eentje;9 jaar, met klassiek autisme, en hij KAN NIET fietsen. Wat we allemaal ondernemen om het hem aan te leren, het is een drama, keer op keer. Hij is sterk, motorisch best ok, heeft een goede conditie... wat is het toch dat dat fietsen maar niet lukt? zijn evenwicht misschien? ook dat heb ik met een paar simpele oefeningetjes getest, en hij heeft wel degelijk evenwicht, maar dus niet op de fiets.
Hij kan trappen, als ik achterop zit en stuur. Maar ja, das niet zo handig natuurlijk. Hij heeft op een aanhangfiets gefietst, ook dat was niet zo'n daverend succes, want hij wiebelt zo ontzettend dat ik mijn evenwicht kwijt raak, en uiteindelijk werd hij gewoon te groot voor de aanhangfiets.
Toch fiets ik zelf graag, en ik wil mijn kinderen niet overal met de auto naartoe brengen. Ons manneke loopt dus best veel, en goed, dat dan gelukkig weer wel, maar de fiets is dan gewoon weer sneller.
Uiteindelijk hebben we vorig jaar een tandem gekocht. En dat doet tot nu toe de truc heel aardig. De tandem is voor hoger dan achter, ooit op maat gemaakt voor een stel, maar voor mijn zoon en mij pastie ook perfect. Hij hoeft nergens op te letten, en alleen maar mee te trappen... en dat is precies wat hij wil! Zoals hij zelf zegt "tja, ik kan wel fietsen, maar ik kan niet trappen en sturen tegelijk." Erg veel lol heeft hij er nog niet aan hoor, maar we gebruiken hem echt als vervoermiddel nu, even naar de winkel en zo. Manneke moet nl een doel hebben, hij gaat niet zomaar een beetje fietsen, stel je voor, waar zou dat nou goed voor zijn?
Ik ben benieuwd of er reacties komen van mensen die het fiets puzzeltje opgelost hebben.
Overigens ken ik een volwassen autist, die ook niet kan fietsen zij herkende het probleem van manneke heeeelemaal, goh wat konden ze het goed met elkaar vinden; "het is eng, het heeft twee wielen, het kiept om, ik word er een beetje misselijk van..." zucht en klaag, ik moest wel lachen om het gesprek ze schelen 10 jaar, beide overduidelijk autistisch, en die FIETS... nou ja, punt is dat ze nog steeds niet kunnen fietsen, haha, maar de herkenning was even fijn.
groetjes, Tess

Sjansje

Sjansje

15-05-2012 om 21:17

Hier ook

Dochter (11 jaar, klassiek autistisch, verstandelijke beperking en motorische achterstand) kan ook niet fietsen op een gewone fiets. Totaal geen evenwicht, geen inzicht in verkeersregels, bang, onzeker, noem maar op.
Thuis crosst ze vrolijk op een skelter rond, dat gaat prima, maar ja, daar is ook geen ander verkeer.
Om haar toch wat sneller van A naar B te vervoeren (ze gaat met een busje naar school) en ook om haar toch proberen iets te leren van verkeersregels en fietsen, hebben wij al jaren een (aangepaste) tandem. Vergoed vanuit de AWBZ (gemeente). Op de eerste tandem zat zij voorop. Dat was lager. Ze kon wel trappen, maar niet sturen. Nu hebben we sinds kort een grotere tandem, waarbij zij achterop zit. Ze kan nog steeds niet sturen.
Op zich een super-fiets, maar wel moeilijk in het gebruik; erg breed en lang.
En wat zelf fietsen betreft; ik denk niet dat dat ooit gaat lukken, net zo min als bijvoorbeeld alleen over straat kunnen lopen.
Ze zal altijd begeleiding nodig hebben.

mari39

mari39

16-05-2012 om 14:06

Gelukkig

zijn er meer ass-ers met fietsprobleem. Hier is het zo dat hij het saai vindt om te fietsen en dat stunten enzo doet om het leuk te maken. Tja dat kan niet in het verkeer. En hij vindt het ook vermoeiend: de hele tijd een trapbeweging maken. Technisch kan hij het wel, en de kleuterjaren ging het ontzettend goed. Maar sinds een jaar of 2 niet meer.
Achterop kan niet: daar zit een fietsstoeltje voor kleuter en ik kan hem ook niet goed houden denk ik.
En dat wil ik ook helemaal niet. Soms moeten we ergens naar toe en dat doen we fietsend omdat het sneller is, mooi weer is, ik geen kapitalen aan parkeergeld wil uitgeven, noem maar op. En daar zal hij dus in mee moeten gaan.

toja

toja

16-05-2012 om 18:31

Anders

Toen onze zoon 9 was kon hij dan wel fietsen, maar niet alleen. Hij had totaal geen verkeersinzicht. En het was ook best moeilijk om hem de regels goed aan te leren en daarna dus weer dat NIET iedereen zich aan de regels houdt. Motorisch redde hij het wel, alleen niet zo lang, maar de stukjes naar school gingen goed.
Inmiddels zijn we 2 jaar verder en hij heeft vorige week zijn fietsexamen gedaan en gehaald!
Oké, we hebben de route wel 10 keer geoefend en hebben hem alle trucjes geleerd, maar toch.
Inmiddels durft hij ook alleen van en naar school, en dat durven wij nu ook.
Zeg dus nooit nooit vorig jaar nog dachten we dat dat onmogelijk zou zijn.
(Zoon heeft trouwens klassiek autisme en gewone intelligentie)
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.