Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
07-01-2017 om 23:20
Mijn zoon is ruim een jaar geleden gediagnosticeerd met ADD. Hij gebruikt medicatie (Medikinet CR) en het gaat nu heel erg goed. Op school zijn zijn resultaten en zijn welbevinden enorm vooruitgegaan.
Wat opvalt, is dat hij op bepaalde momenten thuis ontzettend druk kan zijn. Het gebeurt vooral in het weekend 's morgens bij het ontbijt en bijna elke dag als we 's avonds aan tafel gaan. Hij mag voor die maaltijden eerst met de tablet of playstation en daarna gaan we aan tafel. Hij neemt zijn medicatie bij het ontbijt. Bij ontbijt en avondmaaltijd is hij dus medicijn-vrij. Een rebound is het niet, want 's morgens werkt de mediatie nog niet en met het avondeten is die al een poosje uitgewerkt. Maar wat maakt hem dan zo ontzettend druk op die momenten? Is het de omschakeling van rustig schermkijken naar gezellig met z'n allen? Is dit iets wat vaker gezien wordt bij ADD? Op die momenten lijkt hij de H er wel bij te hebben, terwijl dat verder niet zo is. Heeft iemand een tip om hem wat relaxter aan tafel te hebben? Hij eet wel goed. Zijn bewegingen zijn dan heel druk en zijn kwek staat geen seconde stil, hij is erg verbaal. Zijn broertje gaat er helaas nogal in mee...
Alvast bedankt voor het meedenken.
08-01-2017 om 00:37
Hier ook, maar ook wel de H. Vooral 's ochtends vroeg druk en chaotisch. Druk in beweging, druk met praten. Dat is vermoeiend voor de rest van ons, die iets rustiger wakker wil worden. We hebben afspraken hoe hard de muziek mag in de ochtend en er zijn grenzen (ik wil bv dingen tegen zijn broertje kunnen zeggen zonder dat hij er doorheen tettert), maar verder is het vooral even doorbijten.
Tijdens het avondeten mag iedereen zijn verhaal doen zonder onderbreking. En iedereen blijft zitten. Dat gaat nu goed, maar heeft wel wat jaartjes gekost.
Overigens helpt boos worden totaal niet. Wel duidelihk, positief en consequent zijn.
08-01-2017 om 11:39
De H
De H wisselt nogal eens bij mijn dochter. Ze heeft diagnose add, maar in de beschrijving van het onderzoek staat dat er eigenlijk een wisselend beeld is. Soms met H, meestal niet en zeker niet op school. Wat het belangrijkst is is de aandachtsstoornis die zonder H niet zichtbaar is.
Mijn dochter gebruikt geen medicatie (meer). Als het spannend is of ze is zenuwachtig over een toets of een dagje uit stuitert ze letterlijk door het huis. Maar ook wel eens "zomaar"
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.