Kamille
06-04-2016 om 11:46
afbranden van autisten
Er is mij gevraagd een nieuw topic te openen en vandaar doe ik dit.
Ik vraag mij af waarom er zo vijandig wordt gereageerd op mij.
Ik respecteer alle kinderen op de wereld en vind het juist heel goed dat kinderen met autisme goed geholpen en begeleid worden. Steun en liefde verdienen ze. Ik brand ze niet af, ik schrijf nergens dat het rotkinderen zijn die geld kosten of irritant zijn etc.
Het ENIGE dat ik probeer uit te leggen dat de kinderen in de omgeving van de autisten hier soms ook onder kunnen lijden, bv in de klas of thuis. En nee dat geldt niet in alle gevallen, maar soms wel.
Gelijk krijg ik dan uitbranders dat ik autisten het licht in de ogen niet gun of weet ik veel wat. DAT IS NIET ZO!
maar als ik zie hoe mijn zoon heeft geleden onder de kinderen met de stoornissen, in DAT soort gevallen wordt er door de instanties echt te weinig gelet op de andere kinderen! en dat wil ik onder de aandacht bregen omdat mijn zoon er echt een trauma aan heeft opgelopen.
Geldt dit voor alle autisten? Nee!!!!
mirreke
07-04-2016 om 11:05
Ely, eens!
Ik denk dat het probleem van Kamille feitelijk is dat ze zich schuldig voelt dat dit heeft kunnen gebeuren. Zij heeft haar kind dit laten overkomen. En het lijkt erop dat ze hiervoor redenen of excuses zoekt... en zelf een schuldige heeft gevonden, namelijk autisme.
Ik denk dat dat het doel is van dit draadje. De bevestiging dat het niet haar schuld is.
Maar Kamille, shit happens. Het is nu zaak weer op te krabbelen, te leren van het verleden, en vooral er niet in weg te zakken. Jouw kind heeft er geen baat bij als jij blijft hangen in rancune.
Kamille
07-04-2016 om 11:08
...
huh ik probeer autisme echt niet overal de schuld van te geven, maar ik vind dat het feit dat een kind autistisch is wel soms als excuus wordt gebruikt voor dingen. dat vind ik erg. kijk ook eens naar de kinderen eromheen. stel je hebt een kind dat niks mankeert maar bv "gewoon" moeite heeft met concentreren, of verlegen is of wat dan ook. en die zit in de klas naast een autist die overal aanzit, op elke prikkel reageert, overal zich mee bemoeit, daar wordt een dergelijk kind echt niet gelukkiger van. daar wordt te weinig naar gekeken. want de autist moet in een normale klas zitten en kan niks doen aan zijn tics en gedrag. nee dat zal wel niet, maar er kunnen kinderen omheen wel last van hebben die ook gewoon rust en structuur willen.
Mijntje
07-04-2016 om 11:16
hoe lang
Maar hoe lang ben je al uit deze situatie? Ik vind het wel zorgelijk dat je kind (hoe oud is hij?) nog zo angstig is en weer in zijn plast. Zou dit ook andere oorzaken hebben, vraag ik me af. Kan dat het komt doordat hij zich niet veilig voelde, en ook niet bij jou omdat je hem niet beschermde, maar misschien zit er meer achter.
Ik zou meteen hulp inschakelen voor hem.
Je hebt verder je point al gemaakt over hoe erg het is om met een autist samen te leven of in de klas te zitten. Hier over verder zemelen, daar help je je zoon niet mee, daar wordt hij alleen maar angstiger van.
mirreke
07-04-2016 om 11:25
Rust en structuur.
juist autisten hebben rust en structuur nodig. Als rust en structuur geboden wordt komt dat aan alle kinderen ten goede. Wat jij beschrijft: reageren op alle prikkels, gebeurt juist aak als rust en structuur ontbreekt.
Ik heb net je andere draadje gelezen, en volgens mij is het hetzelfde draadje, althans, je post hetzelfde soort dingen.
Ik denk dat je zelf naar een psycholoog moet. Ik denk dat je zelf ook de nodige klappen hebt opgelopen, en ik denk dat je echt moet zorgen dat je niet hierin blijft hangen. Dat is niet goed voor jou en het is niet goed voor je kind.
