lisbeth
08-04-2016 om 11:27
add'er en leren leren en school
onze oudste (11) zit nu in de brugklas gymnasium. hele slimme meid, erg hoog hb getest. Maar zo verstrooid als wat. diagnose ADD.
waar we tegen aan lopen is dat ze school logistiek niet gehandeld krijgt. Ze is ongefocust, droomt weg, vergeet huiswerk. Ze haalt prima punten verder, doet het goed. school vind haar super op haar plek op het gym en ze denken dat ze het qua intelligentie ook zeker aan kan. Wat ik zelf heel moeilijk vind is dat het soms net is alsof het haar niet boeit. Ze legt de link gewoon niet met dingen doen. Wat ik haar zeg doet ze, zonder protesteren en zonder tegenzin dus geen klachten daarover. Het komt echter totaal niet in haar op om zelf in magister te kijken, zelf haar huiswerkschema in te vullen. Te kijken hoe ze extra zou kunnen oefenen. In plaats van op magister te kijken appt ze mij om te vragen wat ze moet doen. heel lief maar niet hoe het zou moeten gaan. Ze legt op school niet de link met haar huiswerk fatsoenlijk op te schrijven, het is geen onwil denk ik het is gewoon iets waar ze niet bij stil staat. Alsof die hersenen in die tijd met volledig andere dingen bezig zijn.
Bij wiskunde heb ik haar al 20 keer gezegd niet alleen de sommen te maken maar ook na te kijken, het komt gewoon niet aan. Ze vergeet het volledig. Hoe krijg ik haar hierin getraind?
Syl
08-04-2016 om 15:37
stappen
Ze gaat niet uit zichzelf in magister kijken, maar belt jou wel uit zichzelf! Dus dat doet ze wel en dat is alvast mooi (die van mij gaat nl gewoon gamen oid
Ik denk dat je het langzaam stap voor stap moet laten inslijten. Spreek met haar af wat je het eerst aanpakt: bijv zelf in magister kijken en huiswerkschema invullen.
Eerste stap is dan dat jij het voor doet, dan samen doen, dan dat zij het doet onder toezicht/begeleiding, dan alleen dat je er bij zit, dan alleen een hint of aanwijzing zonder dat je er bij zit en dat je controleert achteraf. Dat kan wel een aantal maanden overheen gaan voordat ze het zich eigen heeft gemaakt. Mijn zoon pakt dit aan met zijn begeleider en daar zijn ze nu al een jaar mee bezig. Nu kan hij zelf zijn werkschema inplannen en dan nog moet ik vinger aan de pols houden.
lisbeth
08-04-2016 om 15:46
haha ja
de positieve benadering is dat
het verbaast mij dan weer dat ze blijkbaar voldoende aan haar huiswerk denkt om mij te appen maar niet om in magister te kijken. waarom het ene wel en het ander niet. waarom weten dat je een toets hebt maar niet de link leggen met leren, pas behalve als iemand je het zegt.
Triva
08-04-2016 om 15:49
stappenplan
Maak gewoon een goed stappenplan samen voor elke middag dat ze uit school komt bijv:
1 Check Magister voor morgen
2 Maak al het maakwerk voor morgen (zou eigenlijk al af moeten zijn en dat ze alleen nog nieuw opgegeven maakwerk maakt)
3 Leer al het leerwerk voor morgen (herhalen is dat dan over het algemeen)
4 Maak al het maakwerk voor overmorgen
5 Leer al het leerwerk voor overmorgen
6 Maak al het maakwerk voor de rest van de week wat er al staat
7 Maar een planning voor het leerwerk voor de komende dagen: wat leer ik wanneer en houd twee dagen over voor herhalen (het leerwerk van morgen en overmorgen zie punt 3 en 5).
Angela67
09-04-2016 om 14:04
routines leren
Dat is het moeilijkste hier bij add'er van 15. Ik vind 11 jaar ook best wel jong, dus dat zal wel meespelen bij haar. Het is echt een kwestie van lange adem, het is een hele goede 'oefening' voor al die andere dingen in het leven zeg maar . . .
Als hier een routine er eenmaal inzit, dan blijft hij ook lang hangen. Echter: dan ligt 'verveling' weer op de loer als het gaat om een routine waar hij niet echt waarde aan hecht. . . dus soms moet je weer een andere methode aandragen die dan weer voor een tijd werkt.
Moeilijke balans dus!
Maar het feit dat ze jouw belt is wel hoopgevend.
Hier hebben we het deels opgelost met een online huiswerkagenda die leidend is voor alles (1 blik agenda), dus ook voor privé-afspraken. Na twee jaar hannessen met een papieren, zelfgemaakte, agenda is dit vrij ideaal. Het systeem is dat je (op school) invoert wat je moet doen en wanneer het af moet zijn, maar je plant het nog niet in! Daar hoef je dus niet over na te denken. Verder een vaste routine:
1. Hij heeft een app van de 1 blik agenda op zijn telefoon én zijn laptop in de klas, dus hij kan in principe zelf invullen bij elk vak wat het huiswerk is en doet dat heel soms, maar vaker niet . . .
2. Bij thuiskomst: welke vakken had je vandaag, heb je bij elk vak iets opgekregen of niet. Vroeger was dit een langdurige nadenkproces, maar hij is er meer op gefocussed geworden dus groei op dit vlak
3. Als hij het niet weet kijkt hij in Magister bij huiswerk voor volgende les en neemt dat over in z'n agenda
5. Als het daar niet staat kijkt hij in de zelf-aangemaakte Google klasse- agenda (daar worden vaak de toetsen ingezet door klasgenoten) of op ELO
6. Anders in whatsapp groep kijken/vragen.
7. als het kritisch is, mailtje aan de leraar sturen en/of het volgende les vragen.
8. dan kijken wat er ingevoerd is en dat inplannen: toetsen inplannen doen we op een rustiger moment, gewoon maak/leerwerk wordt meteen ingepland op de dag dat het kan/moet. Leerwerk in een paar brokken etc.
9. dan kijken wat er staat voor vandaag en aan het werk gaan.
Het lijkt langdurig en dat was het in het begin ook, maar het is echt een handige routine geworden. Proefwerkplanningen zet ik nog wel voor hem erin, maar we zijn al zover dat hij zelf bepaalt welke 'brokken' het zijn. Ik stel hem de vragen waarop hij dan kan antwoorden om te plannen: wat is de datum vd toets, hoeveel dagen heb je, is het moeilijk/makkelijk, veel woordjes of vooral oefenen, hoe goed is de docent, heb je de antwoorden op alle maakwerk op ELO zodat je het juiste leert of hoe is het bij dit vak geregeld? Al die dingen maken dat hij per vak nu aardig doorheeft hoeveel tijd dingen kosten, maar daar heb ik wel heel bewust op aangestuurd om hem dit te laten ervaren zodat hij het leert. Hij kick er ook wel op als het gelukt is en het lijkt erop dat het hem een rustig gevoel geeft. En dat is ook handig om te cultiveren: school is natuurlijk niet echt interessant, maar het onrustige stressgevoel dat slechte cijfers het risico inhouden dat je nog langer op die suffe school moet zitten, wil je ook niet. Dus daar probeer ik op in te takken om motivatie te kweken om toch te plannen.
Slikt ze ritalin/concerta oid? Dat is namelijk wel de 'boost' hier geweest . . .
gr Angela
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.