Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Marijke

Marijke

02-05-2015 om 00:10

zzp'er en in loondienst

Hoi,

Ik werk al heel lang als zzp'er en omdat ook ik last had van de crisis, ben ik anderhalf jaar geleden bij een bedrijf in loondienst gegaan voor 20 uur per week. Nu loopt mijn contract af en het wordt niet verlengd: ik ben nu aan m'n derde contract bezig, nog een tijdelijk contract kan niet, vaste aanstelling wil het bedrijf niet. Jammer, maar helaas!
Heb ik recht op ww? Ik heb namelijk ook inkomsten uit hoofde van het zzp'er zijn. Of wordt mijn ww gekort op de inkomsten uit het zzp'er zijn? Op de site van het UWV kan ik hierover niets vinden. Wel als je vanuit de ww start als zzp'er dan worden inkomsten wel verrekend. Weet iemand dit?

Natuurlijk

Ja, je hebt recht op ww voor 20 uur in de week. Wat je in die 20 uur als zzp-er verdient wordt verrekend. Wat je in de rest van de tijd verdient officieel niet. In de praktijk wordt er een soort middeling gemaakt tussen je omzet naast je baan en je omzet tijdens je ww. Wat je aan meerwerk binnenhalt wordt verrekend. En dat is fijn, want zo kan doe ww jaren als klein extra potje naast je zzp bestaan blijven.

Addertje onder het gras

Er is wel iets aan de hand met het volgende: als je als zzp-er meer uren gaat werken, dan wordt dat in mindering gebracht op je ww, ook als je een week later weer minder uren als zzp-er werkt. De uitbreiding van je uren als zzp-er blijft dan staan.

Tsjor

Lou

Lou

02-05-2015 om 11:57

uren doorgeven

Ik moest tijdens mijn ww (tot begin dit jaar) elke vier weken de uren doorgeven die ik had besteed aan mijn eigen bedrijf. Die uren werden in mindering gebracht op de ww-uren. De verdiensten zelf hoefde ik niet door te geven. De redenering dat je 20 uur per week beschikbaar blijft voor de arbeidsmarkt als je minder dan 20 uur per week freelance-werk doet, gaat daarbij helaas niet op. Elk uur dat je voor jezelf werkt wordt in mindering gebracht op je ww-uren.

Lou

Lou

02-05-2015 om 12:01

aanvulling: Tsjor

Het probleem wat Tsjor schetst had ik ook, kennelijk was dat een regel op basis van het feit dat ik een VAR had. Na heel veel moeite en uiteindelijk het opzeggen van de VAR heb ik het UWV zo ver gekregen dat ik wisselende uren mocht opgeven. Anders had mijn hele ww na een paar weken al op nul gestaan. Dat is inderdaad iets om goed in de gaten te houden!

Na 1 juli

worden niet de uren, maar de verdiensten in mindering gebracht. Ik weet niet hoe dat zit als je voor 1 juli in de ww komt en hoe dat met zzp-ers zit. Genoeg om alles eens na te vragen.

Tsjor

hoe het met zzp-ers zit na 1 juli

Tsjor, ik kan je redelijk heet van de naald berichten, want ik werd in mijn werk met die vraag geconfronteerd en moest het uitzoeken. Daarvoor was ik uiteindelijk wel afhankelijk van de informatie die mij werd verstrekt door het Klant Contact Centrum, maar die dame had wel duidelijk intern navraag gedaan (ik hing dan ook een paar keer lang in de wacht - maar dat geeft niks, als ik de goede info maar krijg).

De situatie is nu zo: als iemand als zelstandige werkt en daarnaast in loondienst werkt, en hij raakt dat dienstverband kwijt, dan krijgt hij WW voor die uren, en de uren die hij gemiddeld in het half jaar voorafgaand aan die werkloosheid al als zelfstandige werkte (dit op basis van eigen opgave van betrokkene - vergeet niet de niet-declarabele uren ook op te geven!) zijn de 'vrijgestelde uren' - zoveel werk mag hij als zelfstandige blijven doen zonder dat de WW gevaar loopt. Wie daarbovenuit komt, raakt voor die uren WW kwijt. Ik geloof dat een eenmalige erge uitschieter nog tot daar aan toe is, maar als je fluctueert van 10 uur extra naar 20 en dan weer terug naar 10 dan raak je inderdaad voor die 20 uur je WW kwijt, definitief - al zie ik aan een paar reacties in deze draad dat de soep kennelijk niet altijd zo heet wordt gegeten.

Na 1 juli blijft dit systeem grotendeels gelijk. Het enige verschil is dat er niet meer van week tot week gekeken wordt, maar naar een gemiddelde over 4 weken.

Voor de zelfstandige dus *geen* inkomensverrekening, maar een pure urenvergelijking. De ratio is denk ik dat de zelfstandige voor die uren de hoedanigheid van werknemer is kwijtgeraakt.

Ik vind het een akelig systeem. Beter zou zijn de verdiensten over de gewerkte uren om te slaan, op die manier de verdiensten per uur te becijferen, en dan de meerinkomsten boven de vrijgestelde uren te verrekenen. Maar daar is kennelijk niet voor gekozen. Lekker dan.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.