Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

16-jarige met autisme en adhd (en beperkte intelligentie) moet geschoren!

Help, onze oudste knul begint zo langzamerhand snor- en baardhaartjes te vertonen. Het is donkerblond haar, dus niet zo heel goed zichtbaar. Daarom hebben we er nog niets aan gedaan. Maar het is tegelijkertijd nu zo dat hij er 'vies' uitziet. Alsof hij zich niet gewassen heeft. We hebben een elektrisch scheerapparaat en mijn man is meer dan bereid zijn zoon te helpen. Maar hoe! het is hem al een paar keer verteld dat het binnenkort moet gebeuren, maar hij gaat direct in de weerstand. Is er, tegen die tijd, ook zeker toe in staat om te gaan gillen en krijsen en zich fysiek te verzetten.

Wie heeft er tips om dit proces zo pijnloos mogelijk (letterlijk en figuurlijk) te laten verlopen?

alvast bedankt!

Zelf doen?

Het beste is als het vanuit hemzelf komt. Mogelijk dat je een gelegenheid kan zoeken dat je zoon elke dag je man zich ziet scheren zodat hij goed kan observeren hoe dat gaat.
En dan kun je op een gegeven moment het scheerapparaat aanbieden als je man zich ook scheert.
Kan hij zich bijvoorbeeld een tijdje scheren aan de ontbijttafel? En een tijdje kan wel even duren, veel geduld. Maar voordoen en aanbieden op een vast moment helpt hier bij mij thuis om zaken voor elkaar te krijgen.

Moni

Moni

02-05-2015 om 12:23

Kan zoon je man scheren?

Zodat hij met het apparaat leert omgaan zonder dat zijn eigen haren eraf gaan.
Of jouw benen?

Marie

Marie

02-05-2015 om 13:25

op school?

Gaat je zoon ook naar een VSO/praktijkonderwijs of zit hij op regulier VO?
Want er staat mij iets van bij dat het leren omgaan met persoonlijke hygiëne onderdeel van de lessen is op het VSO. Ik weet namelijk dat meisjes geleerd wordt hoe het werkt met maandverband enzo (ken meisje met verstandelijke beperking). Wellicht dat jongens geleerd wordt om zich te scheren?

tijdelijk een tondeuze er over?

Ik heb bij zoon er een tondeuze voor neus en oorhaar, zo'n kleine dus ,over gehaal. Hij had een aantal lange haren en verder niet. Zou het een idee zijn om de gewone tondeuze een keer over zn kaaklijn te halen,(of zelf te laten doen) dit is snel gebeurd in 1 haal en t groeit toch nog niet zo hard? De bovenlip laat je dan gewoon even zitten?

kan hij tegen de geur van ontharingscreme? Wie weet is dat ook nog een tijdelijke optie?

Fiorucci

Fiorucci

03-05-2015 om 12:03

Moni

Een puberzoon die zijn moeders benen wil scheren? Serieus?

Rafelkap

Rafelkap

03-05-2015 om 15:58

autisme forum

Ik zou deze vraag eens op een autisme forum stellen, er moeten toch veel meer ouders dit probleem bij de hand hebben gehad.
Op dit moment probeer ik nog niet hieraan te denken (zoon is 8), zijn nagels zijn al een groot probleem. Ik denk dat ik ook nu gewoon een baard zou laten staan als dit ook zo'n strijd zou zijn

Heel veel sterkte en ik hoop dat het gauw gaat lukken.

Vogel

Vogel

07-05-2015 om 15:48

waarom?

Weet je waarom hij zoveel weerstand heeft?
Vindt hij het een akelig idee dat er iets van hem 'afgehaald' wordt? Sommige kinderen met autisme hebben daarom veel moeite met nagels en haren knippen .
Raakt hij overprikkeld van het geluid van het scheerapparaat? Heeft hij het al eens gevoeld, op een 'neutraler' lichaamsdeel? Gezichtsbeharing scheren is wel erg eh... in your face, zou een bedreigend gevoel kunnen zijn.
Misschien dat eerst even uitzoeken voor je aan allerlei oplossingen begint. Ik zou er zeker niet met fysieke dwang aan beginnen , dat lijkt me traumatisch.
En weet hij precies wat er van hem verwacht wordt, en hoe vaak hij moet scheren? Misschien helpt het schrijven van een sociale story hem? En als hij op het speciaal onderwijs zit, hebben ze daar misschien ook nog tips.
Succes!

jons

jons

08-05-2015 om 09:54 Topicstarter

weerstand

Hij heeft jarenlang weerstand gehad tegen haren knippen, we doen dat al jaren zelf met de tondeuze en pas sinds een jaar of 2 accepteert hij het... Alles wat anders of nieuw is, is voor hem eigenlijk een enorme blokkade (vakanties, voedsel, kleding, noem maar op). Man heeft nu een paar pogingen gedaan volgens Anne's voorstel, dus samen, maar knul weigert nog steeds. Misschien is de tondeuze een idee. Hij moet binnenkort weer voor zijn haren gaan zitten, wellicht...

Fiorucci

Fiorucci

08-05-2015 om 16:29

Soms

Toch een beetje geduld hebben...ziet hij er echt viezig uit, probeer eens objectief te zijn? Er zijn overigens zat jongens die niet bij elke baardhaar gelijk scheren. Op deze leeftijd zijn ze toch baas over eigen lijf, respecteer ook zijn mening, er tegenin gaan kan heel averechts werken. Mijn zoon wil ook maar één keer per jaar zijn haar laten knippen, hij haat het echt, de kapper. En ik ben de enige die mag knippen, hooguit anderhalve mm....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.