Kamille
07-04-2016 om 11:32
...
Nee ik hoef niet naar de psycholoog, ik denk wel dat het goed is dat autisten in bepaalde situaties weg worden gehouden bij positieve lieve kinderen die hierdoor klappen oplopen.
Kamille
07-04-2016 om 11:39
...
stel dat je zelf de moeder zou zijn van een kind dat psychisch lijdt onder een autist. stel dat je het hele autisme niet in je leven hebt, maar wel een kind dat al veel heeft meegemaakt bv doordat zijn ouders op jonge leeftijd zijn gescheiden, de vader nooit meer wat laat horen, of het kind is bijvoorbeeld te vroeg geboren en heeft daardoor diverse achterstanden. en dan zit er een autist naast je die continu de aandacht opeist.
WEDDEN dat als JULLIE de moeder van dit kind zouden zijn jullie ook naar juf zouden stappen en een andere plek voor je kind zouden vragen?
mirreke
07-04-2016 om 11:41
Juist!
Aap en mouw en zo.
Verder zou het best wel eens kunnen dat jouw positieve lieve kind een overgevoelig kneusje is dat van om het even welke ervaring (schoolpleinruzies, schoolplein'geweld') getraumatiseerd zou kunnen zijn geraakt.
Hoe oud was je zoon toen jij ging samen wonen met de partner met de autistische kinderen? Hoeveel vrienden had jij daarvoor al gehad met wie je had samengewoond? Hoe is de band met zijn vader eigenlijk? Want dat kan allemaal meespelen, en was deze laatste relatie gewoon de druppel...
mirreke
07-04-2016 om 11:43
Ahh, dus er zijn inderdaad
eerdere voorvallen in het leven van je kind. Ik vind het dan onbegrijpelijk dat je zo onverantwoordelijk bent geweest om zo snel te gaan samenwonen met iemand met wie je pas een half jaar een relatie had.
Nogmaals, je hebt duidelijk issues, er is veel gebeurd en dat heeft zijn sporen nagelaten. Des te meer reden om echt wel naar een psycholoog te gaan.
Nee, ik zou met mijn te vroeg geboren kind niet naar een juf gaan om te vragen of hij niet naast een autist hoefde te zitten. Stel je voor zeg!
Hanne.
07-04-2016 om 11:44
ruimer nemen
"ik denk wel dat het goed is dat autisten in bepaalde situaties weg worden gehouden bij positieve lieve kinderen die hierdoor klappen oplopen."
Ik zou het zelfs iets ruimer formuleren.
"Ik denk dat kinderen die gedrag vertonen waarmee ze anderen lastig vallen soms uit elkaar gehouden moeten worden"
Of je dan een labeltje hebt of niet boeit toch niet.
Kamille
07-04-2016 om 11:44
....
er wordt niet op mijn opmerking ingegaan en het woord kneusje vind ik niet op zijn plek. ik vind de autisten die ik heb meegemaakt ook echte kneusjes. kijken heel vreemd uit hun ogen omdat ze de sociale hints niet begrijpen enzo. maar omdat zij een sticker hebben mag je hun niet kneusje noemen.
Kamille
07-04-2016 om 11:46
...
mijn kind is niet te vroeg geboren het is een vorobeeld.
als een kind autist is, heeft het een label en is het voor de rest van zijn leven klaar. je mag er niks van zeggen, alles wordt begeleid, geen kritiek want tja het is een autist
maar er zijn ook kinderen die andere dingen hebben meegemaakt. en daar wordt te weinig naar gekeken. dat soort kinderen worden dan kneusje genoemd.
terwijl ik dan weer autisten vaak kneusjes vind
Pollewop
07-04-2016 om 11:47
Kamille
Kamille school is ook samen leren leven.
Mijn kind kan misschien veel last hebben van jouw kind vanwege zijn problematiek. De achterstanden van jouw kind zorgen er voor dat mijn kind niet genoeg aandacht krijgt voor de gewone lesstof bijvoorbeeld. Het is een goede les om te leren dat jij en je kind niet het middelpunt van het universum zijn.
