Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Advies gevraagd over 2e iq test

Hallo,

Toen onze zoon 6,2 jaar was is hij getest bij een kinderpsycholoog. Ik heb hier al vaker over geschreven. En toen ook al aangegeven dat we erg geschrokken waren van de uitslagen. De test gaf aan ADHD maar ook een IQ van 85. Deze uitslag werd veroorzaakt door zijn concentratieprobleem. Een maand of 4 na de test zijn we begonnen met ritalin. Het gaat nu veel beter. Zijn concentratie is een behoorlijk stuk hoger. Voor een kind natuurlijk niet perfect, want hij heeft nog steeds ADHD. Maar hij heeft zelfs een A en een B gescoord bij zijn cito's. En een 9 voor rekenen. Zegt genoeg over zijn IQ denk ik. Met zijn IQ lijkt niets mis, behalve dan dat hij zich slecht kan concentreren als de medicatie is uitgewerkt. De testen heeft hij natuurlijk afgenomen zonder medicatie omdat er toen nog geen indicatie gesteld was.

Ik schreef hier al eerder omdat ik behoorlijk boos was over de uitslag. Ik kon me niet vinden in de lage score en ik ben bang dat dit zijn hele schoolcarriere aan hem blijft kleven. Ik heb iemand ingeschakeld om te kijken of we opnieuw kunnen testen. Deze meneer komt morgen langs. Wat kan ik van die meneer verwachten? Hij is destijds getest voor WPPSI-III.
Kan hij nu een WIPSI krijgen? Hij is nu 7,3. Volgens zijn juf klopt de IQ uitslag ook niet. Zij denk dat onze zoon eerder gemiddeld zal moeten scoren of iets daar boven. Graag jullie advies, want ik wil gewoon niet dat er een test boven zijn hoofd blijft hangen die hem in een hoekje propt waar hij niet hoort. Heeft iemand ervaring hiermee?

Dumbledore

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

10-07-2012 om 15:08

Nu de wisc iii

Volgens mij is de WISC III de meest gangbare test voor zevenjarigen. Aangezien het een andere test is, is het ook geen probleem dat er maar een jaar tussen de twee testen zit.

Een meneer die komt kijken of je opnieuw kunt testen. Dat klinkt een beetje vaag. Betaal je de test zelf? Via wie loopt dit anders? Heb je invloed op het type test en geschiktheid van tester? Zorg dat je zelf de uitslag eerst krijgt. Het heeft de voorkeur dat jij kunt bepalen wie de uitslag verder krijgt en met welke detailinfo.

Alcedo atthis

Alcedo atthis

10-07-2012 om 15:16

Waarom?

Maar waarom vind je het zo belangrijk om opnieuw te testen? Je hebt zelf het idee dat de score te laag was (waarom was je daar eigenlijk boos over?), en de leerkracht ook. Dan is het toch prima zo? IQ-testen staan nu eenmaal niet bekend om hun betrouwbare uitslagen (het is geen weegschaal die je kunt ijken en precies vertelt hoe het is), bovendien is de uitslag maar een jaar 'houdbaar'.
Dat het IQ gemeten is tijdens een diagnosetraject kan ik begrijpen, maar waarom zou je nu - terwijl het gewoon goed gaat met je kind - een test willen afnemen?

Fransien

Fransien

10-07-2012 om 15:41

Kan ik goed begrijpen

Ik heb het bij een bijlesmeisje met ADD meegemaakt, school bleef maar naar de iq-score verwijzen onder het motto dat het er toch niet in zat en de ouders niet zo moesten pushen. Ze zit nu hoger dan school wilde, maar lager dan ze kan, maar dat was het meeste wat er uit te slepen was.

Alcedo atthis

Alcedo atthis

10-07-2012 om 15:42

Aanvulling

"ik ben bang dat dit zijn hele schoolcarriere aan hem blijft kleven"
Ik zou sowieso bij school aangeven dat ze dit uit het dossier moeten halen. Volgens mij kun je dat ook van school verlangen, omdat de test maar beperkt 'houdbaar' is. Heb je trouwens bewust de score destijds aan school doorgegeven?

Karmijn

Karmijn

10-07-2012 om 16:20

Met alcedo eens

Ik ben het met alcedo eens. Ik zou de iq-score uit het dossier laten verwijderen. Hij is niet meer geldig en doet niet ter zake.
Ik vraag me ook af, wat een nieuwe test toe zou voegen. Als er weer een score uitkomt, waar jij je kind niet in herkent, dan heb je twee scores waarvan je niet wilt dat iemand ze weet. En als er iets uitkomt waar je je kind wel in herkent, dan weet je niets meer dan je nu weet.

