Karmijn
20-03-2013 om 10:03
Adhd/dyslexie
Hoi,
Vanmorgen las ik dit:
http://www.balansdigitaal.nl/data/nieuws/2013/maart/adhd-en-dyslexie-overlappen-meer-dan-eerder-gedacht/ (met een typefout in de kop van het artikel, hahaha)
Ik herken er wel het een en ander in. Van dat stelletje druktemakers bij mij thuis, heeft er niemand een dyslexie verklaring. Maar spellen is werkelijk een drama. Alle kinderen worstelen daarmee.
Lezen gaat wel goed, als het maar iets is, wat ze interessant vinden. Maar mijn man en mijn zoon bijvoorbeeld, lezen bijna nooit een tekst van het begin tot het einde. Ze beginnen halverwege, zoeken een aantal woorden op, die ze interesseren en lezen dan de tekst er om heen. Mijn man leest wel veel voor zijn werk, maar nooit van het begin tot het einde. Ook de krant niet.
Door deze leesmethode is het voor onze zoon best wel moeilijk om zijn opdrachten over lezen op school te maken. 'Signaalwoorden?' (ten eerste, vervolgens, uiteindelijk, daarentegen, maar, dus, als) die neemt hij niet eens waar in teksten! Want hij kijkt alleen maar naar de belangrijkste in het oog springende zelfstandige naamwoorden. Ik realiseer me dit nu pas, en denk dat zijn matige cijfers voor Nederlands daar mee te maken kunnen hebben. Ik ga daar met hem een oplossing voor proberen te zoeken.
Ik denk dan: dit zijn lees- en spel problemen, maar is het ook dyslexie? Volgens mij niet. Volgens mij is het helemaal verklaarbaar vanuit de chaos van de adhd. En dan vraag ik mij af: in hoeverre hebben die dubbele diagnoses van adhd/dyslexie te maken met die chaotische manier van het kijken naar teksten en woorden?
Herkennen jullie er wat in?
anna van noniemen
20-03-2013 om 10:10
Nou....
in zoverre, dat ik dat dus zelf ook doe....gloep... mensen vinden altijd dat ik zo snel lees....dat komt dus hierdoor. En daarom lukken studies en zo mij vaak ook niet, omdat ik dan in boeken enzo moet duiken....terwijl ik vroeger wel graag boeken las overigens, en ook veel gelezen heb....
Vera*
20-03-2013 om 10:35
Geen hokjes
Diagnoses/etiketten zijn goed voor hokjes denken. Er staan geen schotjes in je hersenen tussen de bepaalde gebieden. Er is altijd overlap en het ene zal altijd het andere beïnvloeden.
Dochter heeft een taalstoornis maar nu ze in de loop van de tijd meer 'taal' heeft, doet ze minder autistisch. Is er dan een etiketje ass nodig?
Zo kan ik mij ook voorstellen dat ad(h)d lees- en spellingsproblemen in de hand werkt. Voor goed werk moet je gefocust zijn.
Moppeke
22-03-2013 om 08:46
Tja....
Hier een ADD-er MET dyslexie....
Ik had het al eens eerder gehoord, dat dit vaak samen gaat. Maar zolang goed wetenschappelijk onderbouwd bewijs nog ontbreekt geloof ik niet zo in die samenhang. Ik zie die dingen toch los van elkaar.
Karmijn
22-03-2013 om 09:18
Nou,
Dat wetenschappelijk onderzoek is er nu dus. http://dare.ubvu.vu.nl/handle/1871/40009
Ik heb alleen zelf even geen zin om het te gaan lezen...