We zullen met elkaar moeten leren samenleven, anderen maar ook jouw kind. Aandacht moet verdeeld worden. Dat leren kinderen met broertjes en zusjes binnen 1 gezin al vroeg, jouw kind leert dat op school en in contact met andere kinderen.
Kamille
07-04-2016 om 11:51
...
ik en min kind hoeven ook niet het middelpunt te zijn, helemaal niet zelfs. maar er zijn kinderen die niet het geluk hebben om een label te krijgen waardoor ze eeuwig begrip, pgb en leuke uitjes krijgen. er zijn ook kinderen die bv gepest worden omdat ze heel klein zijn en daar heel erg onder lijden. of andere dingen. er kan zoveel spelen bij een kind. maar daar wordt te weinig naar gekeken.
in deze maatschappij is het: Autist? ok prima. Veel pgb, ondersteuning, pgb, veel wordt betaald. veel extra steun en hulp en veel begrip.
Als een kind niet een mooi label heeft maar wellicht andere dingen heeft dan moet het kind het maar gewoon pikken en accepteren. dat vind ik zoooooooo gemeen.
Hanne.
07-04-2016 om 11:52
naar juf
En natuurlijk ga ik naar de juf als mijn kind last heeft van een ander kind. Maar ook daar geldt, dat heeft niets te maken met of een kind autisme heeft of niet.
Kamille
07-04-2016 om 11:54
...
daar heb je wel een punt hanne. als het een autist is die naast je kind zit zal dat kind de hand boven het hoofd gehouden worden. het kind is autist, kan er niks aan doen, belangrijk dat het kind niet naar so hoeft want tja dat is ook weer zoiets.
als het een kind is dat niet autist is zal de juf daar anders op reageren. zal het kind eerder worden gezien als een kind dat stoort en eventueel gevolgen zoals andere plek.
maar het kan niet om een autist op een andere plek te zetten want autisten kunnen er niks aan doen.
mirreke
07-04-2016 om 11:56
"Het geluk om een label te hebben"
...?
Verder, als ik het goed begrijp heeft jouw kind nu meerdere hulpverleners, dus dan is dat toch prima? Geen label, wel hulp... Wat wil je nog meer?
Mieke
07-04-2016 om 11:57
opvoeden
Als een kind zo gevaarlijk is dat het een ander kind altijd pijn doet dan moet je je kind daar weg houden. En roep nou niet gelijk dat dat niet kan. Natuurlijk kan dat. Het kost alleen veel moeite en veel tijd. Maar dat is geen autisme. Dan is er sprake van veel ernstigere problematiek.
Bijna alle mensen met autisme kunnen vaardigheden aanleren. Het kost alleen veel meer tijd. Ik heb ook een college die autistisch is. Merk je niet zo veel van. Af en toe en dan roept hij meestal uit zichzelf dat dat toch echt zijn autisme is. Verder houden wij rekening met hem en met sommige van zijn eigenaardigheden. Waarom niet. Als hij om klokslag kwart voor 12 op pause moet. Elke dag opnieuw en als dat kan waarom zouden wij als collega's dan moeilijk gaan doen.
Echt, ga van je idee af dat alle autisten problemen veroorzaken en ergens opgesloten moeten worden (of zo)
Mijntje
07-04-2016 om 11:57
lopende band
Je schrijft: "er wordt niet op mijn opmerking ingegaan .."
Dit is tamelijk hilarisch, jij gaat aan de lopende band niet in op onze opmerkingen.
Ik zal je nog 1 raad geven: als jij niet naar jezelf wil kijken, kan jij je kind ook niet helpen. Zoek dus ook voor jezelf hulp.
Als je geen troll bent zit je werkelijk in een hele ongezonde 'vibe' en dit blijft je zoontje beschadigen.
mieke
07-04-2016 om 11:58
oja
En hij krijgt ook geen pgb om leuke uitjes te maken. Nooit gehad ook volgens mij.
mirreke
07-04-2016 om 12:00
En nu moet je ophouden
met het verkondigen van onwaarheden. Want wat je zegt is niet waar. Je hebt een probleem. Je wilt je gelijk halen over de rug van mensen die zich niet kunnen verdedigen. Reacties die aangeven dat je een nare en ook niet-realistische ervaring achter de rug hebt, negeer je.
