Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-12-2012 om 13:20

Angst

Gisteren kerstdiner gehad bij mijn moeder met mijn zus, haar kinderen en mijn zoon (11, ADHD, OCD). Heel gezellig om elkaar weer eens te zien en de kids vermaakten zich uitstekend met elkaar. Mijn zus bracht me 's avonds thuis; zij, haar kinderen en mijn zoon mochten bij mijn moeder logeren.
Om 01.30 vannacht werd ik wakker gebeld door mijn moeder (schrikken!): mijn zoon was totaal in paniek en hysterisch omdat hij dacht dat er iets met mij aan de hand was. Mijn moeder en mijn zus konden hem niet geruststellen dus mijn moeder belde mij zodat ik hem zelf kon geruststellen. Dat hielp gelukkig. Mijn moeder en zus, die weten van de angsten en dwang van zoon, waren toch ook behoorlijk ondersteboven omdat zij zich niet gerealiseerd hadden dat het zo heftig was. Hij had echt waanvoorstellingen en liet zich niet tot rede brengen.
Eigenlijk verwachtte ik al wel zoiets omdat hij in de vakanties geen Concerta hoeft te nemen en na een aantal dagen zonder medicatie komen de OCD en de angsten op zetten. Maar het ging zo goed, zeker nu we bij het DAT-Expertisecentrum van De Bascule zijn geweest en hij daar behandeld gaat worden. Gelukkig is de eerste afspraak vlak na de kerstvakantie maar dit is zo erg om mee te maken; vooral voor mijn zoontje... Maar ook ikzelf lijd er onder. Ik kan nauwelijks meer de deur uit omdat zoon zich zorgen maakt dat er iets met mij gebeurt; ik moet 's avonds alle gordijnen en ramen dicht doen; hij wil liever niet meer uit logeren omdat hij mij dan alleen moet laten (terwijl ik snak naar af en toe een nachtje rustig slapen en wat rust).
Ik hoop echt dat de therapie helpt en snel ook... Ik hoop ook dat er wellicht een medicijn is dat hem kan helpen tegen de overmatige angst zonder dat hij de Concerta moet blijven slikken in de vakanties want hij wil ook zo graag lekker eten... Kon ik zijn angsten en nare gedachten maar wegnemen...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

26-12-2012 om 13:33

Ach jee

wat naar voor jullie allemaal.... Maar, denk ik dan, zou het niet zo zijn, als hij langer de Concerta heeft, toch weer gewoon gaat eten? Dat is hier namelijk wel het geval met oudste, in het begin, toen hij het net had, ging hij inderdaad wat minder eten, maar dat is weer helemaal bijgetrokken. Wellicht, juist omdat je steeds een stop hebt met hem, krijgt hij steeds opnieuw die bijwerking. Het is maar een idee hoor....Als jullie je er verder goed bij voelen om wel te stoppen, dan moet je dat natuurlijk gewoon doen Ik hoop dat er wat verbetering gaat komen straks....
Sterkte!

Pirata

Pirata

26-12-2012 om 13:45

Elisa

Wat naar, ook voor je moeder en de andere logeetjes. Kun je voor de vakanties echt niet op een lagere hoeveelheid Concerta overstappen? Jaja, ik weet dat we het hier al uitgebreid over hebben gehad maar ik vind de suggestie van Anna zo gek nog niet. Of desnoods accepteren dat hij mager en iets kleiner blijft, wat is erger, die angsten of klein zijn?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-12-2012 om 13:53

Medicatie

Ook als hij de Concerta gewoon doorslikt blijft zijn eetlust weg. We hebben ook Medikinet 20mg; dan heeft hij ook geen eetlust maar die werkt iets korter. Het is echt kiezen tussen twee kwaden; zoon wil ook zo graag gewoon lekker eten, zeker met al die lekkere dingen van kerst en straks de oliebollen natuurlijk en hij maakt zich ook zorgen over zijn lengte (wat hij tot vorig jaar absoluut niet deed).
Hij komt straks thuis en dan gaan we het er maar even goed over hebben...

