Engeltje
24-07-2010 om 15:13
Add en medicatie werkt niet (genoeg). wat nu?
Nou ja, de titel zegt het al. Voor zoon van 10 met ADD zijn we al een tijdje bezig met medicatie, maar dat helpt niet genoeg. We merken wel verschil als we tijdelijk stoppen (recent door de overstap van Ritalin/Concerta naar Medikinet), dan is het nog een graadje erger, maar zelfs met de hoogste dosering medicatie blijft hij slecht presteren op school. Daarmee bedoel ik dat hij zijn werk niet af krijgt, op zich is wat hij laat zien van hoog niveau (IQ is volgens de test rond de 125).
Hij gaat nu naar groep 7 en wij beginnen ons nu toch wel zorgen te maken. Hoe moet dat met de CITO's verder? En straks op het voortgezet onderwijs? In groep 6 kreeg hij van zijn juf desnoods 3 dagen de tijd, maar dat houdt natuurlijk op straks.
We hebben al een remedial teacher ingeschakeld, maar ook daarvan hebben we geen wonderen gezien. Het probleem zit hem vooral in rekenen, hij snapt de theorie gelukkig wel, maar het tempo is echt schrikbarend laag. Ook de tafels heeft hij (nog?) niet geautomatiseerd, dat helpt natuurlijk ook niet mee.
Heel verhaal, het zit ons natuurlijk ook hoog. Alle reacties zijn welkom, misschien dat er nog iemand een gouden tip heeft, of een hart onder de riem...
Engeltje

Philou
03-08-2010 om 18:03
Boek
Hoi Engeltje,
Het lastige aan zo'n vraag is dat het een uitleg vergt die laat zien hoe de dingen die je doet zonder na te denken... de dingen die je onbewust doet, moeten bewust gemaakt worden. Juist een te lage spierspanning of een te hoge, een prikkelzoeker vs prikkelvermijder, een snel overprikkeld kind ttv een onderprikkeld kind.. Kijk, als het een eenduidig patroon zou zijn, kon ik een lijstje opnoemen. Maar het is een spectrum en dan gaat het meer om de (grote) nuance, zeg maar.
Wat ons op weg heeft geholpen was toen we een goede SIT-fysio vonden.. dat kan bijv door je eigen fysio of eentje via je huisarts te vragen en *die* te vragen welke SIT-fysio in jullie regio nu een goede is.
Onze eerste SIT zit hier in onze buurt.. die heeft ons verwezen.. nu ben ik per keer toch een paar uur kwijt.. want het verschil in fysio maakt het verschil in reistijd meer dan goed. Hoe dan ook: beiden 'uitersten' hebben met elkaar gemeen dat het moeite kost om rustig en alert te worden.
Beiden peuten hebben ons toe het boek "Met plezier uit de pas" van Kranowitz aangeraden.. met elk hoofdstuk een kort 'beeld' van kinderen die over en onderprikkeld zijn, een 'checklist'. De rest van het hoofdstuk gaat over spelletjes om rustig en alert te worden.
Wat jij overigens beschrijft over het friemelen.. dat heeft een van mijn twee zonen ook: zo regelt hij zijn alertheidsniveau. Hij heeft ook een kussen in de klas, geen wiebelkussen (daar hield hij ook niet van) maar een heel hard kussen (met lijnzaad erin oid). Nu heeft hij veel minder moeite met concentratie in de klas. Ik geef hem dan ook regelmatig iets te friemelen mee .

ijsvogeltje
03-08-2010 om 22:05
Engeltje
Het boek dat Judith noemt, is zeker een aanrader. Er gaat trouwens nog een boek aan vooraf: "uit de pas". Daarin lees je - aan de hand van een aantal kinderen - precies hoe het kan werken met de prikkelverwerking. "met plezier uit de pas" is dus het vervolg erop, en staat vol met praktische spelletjes, oefeningen, tips etc.
Verder denk ik dat Judith het vrij duidelijk uitlegt. De term 'SI-stoornis' is wel een containerbegrip. SI-problemen kunnen dus heel verschillend zijn. Dankzij de kinderfysiotherapeute, hebben we vooral geleerd hoe onze zoon in elkaar steekt. Het het voor hem dus werkt. We kwamen er omdat de logopediste ons doorstuurde; zij vermoede een achterliggend probleem bij hem, en niet zomaar een slechte mondmotoriek.
Tja, en hoe die samenhang is... bij onze zoon is een goede spierspanning dus essentieel, dat had de fysiotherapeute al snel door. Heel wonderlijk: als hij op een snoepje zoog, kon hij plots wel binnen de lijntjes kleuren. Dat was echt een eye-opener voor ons. Daarna vielen meer puzzelstukjes op zijn plaats: tactiele overgevoeligheid, sterke reactie op geur en op geluid (komt vaak in combinatie met elkaar voor). Als je dat eenmaal ziet, dan begrijp je het gedrag ook veel beter, en kun je er iets mee.