Ik kan het met niet eens voorstellen, dat het zo is gegaan, maar jij zegt het.
Je moet dit verwerken. Als je zo door gaat raakt je kind verknipt, want je kunt niet meer zuiver naar situaties kijken, en je kunt hem dan als het nodig is niet goed bijstaan.
Mijntje
07-04-2016 om 12:01
je zit gewoon op een verkeerde school. Bij ons worden 'labeltjeskinderen' niet anders behandeld.
Hanne.
07-04-2016 om 12:02
reageren
"er wordt niet op mijn opmerking ingegaan en het woord kneusje vind ik niet op zijn plek."
Ik denk dat je minder selectief moet kijken.
" ik vind de autisten die ik heb meegemaakt ook echte kneusjes. kijken heel vreemd uit hun ogen omdat ze de sociale hints niet begrijpen enzo.
En jij vraagt aan iedereen de je tegenkomt of ze autist zijn? Misschien dat er ook heel veel autisten zijn die je aan de buitenkant niet herkent en waarvan je pas weet dat ze autistisch zijn als ze het zeggen.
"maar omdat zij een sticker hebben mag je hun niet kneusje noemen."
Sterker nog, je mag niemand een kneusje noemen. Schelden is niet aardig.
"maar er zijn ook kinderen die andere dingen hebben meegemaakt. en daar wordt te weinig naar gekeken. dat soort kinderen worden dan kneusje genoemd."
Door wie?
er zijn kinderen die niet het geluk hebben om een label te krijgen waardoor ze eeuwig begrip, pgb en leuke uitjes krijgen. er zijn ook kinderen die bv gepest worden omdat ze heel klein zijn en daar heel erg onder lijden. of andere dingen. er kan zoveel spelen bij een kind. maar daar wordt te weinig naar gekeken.
"in deze maatschappij is het: Autist? ok prima. Veel pgb, ondersteuning, pgb, veel wordt betaald. veel extra steun en hulp en veel begrip."
Mijn ervaring (met 2 personen met autisme in huis) is dat het een lijdensweg is van jarenlang overal buiten de groep vallen, veel gepest worden, depressies (tot zelfmoord gedachten aan toe) etc etc. En als je dan na jaren een diagnose krijgt volgt er psychoeducatie om te leren wat je beperkingen zijn, volgen er therapie sessies om daar mee om te gaan maar moet je uiteindelijk zelf op de een of andere manier een plekje in de maatschappij zien te krijgen.
PGB, extra steun en hulp herken ik niet. En zeker geen 'alles wordt betaald' Kan je me wijzen hoe je dit regelt blijkbaar heb ik wat gemist.
Ben ik zo voldoende ingegaan op jouw reacties
Kamille
07-04-2016 om 12:03
...
wat ik om me heen zie wordt van pgb leuke hulp ingekocht want "waarom zou leren niet leuk kunnen zijn".
De kinderen gaan naar de nieuwste films, lekker zwemmen, pretpark want dat kan allemaal.
als je als moeder vraagt of de autist die naast je kind zit ergens anders kan zitten dan ben je niet goed bezig, krijg je de ouders en de school over je heen want je discrimineert.
Als je dat doet bij een kind dat geen autist is reageert men wel anders hoor!
Kamille
07-04-2016 om 12:05
...
ik zie alleen maar gelukkige autisten om me heen. ze leven in een fijne veilige wereld. hun gedrag is ok want tja ze hebben een geestelijk ziekte dus prima, ze kunnen er niks aan doen.
ik zie juist andere kinderen lijden.
ik zou zeggen: niet zoveel leuke uitjes voor de autisten maar geef ook eens andere kinderen wat leuks!!!
Hanne.
07-04-2016 om 12:06
ophouden
Maar ik ga geloof ik ophouden met deze discussie.
