Evanlyn
11-02-2013 om 00:57
Adhd en typcursus
Heeft een typcursus zin voor een kind dat niet alleen concentratie-, maar ook schrijfproblemen heeft? We zitten erover te denken mem op school met een laptop te laten werken. Heeft iemand daar ervaring mee? Helpt het?
mari39
11-02-2013 om 08:53
ik vind van wel. Zoon met ASS heeft grote concentratieproblemen, slechte schrijfmotoriek. Heeft een hekel aan schrijven.
hij heeft geen volledige cursus gedaan, maar type expert. De meeste hand/vingerbewegingen kan hij wel, alleen zijn vingers zijn nog te kort om alle toetsen snel te kunnen bereiken. Maar gisteren is hij begonnen met spreekbeurt voor te bereiden, en na een alinea typen met 10 vingers ging het toch heel snel, sneller als schrijven en minder frustrerend.
Ik kan me voorstellen dat ik hem op het VO op een degelijke typecursus doe, dan kan hij voor zijn schoolwerk ook meer oefenen.
Bedenk je wel dat door de concentratieproblemen het wel een opgave is (van zoon en van jou) om hem door die cursus heen te slepen. Dat vond ik wel.
Karmijn
11-02-2013 om 08:57
Ik weet het niet. Hoe gaat hij verder om met saai huiswerk. Leren typen is erg saai. Dat vond ik zelfs en ik heb geen adhd.
Onze zoon typt 'gewoon' op een zelf aangeleerd systeem. Is daar best wel snel mee. Ik ben wel sneller met mijn tien vingers, maar toch.
pooh bear
11-02-2013 om 09:56
Dochter met ADD heeft typetopia gedaan. En die heeft ze helemaal afgerond.
Ze heeft er wel langer over gedaan dan voorgeschreven stond maar ze heeft het gehaald.
Je kan hem elke dag een bepaalde tijd laten typen. Afhankelijk van hoe lang hij zich kan concentreren.
Pippe Lientje
11-02-2013 om 12:01
Mijn zoon
heeft zijn typediploma gehaald met veel moeite en oefenen.... en nu gebruikt hij het niet. Volgens mij is hij het verleerd!
Alcedo atthis
11-02-2013 om 17:29
Evanlyn
"Helpt het?"
Wat bedoel je precies? Tegen wat moet het helpen, welk probleem zou typeles moeten oplossen? Wat verwacht je er van?
Ik denk dat typeles altijd nuttig is, los van welke diagnose of schrijfprobleem een kind heeft. Hier een zoon van 11 met ADHD die net zijn typediploma heeft gehaald (cursus via school). Ik vond dat hij het eg snel oppakte, en met weinig oefening (naast de les denk ik een uurtje per week) snel zijn typevaardigheid heeft verbeterd. Bij de laatste oefenopgaven had hij ruim 200 aanslagen per minuut. Maar zijn schrijfproblemen (schrijfmotoriek is niveau kleuterklas) is hiermee natuurlijk niet opgelost. We hebben wel met school besproken om hem op de klas te laten typen i.p.v. schrijven, maar zolang ze het handschrift nog kunnen ontcijferen laten we het maar zo.
Evanlyn
11-02-2013 om 22:15
Alcedo
Dat laatste dus: misschien doet hij minder lang over zijn werk als hij in de klas kan typen ipv schrijven, omdat hij de frustratie van het schrijven er niet bij heeft. Maar ja, ik lees hier nergens dat het dè oplossing is en zie er eerlijk gezegd tegenop hem door typetopia oid te slepen.
Alcedo atthis
11-02-2013 om 22:56
Dé oplossing
"Maar ja, ik lees hier nergens dat het dè oplossing is"
Mijn ervaring is inmiddels dat bijna nergens dé ultieme oplossing voor is. Bovendien heb je geen glazen bol, dus je weet van te voren niet wat het jouw kind oplevert. Maar waarom zou je het niet gaan proberen? Alle beetjes helpen toch? En zonder proberen weet je ook niet hoe het zal gaan. Ik zie het trouwens als twee verschillende dingen: een laptop in de klas en een typecursus. Volgens mij is een typecursus geen voorwaarde om überhaupt op een laptop te werken. Ook zonder cursus zijn veel kinderen behoorlijk behendig en snel. Mijn zoon vond de typecursus trouwens erg leuk. We horen hier thuis vaak het woord 'saai', maar nooit in combinatie met typen. Het kan dus ook prima uitpakken.
Wat vind je zoon er zelf van?
P
12-02-2013 om 06:39
Typetopia
Typetopia wil dat je minstens 3x per week oefent maar liever nog 5x per week en 20 min per keer. Wij hebben een beloningssysteem opgezet voor zoon en het ging best aardig maar het duurt gewoon erg lang: 20x5 lessen van 20 min en mijn zoon deed aan het begin wel 40 min over een les en eigenlijk moet je na 20 min stoppen dus hij deed er dubbel zo lang over in die fase. Hij heeft geen ADHD maar ernstige dyslexie en schrijft heel heel heel erg slordig dus daarom was het nodig.
Overigens vind ik typetopia geen echte aanrader voor kinderen met dyslexie maar dat is een ander verhaal (even voor een toevallige meelezer).
pooh bear
12-02-2013 om 10:01
De oplossing
Voor onze dochter was het een hele goede oplossing.
Ook zij heeft een slecht handschrift met ernstige spelling problemen.
Ze mag op school heel veel werk op de computer doen en dat ging in het begin echt te langzaam. Daarom heeft ze vorig jaar een typecursus gedaan.
Sinds ze op de computer werkt is het voor haar een stuk makkelijker geworden ze hoeft zich nu minder te concentreren op het schrijven en voor de spelling mag ze de woordverbeteraar gebruiken. Nu ze zich dus alleen op het werk hoeft te concentreren gaat het echt stukken beter.
Wij zijn er dus erg blij mee. Maar elk kind is natuurlijk anders. En er moet inderdaad op school wel een computer of laptop beschikbaar zijn waar hij dan op kan werken.
Dochter mag gewoon een van de computers van de klas gebruiken. Volgend jaar gaat ze naar de middelbare school en daar gaat ze waarschijnlijk op een laptop werken.
Engelandvaarder
12-02-2013 om 12:52
Niet de oplossing, maar wel verbetering
In onze ervaring met ernstig dyslectische zoon met beroerd handschrift heeft het zeker geholpen. Onze zoon was vrij jong toen hij begon (8 geloof ik) en heeft eerst een (vrij kinderlijk en speels) programma op de website van de bbc gevolgd (http://www.bbc.co.uk/schools/typing/). Hij kreeg daarnaast twee keer in de week typles op school.
De insteek is nooit geweest dat hij een typediploma zou halen, en drie keer per week 20 minuten oefenen was hier een ramp geworden. We wilden dat hij met tien vingers leerde typen en met ervaring verwachtten we dat het vanzelf sneller zou gaan. Dat is ook gebleken.