Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Marijke

Marijke

02-05-2015 om 00:10

zzp'er en in loondienst

Hoi,

Ik werk al heel lang als zzp'er en omdat ook ik last had van de crisis, ben ik anderhalf jaar geleden bij een bedrijf in loondienst gegaan voor 20 uur per week. Nu loopt mijn contract af en het wordt niet verlengd: ik ben nu aan m'n derde contract bezig, nog een tijdelijk contract kan niet, vaste aanstelling wil het bedrijf niet. Jammer, maar helaas!
Heb ik recht op ww? Ik heb namelijk ook inkomsten uit hoofde van het zzp'er zijn. Of wordt mijn ww gekort op de inkomsten uit het zzp'er zijn? Op de site van het UWV kan ik hierover niets vinden. Wel als je vanuit de ww start als zzp'er dan worden inkomsten wel verrekend. Weet iemand dit?

Natuurlijk

Ja, je hebt recht op ww voor 20 uur in de week. Wat je in die 20 uur als zzp-er verdient wordt verrekend. Wat je in de rest van de tijd verdient officieel niet. In de praktijk wordt er een soort middeling gemaakt tussen je omzet naast je baan en je omzet tijdens je ww. Wat je aan meerwerk binnenhalt wordt verrekend. En dat is fijn, want zo kan doe ww jaren als klein extra potje naast je zzp bestaan blijven.

Addertje onder het gras

Er is wel iets aan de hand met het volgende: als je als zzp-er meer uren gaat werken, dan wordt dat in mindering gebracht op je ww, ook als je een week later weer minder uren als zzp-er werkt. De uitbreiding van je uren als zzp-er blijft dan staan.

Tsjor

Lou

Lou

02-05-2015 om 11:57

uren doorgeven

Ik moest tijdens mijn ww (tot begin dit jaar) elke vier weken de uren doorgeven die ik had besteed aan mijn eigen bedrijf. Die uren werden in mindering gebracht op de ww-uren. De verdiensten zelf hoefde ik niet door te geven. De redenering dat je 20 uur per week beschikbaar blijft voor de arbeidsmarkt als je minder dan 20 uur per week freelance-werk doet, gaat daarbij helaas niet op. Elk uur dat je voor jezelf werkt wordt in mindering gebracht op je ww-uren.

Lou