evenementorganisator
23-10-2015 om 12:39
Advies over vervoer VSO-ers bij evenement
Beste ouders,
Ik ben bezig met de organisatie van een evenement waar zowel kinderen uit het regulier als uit het speciaal voortgezet onderwijs aan deel gaan nemen. Ze moeten één en ander oefenen, dus er zijn verschillende repetities voorafgaand aan het evenement.
Zelf ben ik helaas niet zo thuis in deze sector en jullie zijn uiteraard de experts, dus ik ontvang graag advies.
Waar ik vooral mee zit is het vervoer; er wordt buiten schooltijd gerepeteerd, dus leerlingenvervoer kan ik hiervoor niet gebruiken. Zullen ouders van deelnemers het logisch vinden als ik niets voor het vervoer regel? Regelt en betaalt (weliswaar uit budget) men dit meestal zelf? Of kunnen kinderen niet deelnemen als de organisatie het vervoer niet regelt en betaalt?
Ik hoor graag jullie ervaringen!
Katniss
23-10-2015 om 12:57
Mijn idee
Ik heb geen kind op het vso, maar ik vind het logisch dat je als ouder zelf het vervoer moet regelen voor een buitenschools evenement. Zeker in dit geval, waar het een evenement is dat zowel voor kinderen van het vso als regulier vo is.
Vogel
23-10-2015 om 18:30
Lastig
Hangt een beetje af van wat voor vso-ers. Speciaal onderwijs is er voor een brede doelgroep.
Leerlingen in het VO kunnen zelfstandig reizen, leerlingen in het VSO vaak niet (anders hoefden ze niet in zo'n busje nietwaar?) VSO heeft vaak ook een regiofunctie, dus leerlingen zitten soms tientallen kilometers van huis op school. Dat maakt het lastig voor ouders om 'even' te rijden.
Ik zou het aan de VSO-school vragen. Zij hakken vaker met dit bijltje, weten welke ouders wel in staat zijn om leerlingen te brengen/halen en welke niet.
Lijkt me dat je dan een gerichter antwoord krijgt dan hier.
Thomas
24-10-2015 om 08:34
Oefenplek
Als de kinderen van één vso-school komen, is het dan mogelijk om daar te oefenen? Zou dat een deel van het vervoersprobleem oplossen? Misschien is het makkelijker voor de andere kinderen om te reizen?
evenementorganisator
26-10-2015 om 09:24
Bedankt voor de tips!
Helaas komen alle deelnemers van verschillende scholen, dus op een vaste VSO-school repeteren is niet echt handig.
Ik kan zeker even vooruit met jullie adviezen, bedankt!
Hortensia
26-10-2015 om 10:04
verantwoordelijkheid ouders
Ik reageer als moeder van een ex-VSO-er die niet zelfstandig reizen kon naar school (20 km van huis, dichterbij was er geen VSO). Ik denk niet dat jullie als organisatie verantwoordelijk zijn voor het vervoer.
Als werkende ouder kon ik niet altijd als taxi fungeren. Verder heeft niet iedereen een auto (ik ook al een tijdje niet meer) en mijn ervaring met het regelen van vervoer met de ouders van klasgenoten is bijzonder teleurstellend. De lokatie van de school lag ook nog eens heel beroerd qua OV (even los van het feit dat mijn kind OV met overstap niet kon doen), school was in feite nagenoeg onbereikbaar met het OV vanaf mijn adres.
School hield hier gelukkig goed rekening mee. Bij maatschappelijke stage mocht kind in de eigen woonplaats zoeken (dit ging prima), bij schooluitjes werd het kind vaak door de vervoerder (meestal een leerkracht) bij huis afgezet omdat ze niet op tijd terug waren voor leerlingenvervoer, kortom, er was altijd wel een oplossing te vinden.
Je hebt het over een budget. Ik zou niet weten uit welk budget ouders dit extra vervoer zouden kunnen betalen. Ik heb dat soort dingen altijd zelf moeten betalen als het buiten het leerlingenvervoer viel. Het PGB dekte in ons geval geen vervoer (wel begeleiding bij vervoer, maar dan ben je er nog niet ). Ik weet dat de participatiepotjes van onze gemeente, als je daar al voor in aanmerking komt, maar heel beperkt vergoeden.
Het is lastig, maar ik kijk graag naar mogelijkheden en in het verleden waren die er meestal wel. En soms ook niet, al doe je nog zo je best.
Maar dat is ons probleem, niet jullie probleem (al zou het wel fijn zijn als jullie het zouden regelen ).
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.