Alcedo atthis

Alcedo atthis

10-07-2012 om 16:28

Fransien

Wat jij beschrijft, kan ik mij goed voorstellen. Maar ik lees juist dat de leerkracht ook denkt dat de score te laag is voor dit kind. Dan zou ik inzetten op het laten verwijderen van het getal uit het dossier, en er verder voorlopig niets mee te doen. Van het gros van de kinderen is geen IQ bekend, dus het is geen gemis.
Dumbledore, speelt bij jou wellicht ook mee dat je 'gerechtigheid' wilt? Misschien zit ik er naast hoor, maar omdat je ook schrijft je dat boos was over de eerdere score, komt dit zo in mij op.

Primavera

Primavera

10-07-2012 om 16:56

Iq-testen en handicap

Mijn ervaring met IQ-testen is dat ze een heel vertekend beeld kunnen geven bij een kind met handicap. Ze meten dan niet meer de intelligentie, maar in hoeverre de handicap hen beperkt. Op het moment dat er een geschikte behandeling gestart wordt, zal de handicap van het kind zijn prestaties veel minder drukken, wat zich ook vertaald in een hogere uitkomst op IQ-testen.
Het kan in jouw geval dus zeker nuttig zijn op je zoon te laten hertesten. De ideëen over hoe lang er tussen twee testen moet zitten verschillen. Sommige zeggen dat het leer-effect na ongeveer een jaar niet noemenswaardig meer is, zeker als het niet precies dezelfde test betreft, andere schrijven voor de zekerheid 2 jaar tussentijd voor. Zie http://www.sig-net.be/uploads/documenten/Proefartikel%20Hertesting%20(Schittekatte).pdf
Hoe het precies zit met de gelijkenis tussen WPPSI (voor ongeveer 2,5 tot 7 jaar) en voor WISC-III (6-16 jaar) weet ik niet, maar dat kan die meneer misschien wel vertellen.
Anders kun je overwegen hoe nuttig het is dat je kind NU een IQ-test krijgt met een scoorde die waarschijnlijk meer overeen zal met zijn werkelijke kunnen of over een jaar. Met andere woorden, als je bang bent voor de toekomst, hoe dringend is het om deze resultaten in zijn dossier nu te laten veranderen? Heb je dat nu ergens voor nodig ivm begeleiding of eventuele schoolwissel of niet?
Mijn ervaringen zijn dat een oude, niet meer geldige IQ-test de vervelende neiging heeft om toch steeds weer op te duiken. Zelfs al verwijder je het uit het dossier.
Mijn zoon met taal-spraakstoornis scoorde als kleuter op de eeste iq-test < 70, zwakbegaafd dus. Omdat dat volgens mij toch echt niet kon kloppen, hebben we (ook al was ik daardoor niet-accepterende-ouder) uiteindelijk een jaar later een non-verbale test eruit kunnen slepen. Daar kwam hij hoogbegaafd uit. Probleem opgelost, zou je denken. Nee, want vervolgens werd er nog een WPPSI gedaan waaruit bleek dat hij verbaal iets van 63 scoorde en performaal 118.
Op een één of andere manier staarden sommigen zich dan gelijk weer blind op die 63 en kwam het zwakbegaafd-etiket weer opduiken, "want dat was ook al uit een eerdere test gebleken". Zucht, ik heb moeten praten als brugman om hem toch niet te laten kleuterverlengen.
Twee jaar later liet de WISC-III echter een bovengemiddeld begaafd profiel zien met een kleinere v/P-kloof en nog twee jaar later blijkt hij ineens toch hoogbegaafd te zijn. Al moet ik eerlijk bekennen dat die misschien toch lichtelijk geflatteerd is, want alle onderzoeken ten spijt, herinnert mijn zoon zich na 2,5 jaar wel een heleboel vragen. Aan de andere kant hoef ik me met zo'n kind in ieder geval niet druk te maken over zijn geheugencapaciteiten.
Groeten Primavera

