Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
24-01-2017 om 04:39
"And to be honest, my main concern is not Aspies, it is the attitude of Neurotypicals to someone who is different."
Alles komt voorbij inclusief de relatie met Anorexia, verschil tussen meisjes en jongens, hoe kinderen met autisme sociale situaties verschillend 'zien'.
Heel spijtig heeft Tony Attwood zelf een zoon met Asperger die, om redenen die hij zelf heel goed weet uit te leggen en die een waarschuwing zijn voor ouders van kinderen met autisme, verkeerde vrienden opdeed, drugs ging gebruiken en criminele activiteiten ontplooien. De groep 'vrienden' die hem wel accepteerde mits hij maar meedeed. Door drugs te gebruiken daalde zijn angstniveau, waarom het belangrijk is om angst in kinderen met autisme te onderkennen en daar in te steunen. Zonodig met medicatie, maar in de video word vooral ingegaan op sport en mindfullness.
Het is in elk geval herkenning van de gezinssituaties met mijn kinderen. Ik vraag me altijd wel af, met dit soort bijzonder geinformeerde uitgave, of het ook instructief is voor mensen die niets weten van autisme, zeg in opleidingssituaties of ter kennisgeving aan opleiding en hulpverlening. En familie en vrienden uiteraard.
24-01-2017 om 12:10
dankjewel
Wat ontzettend tragisch, hij heeft zoveel mensen geholpen, maar kon zijn eigen zoon niet helpen. Wel een hele goede speech, ook goed dat er nu eens uitgelegd wordt waarom autisme bij meisjes vaak onder de radar blijft.
Het versterkt mijn beslissing om zoon op deze school te houden. Het onderwijs is niet geweldig en ik moet achter echt àlles aan, maar sociaal gezien is het zo vredig, bijna idyllisch. Bad boys zijn er weinig, die zoeken hun heil liever buiten school. Zoon heeft een fantastisch vriendengroepje en met de rest heeft hij niet veel contact, maar ze respecteren hem en zijn aardig. Nooit gehoord dat iemand hem treiterde. Zó belangrijk. Dat diploma, daar slepen we hem wel doorheen.
Attwood had idd wel wat meer mogen ingaan op manieren om de stress te verminderen, want dat is nu juist zo lastig, maar volgens mij kwam hij in tijdnood.
31-01-2017 om 09:21
dank je wel
Dank je voor deze link.
Wat een duidelijke uitleg en zeer verhelderend en herkenbaar.
31-01-2017 om 17:18
Nou nog een dan
http://www.npo.nl/andere-tijden-sport/29-01-2017/VPWON_1264902
Nog meer 'herkenbare' situaties met Jannes van der Wal. Zijn moeder noemt o een gegeven moment 'autisme' wel maar wat vooral opvalt is de kwetsbaarheid van Jannes die niet goed begrepen werd en soms uitgebuit, bijvoorbeeld in de media.
Heel herkenbaar is de scene bij Mies Bouwman. Jannes weet dat ze een hele redactie tot haar beschikking heeft en een heel dossier over hem bij elkaar verzameld heeft en dan vraagt ze als eerste vraag: hoe oud ben je?
Houd ze hem voor de gek?
Alsof ze dat niet allang weet! En Jannes was bekend bij zijn incrowd dat hij op domme vragen gewoon geen antwoord gaf.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.