Even zo

Even zo

26-12-2012 om 16:15

Eetmomenten

Mijn kinderen krijgen ook een ritalinvariant. Zo nu en dan lassen we een medicatieloze dag in en dan eten ze meer dan gangbaar. Maar wij passen ook de maaltijden aan. Soms brunchen we uitgebreid en nemen ze de medicatie na of tijdens de maaltijd in. Of we staan wat vroeger op, ontbijten en medicatie met als gevolg dat de medicatie in de namiddag uitgewerkt is en het hongergevoel terug is. En ik heb trouwens ook Snaq in de diepvries.
Je kan ook kiezen voor kort(er) durende medicatie: is dat geen optie? Mijn kinderen een paar weken zonder medicatie rond laten lopen verstoort het emotionele evenwicht (oa). Ook het ritme, slaapritme etc.. raakt verstoord. Voor ons de reden om niet te lang zonder medicatie te doen.

anna van noniemen

anna van noniemen

26-12-2012 om 17:02

Elisa

heeft je zoon echt al eens langer dan pak hem beet de 6 a 8 weken die tussen schoolvakanties zit de Concerta gehad? Want mijn ervaring is wel dat het echt een paar weken tot paar maanden duurt voor de eetlust weer echt normaal is. Maar mijn oudste eet nu weer echt gewoon normaal, wij lassen nooit stopmomenten in, ook niet omdat hij zonder gewoon echt niet te sturen is....
Ook voor zoon2 hoop ik op termijn toch naar een langwerkende over te stappen. Maar die at toch al dramatisch...dus tja....

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-12-2012 om 17:05

Eetmomenten

Ook hier hebben we de eetmomenten aangepast maar vroeg opstaan zit er niet in (zoon is een avondmens, net als ik). Naast de Concerta heeft hij nu ook Medikinet, wat iets korter werkt maar feit blijft dat hij overdag na zijn ontbijt/middageten, totdat zijn medicatie is uitgewerkt 's avonds, niks eet. Bijvoorbeeld bij een vriendje lekker avond eten om een uur of zes of 's middags fijn snacken is helaas dan niet mogelijk. Het is een lekkerbek, vanaf baby al een grote en grage eter, en hij haat deze bijwerking. Plus het feit dat hij sinds hij begonnen is met de medicatie, 4 jaar geleden, drastisch van zijn groeicurve naar beneden is gegaan en nu zelfs op de -2 lijn zit.
Maar goed, we komen er wel uit... Bedankt voor het meedenken

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-12-2012 om 17:09

Anna

Tot afgelopen zomervakantie hadden we nooit stoppauzes in de vakanties; alleen op zondag. Sinds hij begon met medicatie is het heel duidelijk dat de negatieve invloed op zijn eetlust erg groot is. Zit de medicatie erin, niets eten. Is het uitgewerkt, vreet hij alles wat los en vast zit in enorme hoeveelheden... Vandaar dat zijn gewicht waarschijnlijk uitstekend is voor zijn lengte terwijl hij dus wel bijna 2 groeilijnen naar beneden is gegaan...

anna van noniemen

anna van noniemen

26-12-2012 om 17:15

ja, lastig joh....Oudste is ook niet heel groot hoor, hij is met zijn 14 jaar echt de kleinste van de klas...Dat zal deels ook wel door de medicatie komen... Maar geestelijk is hij zo enorm gegroeid, dat ik het maar voor lief neem. Zelf vindt hij het soms vervelend dat hij niet zo groot is. Ik denk dat hij rond de 170 175 gaat uitkomen, wat ik voor een jongen een redelijke lengte vind. De artsen hebben hem op 180 zelfs berekend, dus ik maak me niet echt ongerust, maar ik weet niet wat er voor jouw zoon is berekend?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-12-2012 om 17:23

Lengte

Mijn zoon is altijd relatief klein geweest maar zou hij zijn curve (-1, stijgend naar 0 dus gemiddeld) volgen, zou hij toch uitkomen op rond de 1.83. Ook volgens de berekeningen/formules omdat zijn vader en zijn oom 1.81 en 1.85 zijn. Nu mag hij blij zijn als hij de 1.70 haalt... Tot de start van de medicatie groeide hij gestaag tussen de 6-10 cm per jaar; daarna maar een paar centimeter per jaar en de laatste anderhalf jaar is hij maar 4 cm gegroeid. Hij wordt volgende maand 12 en is 1.38 en 30kg. Na de kerstvakantie gaan we naar de huisarts en willen we een botleeftijd-bepaling.