Dumbledore

Dumbledore

10-07-2012 om 17:20 Topicstarter

Waarom

Nou precies on de redenen die ik al aangaf maar ook van andere ouder in dit draadje. Ik wil niet dat dit een negatief gevolg heeft voor zijn schooltoekomst.
En ik was zeker wel kwaad over uitslag. En daar wil ik een vervolg op. De psycholoog in kwestie was destijds in opleiding en ze heeft mijn zoon gewoon aan laten modderen. Hij was er niet bij met zijn hoofd (het concentratieprobleeem) en zei op de vragen die je met ja of nee kon beantwoorden in simpelweg 90% van de gevallen ja. Hoe kun je dan een goede meting doen? Dat is simpelweg gewoon belachelijk. Naar mijn idee was de pyscholoog in kwestie niet ervaren genoeg en had ze de test moeten verzetten. Ik weet ook 100% zeker dat als hij nu getest wordt met medicijnen dat je dan wel een beter beeld krijgt. Simpelweg omdat zoonlief dan min of meer qua kunnen gelijk wordt gesteld aan een kind dat geen concentratieprobleem heeft. Op school slinkt hij tenslotte toch ook die medicijnen en daar beïnvloeden ze zijn resultaten ook.

De man in kwestie die morgen komt is een psycholoog die heel veel kinderen voor onze school test. Er zit namelijk speciaal onderwijs gekoppeld aan onze school voor hoogbegaafde kinderen. Al die kinderen moeten getest worden voordat ze overgaan naar dat speciale onderwijs. Deze ouders betalen daar een forse duit voor.
Wat ik me nu afvraag. Zou ik hem via deze man opnieuw moeten laten testen en daar dan ook flink voor moeten betalen. Of is er in deze zoiets mogelijk al second opinion via de huisarts en dus gratis?

Even voor de duidelijkheid. Ik denk niet dat mijn zoon hoogbegaafd is. Ik weet alleen dat er heel veel ouders zijn die tevreden zijn over deze psycholoog. Vandaar dat ik hem benaderd heb.

Alcedo atthis

Alcedo atthis

10-07-2012 om 18:36

Betalen

Ja, ga er maar vanuit dat je zelf moet betalen. Prijzen varieren, maar je zit al snel op 600 euro (of flink meer).
Het gebeurt vast wel eens dat zo'n IQ-test je achtervolgt, ook al staat het niet meer in het dossier (zoals Primavera schrijft). Maar ik zou niet van die doemscenario's uitgaan. Je hebt daar toch geen reden toe? Je zit met de leerkracht op 1 lijn.
Mocht later blijken dat er toch discussie ontstaat over de capaciteiten van je kind, dan kun je altijd nog gaan testen.
Maar... volgens mij is je werkelijke probleem een ander. Als ik jouw bericht lees, dan spat de frustratie van het scherm af. Frustratie over de eerdere test die niet is verlopen zoals jij graag had gezien. Het komt op mij over dat je alsnog je gelijk wilt halen. Om te bewijzen dat de psycholoog het echt niet goed heeft gedaan? Om de omgeving te laten zien dat jouw kind echt wel slim is? Ik vind je erg heftig reageren op de situatie. Terwijl volgens mij algemeen bekend is dat een IQ-test niet zo betrouwbaar is, dat jonge kinderen moeilijk te testen zijn en dat kinderen met een handicap al helemaal een vertekend beeld kunnen geven. Oh ja, en dit was ook nog voordat je kind medicatie had. Het is niet vreemd dat je kind lager heeft gescoord. Het cijfertje laat zien hoe het kind zijn test heeft gedaan, niet meer en niet minder. Hoe komt het dat je dit zo ontzettend raakt?
En waarom heb je de score eigenlijk aan school doorgegeven, terwijl je er nooit achter hebt gestaan?

Maar

een IQ test is altijd beperkt houdbaar. Dat is al 1 punt, verder heb je de huidige uitslagen van cito-toetsen, dat zegt ook al eea en daarnaast het ijzersterke argument van de medicatie. Hij heeft al aangetoond dat die ene iq-uitslag niet correspondeert. En hoe. Waarom is dat niet voldoende voor school?

Wees voorzichtig

Een advies; be careful what you wish for.

Er is op dit moment geen noodzaak voor kind, zoals ik het begrijp. Volgens mij heb jij het idee dat die IQ een enorm belangrijk ding is dat geldig blijft tot aan het volgende schooladvies. Dat is niet alleen niet zo. Jouw zoon heeft ook aangetoond, op eigen kracht, in het gewone leergedoe dat hij veel en veel beter presteert dan wat je mag verwachten van zo'n iq-test. Dat is al veel beter dan 'onder ideale omstandigheden van een prikkelloze ruimte, 1 op 1 etc..'.

Die 1ste iq-test spreekt niet de waarheid, stelt niet de waarheid want hij toont aan dat dat niet klopt. Je zoon is de waarheid. Niet die test. Elke adhd-er zonder medicatie zal tijdens zo'n test onderpresteren. Dat is meer dan algemeen bekend.

