Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Schoonzus

Schoonzus

24-09-2013 om 12:28

Zwager heeft ms met veel meer dan alleen ziekteproblemen

Even van mij afschrijven dan ben ik het toch even 'kwijt'.
Mijn zwager had een eigen bedrijf met twee parttimers in dienst. In al die twaalf jaar heeft hij zich nooit verzekerd voor arbeidsongeschiktheid. Toen hij al ziek was/werd was hij te laat en werd geweigerd.

Helaas holt hij qua mogelijkheden hard achteruit en loopt nu (al) met een rollator terwijl zijn geheugen heel slecht is geworden. Hij kan niet meer werken en moe(s)t met zijn bedrijf stoppen.

Zij wonen in een oud huis wat helemaal opgeknapt moe(s)t worden en dat is nog lang niet af. Dat is waardeloos om te verkopen.
Verkopen moeten ze wel want ze hebben geen geld meer om de hypotheek te betalen. Helaas wil de verkoop niet zo vlotten.

Ze moeten zo wie zo verhuizen naar een gelijkvloerse woning omdat een rolstoel al wel in zicht komt.
Schoonzus heeft een heel klein baantje en verdient daar niet genoeg mee om alles te betalen. De bijstand is al aangevraagd.

Zwager trekt zich steeds meer terug en schoonzus heeft een gat in haar hand en het lukt haar niet om de financiën te beheren.
Ze schamen zich voor hun situatie en zullen hun verjaardagen hierdoor ook niet vieren, ook hebben ze (logisch) geen zin om ergens te komen waar ze hun verhaal steeds moeten vertellen.

Het is heel rot voor ze maar wij kunnen zeer weinig aan de situatie doen.
Schoonzus staat ver af van mijn man en mij (met zwager kon je goed praten, dat is absoluut voorbij) en ondanks dat wij meerdere keren heel duidelijk gezegd hebben (tegen haar) dat wij graag ergens mee helpen, horen wij alleen maar via via wat er speelt op een bepaalt moment.
Dat is jammer want als je dan hoort dat ze met moeite aan iets konden komen dat hier werkeloos op het zoldertje staat.......

Tja, kort samengevat, ze zitten in een klote situatie: werk weg, inkomen weg, de relatie veranderd, huis moet weg, drie pubers die je dit ook niet gunt en wij doen niets/kunnen niets tot weinig doen. Helaas wonen ze ook nog aan de andere kant van het land.

Bedankt voor het lezen.

Wat triest

Wat ontzettend triest als een gezin zo enorm in de problemen komt. En wat een ellendige ziekte heeft je zwager getroffen. Mensen zeggen vaak: "Als we iets voor jullie kunnen doen dan horen we het graag." Maar dat is nu juist het moeilijkste, om hulp vragen. Misschien kan je meer spontaan wel iets voor ze betekenen? Een telefoontje, een lieve kaart, een aardigheidje opsturen voor de pubers, wat praktische hulp om het gezin te helpen. Misschien klushulp om het huis wat op te knappen? Het is lastig dat ze zo ver weg wonen, maar als ze je dierbaar zijn zal afstand geen drempel zijn. Zijn er meer familieleden en vrienden die willen helpen?

Schoonzus

Deze mensen moeten in elk geval als de gesmeerde bliksem naar de schuldhulpverlening. Mogelijk is de schade nog enigszins te beperken.

Sterkte ermee

Temet

mirreke

mirreke

25-09-2013 om 15:12

Ga erheen...

Het is familie, de broer van je man (neem ik aan?).

Ga erheen, en zeg dat je wilt helpen. Val gewoon met de deur in huis.
Ik begrijp ongelooflijk goed dat aan hun kant schaamte een grote rol speelt. En dat je schoonzus/zwager niet actief met hun zorgen te koop lopen. En daarom: neem het heft in handen. Ga erheen, drink koffie, zeg: wij komen met een voorstel, en biedt hulp aan.

Ik denk idd dat op dit moment schuldhulpverlening heel belangrijk is. Biedt aan dingen voor ze te regelen. Maak afspraken met instanties. Maak een maandbudget, welke zaken moeten nu geregeld.

Leg uit dat dit niet weg gaat, en alleen maar erger wordt, en zeker gekoppeld aan de MS, dus dat je, samen met hun, nu al zoveel mogelijk in goede banen wilt leiden.

Weet je, in nood leer je je vrienden kennen. Laat het niet op zijn beloop en blijf niet wachten tot er een hulpvraag komt. Want die komt er niet leert de ervaring. NIet omdat ze jullie hulp niet willen, maar omdat het genant is om hulp te vragen, als een gunst.

(daarom, die participatiesamenleving, pfff).

Zet 'm op!

blauwe paardje

blauwe paardje

25-09-2013 om 17:36

taart

Als zij zich geen verjaardagen kunnen veroorloven en het daarom niet vieren: ga erheen, neem een lekkere taart mee en cadeautjes! Voor die pubers is dat zo belangrijk dat er ondanks alle ellende toch wat gezelligheid is.

En zoals eerder gezegd: help ze de weg naar de schuldhulpverlening te vinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.