Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

ZZP-er met VAR

Helaas word ik per 1 september werkloos. Bedrijf stopt ermee. Nu ben ik aan het rondkijken naar vacatures, maar ik zie dat er alleen maar vacatures zijn voor zzp-er met var-verklaring. Ik heb eigenlijk geen zin om zzp-er te worden en over de var-verklaring hoor ik alleen maar waarschuwingen: niet doen.
Heeft iemand goede ervaringen met werken als zpp-er met var-verklaring?

Tsjor

zzp'er

zzp'er

22-08-2014 om 15:53

Ik ben zo'n zzp'er

Ik werk al jaren als zzp'er, maar dat is een eigen vrije keuze. Ik denk dat het heel wat anders is als je je gedwongen voelt. De VAR: is een verklaring die je aanvraagt bij de belastingdienst en die bepaalt of je als echte zelfstandige of schijn-zelfstandige aan de slag gaat. Een paar vragen/eisen: hoeveel opdrachtgevers heb je? 1? Nou, dan ben je geen zelfstandige. Investeer je in je eigen zaak? Auto, laptop, kleding etc? Nee? Ben je afhankelijk van opdrachten via een bemiddelingsbureau? Ja? Dat lijkt op een baan. Doe je aan acquisitie? Kun je dat bewijzen? Nee? Hoeveel uur werk je als zelfstandige? 16? Mm, lijkt meer op neveninkomsten? Krijg je doorbetaald als je ziek bent? Ja? Oh, nee, dan ben je geen zelfstandige. Werk je in opdracht of accepteer je een baas? In het laatste geval ben je zeker geen zzp'er! Het punt is dat jij de pineut bent als de belastingdienst achteraf constateert dat je geen zelfstandige bent. Elk bedrijf dat jou gaat inhuren laat jou een verklaring ondertekenen dat jij financieel verantwoordelijke bent voor de naheffingen die gewoon komen als de belasting vindt dat jij geen ondernemer bent. Er zijn genoeg bedrijven die alleen maar zzp'ers inhuren voor een laag uurbedrag, zeg 15 tot 30 euro per uur. Geen rechtsbescherming en lekker goedkoop. Is het werk op? Dan kun je a la minute vertrekken. Het uurbedrag lijkt veel, maar: als je niet werkt, wordt je niet betaald, ook niet bij ziekte tenzij je een een arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt, kosten tussen 2.500 en 10.000 euro per jaar. Je betaalt nog extra voor je ziektekosten, de hele belastingdruk is anders opgebouwd. En als dan achteraf blijkt dat je geen zelfstandige bent en je krijgt een naheffing van ongeveer datgene wat je verdiend hebt, nee, laat maar. ZZP'er worden is een bewuste keuze, je bent ondernemer en dat is heel anders dan een dienstverband. Heb je daar geen zin in, doe het dan niet.

Mijntje

Mijntje

22-08-2014 om 16:10

payroll

Via een payroll bureau kan je evt de eerste tijd ook beginnen als zelfstandige, zonder var of kvk inschrijving: http://www.tentoo.nl/payroll/freelance-zzp/wat-is-payroll

tsjor

tsjor

22-08-2014 om 17:32 Topicstarter

Duidelijk

Bedankt zzp-er, dat is een duidelijk verhaal. Het is hier inderdaad zoeits als: baas huurt je goedkoop in en laat alle risico's etc. voor jou. Maar ik snap nu wat die VAR betekent, welke problemen eraan kleven.
Bedankt Mijntje, ik ga daar eens naar kijken.

