Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hulpnodig

Hulpnodig

29-08-2013 om 13:21

Zzp-er spoed

Ben dit jaar afgestudeerd als MWD-er .Krijg nu een baan aangeboden bij een bedrijf,die wil mij inhuren als zzp-er.KVK zeht dat ik me niet kan inschrijven,belastingdienst zegt dat ik wel aan de slag kan als ZZP-er.Wat houdt zzp-er precies is? Ben ik zelf verantwoordelijk voor de clienten( die ik door het bedrijf toegewezen krijg?)Hoe zit het met verzekering e.d? Ik ben helemaal niet thuis in deze materie,wie helpt me?

Evanlyn

Evanlyn

29-08-2013 om 14:57

Ben hier niet echt in thuis, maar...

Als je net afgestudeerd bent, lijkt het me niet handig om meteen als zzp'er aan de slag te gaan. Daar zitten enorm veel haken en ogen aan: geen verzekering, geen pensioen, geen automatische belastingafdracht, je moet van alles zelf regelen.

Raar trouwens dat de Belastingdienst ja zegt en de KvK nee, ik had het andersom verwacht. Want eigenlijk heb je als zzp'er meerdere klanten nodig, anders ben je gewoon in loondienst. Is het fulltime? Want dan heeft het bedrijf dat je wil inhuren er zeker niet goed over nagedacht.

Zit er echt geen loondienst in, desnoods een jaarcontract of zo? Dan vermijdt het bedrijf ook het risico dat het later alsnog het haasje is, omdat het een schijnconstructie blijkt te zijn.

Ik hoop dat er nog iemand reageert die van de laatste wetgeving op de hoogte is, want het verandert steeds.

esmee

esmee

29-08-2013 om 16:37

Zzp-er

Kan het me wel voorstellen zo'n aanbod, want dan kan het bedrijf namelijk Het bedrijf in kwestie kan gemakkelijk van je af als het ze zo uitkomt. Zoals Evanlyn al zegt. Het lijkt inderdaad op een schijnconstructie.

Goed over nadenken dus. Als je er al nooit over nagedacht hebt dan zou ik het niet doen en al zeker niet als een bedrijf dit als voorwaarde stelt.

Hulpnodig

Hulpnodig

29-08-2013 om 16:44

Het zit zo. temet misschien?

ik krijg via het bedrijf wat mij aanneemt 7 clienten toebedeeld waar ik mee ga werken.In januari krijg ik bij goed functioneren een normaal contract.Ik wil die baan op zich heel graag,maar op deze manier twijfel ik.

Rafelkap

Rafelkap

29-08-2013 om 17:40

Payroll

Als je dat gedoe nog niet wilt maar wel deze baan, denk dan ook eens aan een verloningsbureau, zoals payroll (bv Tentoo), google maar eens.

Ja, payroll of uitzendbasis.

Dat was ook het eerste dat ik dacht. Kennelijk wil het het bedrijf geen risico lopen door je in dienst te nemen. Je zou inderdaad aan kunnen geven dat je op payrollbasis wil. Dan krijg je een contract bij een payrollbedrijf dat jou doorleent aan het bedrijf. Mochten ze geen contract willen aangaan (meestal zijn die payrollconstrucies met leengarantie) dan zou je als 'eigen werving' via een uitzendbureau aan de slag kunnen. Dan hoeven ze alleen de gewerkte uren te betalen. Net als wanneer je zzp-er bent.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

29-08-2013 om 19:56

Ja, goede tips van de dames hier boven;

ga het ajb op payroll-basis doen. Ik verbaas me er over hoe vaak ik voorbij zie komen dat mensen dan even zzp-er moeten/gaan worden. Het zal de crisis wel zijn.. Maar zzp-er betekent dat je zelfstandige bent, en dat betekent dat je een eigen bedrijf hebt, en dat betekent dat je alles zelf moet doen, en dat betekent dagen en avonden en nachtenlang werken met het risico helemaal geen geld te verdienen. Dat betekent plichten naar de belastingdienst toe omtrent administratie e.d. Dat betekent geen arbeidsongeschiktheidsverzekering (onbetaalbaar)/ pensioen (als je veel geld hebt kan je t 'sparen'). De term zzp-er is een aantal jaren in gebruik en klinkt vrij hip, alsof je een zorgeloze freelancer bent. Vroegah werd de zzp-er gewoon nog kleine zelfstandige of eenmanszaak genoemd. Dus: als je je eigen bedrijf wilt beginnen, en je hebt een goed businessplan en je weet dat je dit het liefste zo doet en er al je energie en creativiteit in wilt steken en je geen flinke winst de komende jaren verwacht- ga er voor! Maar wil je graag werken in zekerheid, doe het dan niet. Je kunt niet zo maar de éne dag een bedrijf beginnen en een maand later ff weer stoppen. Er komt nogal wat bij kijken. Verdiep je er in wat het inhoudt om een eigen bedrijf te hebben, dan weet je waar het over gaat. ... sprak oma (goedbedoeld!), sinds 1994 met eigen bedrijf in de kunstsector (die momenteel nagenoeg weggemaaid wordt) na weer een lange dag- maar nog wel met eigen bedrijf, en niks liever dan dat ,

Mies

Mies

30-08-2013 om 00:37

Bezind eer ge begint

Mijn man is 13 jaar ZZper maar zoals de titel hierboven al zegt bezint ..... als je een baan hebt vandaag de dag ben je ook niet zeker, maar als je voor jezelf begint komen ook heel wat haken en ogen om de hoek kijken al met al zoek het allemaal goed uit want Midas Dekker zij het al in het verleden : het hebben van een eigen zaak is het einde der vermaak!!
Liefs Mies.

Mies

Mies

30-08-2013 om 00:48

Afschaffing zelfstandigenaftrek.

Was ik nog vergeten! het kabinet wil de zelfstandigen aftrek afschaffen ( prinsjesdag)heb vandaag toevallig bezwaar aangetekend!!gaat om € 200 tot 300 euro per maand.
Gr. Mies.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.