Vogel
14-11-2016 om 11:20
Agenda voor autistische puber
Mijn autistische zoon (13) weigert het gebruik van een agenda. Nu heeft hij dat voor school niet nodig, maar daarbuiten heeft hij ook wel eens afspraken (orthodontist, een verjaardag, enz.) waaraan ik hem talloze malen moet herinneren om te voorkomen dat het hem overvalt en hij dus ontploft als we weg moeten. De familiekalender boven de eettafel is altijd keurig bijgewerkt en auti-vriendelijk, maar daar kijkt hij te weinig op.
Ik zoek dus een digitale agenda voor op zijn mobiel (daar kijkt hij nl. wel heel vaak op die ik voorlopig kan beheren en vullen. Niet per sé met picto's.
Wie heeft of weet iets?
Elisa Gemani
14-11-2016 om 11:32
App agenda
Kijk eens hier: http://www.autipassendonderwijsutrecht.nl/apps-voor-autipluskinderen
Je kan natuurlijk ook een standaard Android of iPhone agenda gebruiken met alarm voor herinneringen/afspraken.
Angela67
14-11-2016 om 11:58
de google agenda is toch wel erg handig . . . jarenlang gebruikte ik geen android op telefoons en was ik happy met iphone/outlook combi, papieren agenda op tafel, blackberry hub voor alle privé herinneringen etc.
En de kinderen gebruiken https://www.1blikonline.nl/ voor school. Daarin zetten we trouwens ook de privé dingen in, zodat ze ermee rekening houden bij plannen schoolwerk. Kun je dus ook overwegen.
Maar goed, zelf ben ik dus over op google agenda op laptop + telefoon. Je kunt daar met rechten een heleboel doen, al was het maar dat je inlogt met het google account van je zoon. Je kunt er ook zelf een maken en hem toevoegen of andersom. In de klas van oudste vorig jaar hadden ze een google agenda voor de klas, dat was ook erg handig.
Ja dus toch: google (geen aandelen . . en je weet het: if it's free you're the product. . . ).
Ik gebruik kleurtjes (ja add dus structuur maar niet teveel) voor privé, kinderen, vrijwilligerwerk, betaald werk, etc.
gr Angela
Dendy Pearson
14-11-2016 om 13:57
Magister
Gebruikt hij voor school Magister? Ik zet de afspraken van/voor dochter ook gewoon in magister. Heel handig vinden wij!
Dendy Pearson
14-11-2016 om 14:30
Als je op een dag staat en dan rechtsonderin op nieuw klikt kan je zelf invoeren.
Ik doe het op mijn telefoon, maar neem aan dat het overal kan
Leen13
14-11-2016 om 14:37
Moet het zelf?
Kan het zijn dat hij een weerstand heeft tegen agenda's en kalenders omdat er altijd dingen op staan die hij 'moet' en waar hij tegenop ziet?
Dan heb je weinig kans dat wat dan ook werkt. Het kan helpen om dan toch voorlopig zelf een agenda voor je zoon bij te houden en bij elke afspraak assistentie wat de bedoeling is, wanneer, hoe, en controleren of hij het snapt en toezien of het hem lukt.
Ik heb ook weleens zo'n project gehad en je neiging is om die agenda maar aan te blijven bieden. Ik plakte bijvoorbeeld briefjes op de deur. Maar dat leidde alleen maar tot meer weerstand.
Zelf op een gepast moment, niet te vroeg en niet te laat, of bijvoorbeeld alles even resumeren op zondagavond en dan de avond vooraf even herinneren, kan helpen.
Vogel
16-11-2016 om 16:07
Dank!
Allen voor het meedenken.
@Angela: Man en ik hebben ook een gedeelde google-agenda, ik ga eens kijken of dat ook voor zoon iets is.
@Elisa: dank voor de link, daar staan zeker handige dingen tussen, voor nu of in de toekomst.
@Dendy: ik wist ook niet dat je zelf iets in Magister kunt zetten. Is voor ons niet handig, want zoon zit nu met zijn vwo-brugklas in vmbo-t 2, alleen de ochtenden, met een beperkt aantal vakken. Qua cognitieve ontwikkeling hebben we dit jaar al afgeschreven, dus hij noch ik hebben iets te zoeken in Magister. Maar misschien kun je dit in Ouders&school posten? Er zijn vast meer ouders die dit een nuttige tip vinden.
@AnneJ: eh... da's een goeie, dat het niet aan de vorm maar aan de inhoud ligt. We doen hier al op zondagavond tijdens het eten een gemeenschappelijke blik op de agenda voor de komende week, en natuurlijk kondig ik alles aan. Maar misschien is het toch meer mijn behoefte om hem zelfstandiger te maken, en vindt hijzelf het leunen op mij prettiger.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.