Het maakt niet uit wat wij zeggen. Je lijkt in een soort mantra te zitten van 'Alle autisten zorgen voor problemen en alle autisten worden de hand boven het hoofd gehouden'.
Brazella
07-04-2016 om 12:06
Wauw
Dit wilde ik in je vorige draadje al schrijven maar heb het gelaten nu ga ik het toch schrijven:
Waaaaauuuuwww Het doet je echt PIJN dat deze kinderen een budget hebben om leuke dingen van te doen! Het druipt er gewoon echt af bij je. Ik heb al minstens 4 x gelezen over het PGB.
En ook even over dit:
Als een kind niet een mooi label heeft maar wellicht andere dingen heeft dan moet het kind het maar gewoon pikken en accepteren. dat vind ik zoooooooo gemeen.
En je vraagt je serieus af waarom mensen het idee hebben dat je kinderen met autisme aan het afbranden bent? Wauw!
Denk je echt dat het een mooi labeltje is? Denk je echt dat mensen uit dit "mooie labeltje" voordelen halen? Nee!
Ik ken niet eens mensen die autisme hebben of er mee te maken hebben, maar ik weet wel dat het hier niet gaat om even een mooi labeltje, of dan krijgen we extra geld, of dan hoeven we onze kinderen niet te corrigeren.
Ik begrijp dat jij en je kind last hebben ondervonden in je vorige relatie, maar misschien had je dan iets langer moeten wachten met samenwonen, iets eerder weg moeten gaan, of helemaal niet met deze man moeten gaan samenwonen als je dacht dat het niet zou gaan werken tussen zijn kids en die van jou.
ALLE autistische of mensen met welke andere diagnose kunnen er niks aan doen dat jij dit te lang hebt laten doorlopen waardoor je kind er nu schade van heeft. En i.p.v. hier te blijven klagen en afvragen wat er mis ging zou ik die tijd en energie steken in het oplossen van de problemen van je kind, en de vertrouwensband met je kind weer aansterken en laten weten dat je dit hem niet meer laat overkomen.
Sorry, normaal ben ik niet fel. Maar hoe je over deze mensen met deze diagnose praat vind ik echt een beetje te ver gaan! Ken je nagaan als je zelf een kind met diagnose hebt en jouw draadjes leest. Misschien moet je ze zelf nog een keer lezen en jezelf even achter je oren krabbelen!
mieke
07-04-2016 om 12:09
PGB en uitjes
"wat ik om me heen zie wordt van pgb leuke hulp ingekocht want "waarom zou leren niet leuk kunnen zijn".
Tja, als ik een PGB zou krijgen en het is goedgekeurd dat ik daarmee ondersteuning regel dan zoek ik natuurlijk ook de beste en leukste hulp. Ik ga dan mijn kind niet met een of andere heks laten studeren.
"De kinderen gaan naar de nieuwste films, lekker zwemmen, pretpark want dat kan allemaal. "
Dat hangt af van het inkomen van de ouders. Ik kan ook naar de nieuwste film, pretpark en lekker zwemmen. Als ik dat wil natuurlijk. Dat heeft niks met een PGB of autisme te maken maar puurt met het feit dat man en ik een prima baan hebben en genoeg inkomen hebben om dat sort uitjes te betalen.
Thursday Next
07-04-2016 om 12:12
o jaaa, Kamille,
Kennissen van mij hebben 2 ernstig zieke kinderen.
En weet je, het is zooo gemeen! Want die mogen zomaar via stichting opkikker en doe een wens hele leuke dagjes uit! Met een politieauto mee en zo, en dan wordt er ook nog in scene gezet dat het jongentje een "boef" kan vangen. En ze hebben laatst een reis gekregen naar een ski-oord.
En ze krijgen hulp thuis, kind krijgt een speciale stoel op school, en de ouders krijgen volgens mij ook nog eens extra geld om in een Ronald-Mc-Donald huis te verblijven nu een van de kinderen al maandenlang (!) in het ziekenhuis ligt.
Zooo erg he. Mijn kinderen die zelfs geen labels in hun kleding hebben (eruitgeknipt) krijgen dit allemaal niet!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.