En ik lees ook dat, als de psychologe een beetje had geholpen, die eerste iq test wel anders was geweest. Maar dan was het geen iq-test geweest. De bedoeling is dat je kan meten aan het kind zoals het op dat moment is. Dus nee, zo iemand mag niet 'helpen'. Als ik jouw iq dagelijks kon meten, zou jij dagelijks een ander iq uitslag hebben. Het is een ergens een schatting. Het zegt iets en niets tegelijkertijd. En in het geval van ADHD, zegt het niets. In dit geval. Ja, wat zijn iq is/was zonder medicatie. Op dat moment. Daarbij meet de test het iq; het stelt het niet vast. Als jij een mindere dag hebt, is jouw iq niet voor eeuwig minder.

Maar stel nu dat je hem opnieuw laat testen, omdat het je dwars zit, terwijl er geen noodzaak is. En hij heeft zijn dag niet. En er komt iets uit, dat nog niet echt past. Dan is deze test meer waar dan de vorige. En heb je minder grond om 'm af te doen. Dus als je weer laat testen, ben je die overdreven moeder geworden. En als je kind in groep 8 zit en er worden gesprekken gevoerd over het advies dan komt in elk geval deze 2de iq test naar voren met 'moeder heeft dat afgedwongen en ze was wel/niet tevreden'. Nou als er iets een advies kan kleuren, is dat het wel. Moeder wil 'm naar vwo hebben maar hij moet het op eigen kracht doen, zonder moeder, laten wij maar havo advies geven.. Maarja, je weet natuurlijk nooit precies wat er in de leerkrachtenkamer wordt gezegd, laat staan wat er in de hoofden van de leerkrachten nu precies omgaat. Maar dadelijk sta je daar met een havo advies en ga dat nog maar eens veranderen met een tweede test op zak. Een derde test? Terwijl met alleen de 1ste, je argumenten waarom daar niet alles uitkwam veel en veel sterker zijn. Die veeg je zo van tafel.

Karmijn

Karmijn

10-07-2012 om 20:33

Eens

Ik ben het helemaal eens met alcedo en judith.
Zat te broeden op een post die hetzelfde verwoordt, maar dat hoeft nu niet meer.

Alcedo atthis

Alcedo atthis

12-07-2012 om 15:54

Dumbledore, hoe was het gesprek?

Dumbledore, je had gisteren toch het gesprek? Heb je al een besluit genomen?

Risama

Risama

14-07-2012 om 10:31

Hier een soortgelijke situatie

Dochter, nu 11,5 is 2, 5 jaar geleden getest. Uitkomst pdd nos en een IQ van 87. Die pdd nos verbaaste me niets, ik heb zelf aangedrongen op de testen omdat ik dit al lange tijd vermoedde, dat IQ echter kwam als donderslag bij heldere hemel. Het was altijd een goede leerling. Verklaring van de psycholoog en psychiater die de testen afgenomen hadden was dat ze zich blijkbaar een manier had aangeleerd om goed op schooltesten te scoren vanaf groep 6 zou ze hiermee door de mand gaan vallen, omdat er steeds meer zelfstandigheid van leerlingen verwacht wordt vanaf groep 6. Dit zou ze dan niet meer aankunnen en haar resultaten zouden gaan kelderen.

School was net zo verbaasd als wij over de IQ score, maar we waren allemaal blij alvast voorbereid te zijn op wat zou gaan komen. Je raadt het wellicht al, ze gaat nu naar groep 8 en scoort nog altijd alleen maar A's en B's op cito toetsen.... Leerkracht is ervan overtuigd dat haar IQ vele malen hoger is dan die 87.

In de loop van dit schooljaar kreeg ik ook steeds meer de behoefte om haar nogmaals te laten testen. Ik wil dat haar middelbare school volgend jaar wel haar diagnose meekrijgt, maar vrees dat ze met dat IQ van 87 niet op een havo/vwo binnengelaten wordt. Maar ook ik was bang dat ze opnieuw die IQ test zou verprutsen. Uiteindelijk met school overeengekomen dat we haar hele diagnose rapprt niet mee gaan geven. School schrijft een overdracht met haar pdd-nos kenmerken en de zaken waar men rekening mee moet houden. Dat IQ laten we gewoon volledig buiten beschouwing. Nu hebben we wel het geluk dat ze een milde pdd nos-er is. Ik zoek er een school bij met veel structuur en niet al te grote klassen en op deze manier hopen we het op te lossen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.