Annika

Annika

26-12-2012 om 19:36

Medeleven

VErder weinig inhoudelijks even, maar voel wel met je en jullie mee...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-12-2012 om 20:57

Gepraat

Zo, net even met zoon gepraat. We hebben afgesproken dat hij in ieder geval de rest van deze vakantie Medikinet gaat nemen muv zondag, dus net zoals anders wanneer hij geen vakantie heeft. Even kijken hoe dat gaat. De angsten en nare gedachten vindt hij veel erger dan het overdag niet kunnen eten. Ik ook. Qua voeding krijgt hij over de hele linie meer dan genoeg binnen (hij zit net een groot bord overgebleven kerstmaaltijd te eten en daarna gaat er vast nog wel een half kerstbrood naar binnen en zijn geringe groei gaan we laten onderzoeken. Ik hoop dat zo die vreselijke angsten en gedachten minder worden, zeker straks als de behandeling begint...

Sterkte gewenst

Het blijft lastig Elisa. Hopelijk kunnen ze jullie goed helpen bij de Bascule. Geen twijfels hier hoor, als je goede contacten hebt dan. En misschien weten ze wel meer van angst dan van autisme.
Dochter hier is erg geholpen met medicatie. Ik weet nog steeds niet hoe ik het heb. Het fijnste is dat ze zich niet meer afhankelijk van mij voelt. Natuurlijk wel voor aanmoediging en steun en als moeder en zo. Maar niet meer om haar angsten te lijf te gaan en bij haar te blijven en met haar mee te gaan. Dochter had al jaren aanmoedigende rituelen en dappere stappen, dus nu ze medicatie krijgt is het zo'n opluchting dat ze zich niet de hele tijd over de drempel hoeft te helpen.
Hopelijk lukt het voor jou en je zoon om ook weer in luchtiger vaarwater te komen.

anna van noniemen

anna van noniemen

26-12-2012 om 22:52

Lengte

als ik het zo lees scheelt jouw zoon niet eens zo heel veel met mijn oudste. En die is nu in 2 jaar tijd toch wel ineens de lucht ingeschoten. Ook nu kunnen kinderen toch wel ineens een groeispurt hebben hoor. Maar het kan geen kwaad natuurlijk om er wat beter naar te laten kijken...

Ik las dat je zoon toch ook inmiddels besloten had wel door te gaan in de vakantie. Geen slecht idee denk ik....Want van te weinig slaap groeien kinderen ook niet, is mij door de huisarts weleens verteld. Zoon1 kreeg op jonge leeftijd een puf omdat hij zo vreselijk hoestte 's nachts en toen ik ging lezen zag ik dat dit de groei beinvloedde. Toen had hij nog geen diagnose en geen methylfenidaat. Ik sprak er met de huisarts over en die zei toen, tja, of hij groeit niet zo hard door de puf, maar zijn longen zijn beschermd, of hij groeit niet zo hard door te weinig slaap EN beschadigt zijn longen door het gehoest....eh, ja, u heeft een punt.... Het klink nu erger dan het toen werd gezegd hoor, ik heb echt een fijne huisarts.

Anna van noniemen

Ja, dat schijnt zeker geen fabeltje te zijn. Vooral jongens groeien zo hard in de pubertijd dat ze in de weekenden en de vakanties tot `s middags op bed liggen. Als ze de kans krijgen. Mijn 14 jarige zegt dan ook regelmatig:"Je hoeft me niet te roepen hoor morgenvroeg, ik ga weer even flink groeien." School geeft zelf aan dat het eigenlijk voor het bioritme van de jeugd beter zou zijn om iedere schooldag pas tegen 10.00 uur te beginnen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-12-2012 om 13:01

Slapen

Mijn zoon is altijd al een slechte slaper is geweest; ook door die angsten. Aangezien de meeste groeihormoon in de avond en 's nachs wordt aangemaakt, zal dit ook een rol spelen.
We gaan er maar vanuit dat hij over een paar jaar flink de hoogte in gaat maar toch maar even laten onderzoeken. Al is het alleen maar voor zijn geruststelling. Maar eerst van die angsten en nare gedachten af; dat is het belangrijkste.

anna van noniemen

anna van noniemen

27-12-2012 om 16:34

Elisa

misschien als hij de medicatie doorslikt, daardoor minder last van de angsten heeft, en daardoor beter gaat slapen, wellicht gaat hij dan ook een inhaalslag maken. Ik denk dagelijks als ik zoon zie, eh, jij was toch een stuk kleiner??? Het lijkt echt heel snel te gaan momenteel, kleren waar hij uitgroeit waarvan ik dacht, die hebben we pas net gekocht? Hij is ook enorm aan het puberen.... grrrrrrrr

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.