Tsjor

tsjor

tsjor

22-09-2014 om 11:29 Topicstarter

ZZP-ers in de thuiszorg

Gisteren belangrijk bericht op de radio, ik zie het ook op nieuwssites staan: http://nieuwsuur.nl/onderwerp/701096-terminale-thuiszorg-bedreigd.html
Kern: de belastingdienst heeft gecontroleerd en geconcludeerd dat heel wat zzp-ers in de terminale thuiszorg in feite in loondienst zijn. Met alle gevolgen van dien.
Ik ben er blij mee, omdat de thuiszorg massaal over lijkt te willen stappen op de zzp-constructie, waar volgens mij vooral nadelen aan kleven voor werknemers, veelal vrouwen.
De reacties vin dik wat merkwaardig: 1200 mensen die nu niet meer mogen werken (mag wel, maar dan in loondienst).
Thuiszorginstellingen die nu geen terminale zorg meer kunnen leveren (werknemers mogen geen 24 uur achter elkaar werken).
En de vakbond die vindt dat de belastingdienst niet selectief mag controleren. (Dan controleren ze maar iedereen).
De minister vindt dat het niet kan om een deel uit te sluiten van controle (snap ik niet, zou de belastingdienst dan bewust een deel niet controleren?)

Ik ben er blij mee. Het legt een bom onder de plannen van veel wethouders en het biedt weer wat kansen op fatsoenlijke arbeidsverhoudingen, zelfs voor vrouwen. Mis ik iets, of is er inderdaad reden om het erg te vinden?

Tsjor

Bizar

Ik vind het een bizarre toestand. Thuiszorgmedewerkers in loondienst mogen kennelijk geen 24 uurs dienst draaien. Dat moet iets in de CAO zijn. Dat kun je toch gewoon veranderen? 3 dagen op, 3 dagen af. 24 uur op, 24 uur af. In de zeevaart zijn er, gewoon in loondienst, diverse variaties.

Ik vind het raar om dit werk aan zzp-ers over te laten. En 24-uursdienst en onverzekerd en onbeschermd en, en, en.

Ik vind het juist typisch loondienst werk.

dienstverband

Ik kan niet goed zien wat voor dienstverband er is bij Buurtzorg van Jos de Blok en vergelijkbare organisaties. Iemand die het weet?
Zijn dat toevallig allemaal zzp-ers?
Dan blaas je dat concept meteen op namelijk. Maar ik zou daar graag een antwoord op krijgen als iemand dat weet.
Ook na enig surfen kom ik er maar niet achter.

tsjor

tsjor

22-09-2014 om 16:09 Topicstarter

Buurtzorg

Het is snel gevonden op de website van buurtzorg als je kijkt bij 'werken bij':
'Buurtzorg zoekt (wijk)verpleegkundigen (niveau 4 en 5) en wijkziekenverzorgenden (niveau 3 IG). Ook voor oproepkrachten, vakantiewerk en stagiaires zijn er mogelijkheden. Via http://werkenbij.buurtzorgnederland.com kun je gericht solliciteren op een bestaande vacature. Tevens is er de mogelijkheid voor een open sollicitatie.

Er zijn ook mogelijkheden voor ondernemende, enthousiaste ZOZ’ers (niveau 3 IG, 4 en 5) voor nacht- of 24 uurs zorg. Mocht je hiervoor belangstelling hebben dan kun je reageren via https://vacatures.carematch.nl

Nacht- en 24-uurszorg dus voor ZZP-ers.

Tsjor

Dankjewel Tsjor

Inderdaad zou het hier handiger zijn om de CAO aan te passen.

Het nadeel is dan wel dat ook medewerkers die niet voor nachtdiensten of 24 uurs zorg kiezen daar toe gedwongen zouden kunnen worden. Dat zou je moeten uitsluiten. Want er zijn ook medewerkers die dat juist weer ideaal vinden.

verdelen

Dat moet je helemaal niet uitsluiten. Je moet het verdelen. Onregelmatig werk en nachtdiensten zijn aantoonbaar slecht voor het functioneren en voor de gezondheid. Wie niet wil hoeft niet'is in die context een beetje vreemd. Iedereen moet is logischer. Zeker omdat juist het verdelen ervoor zorgt dat niemand vaak hoeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.