Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

bieb63

bieb63

01-03-2016 om 13:33

zorgverz. vanaf 18 jaar: tips gevraagd


Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2016 om 08:51

En met de meeste mensen

bedoel ik uitsluitend dat het dus niet voor iedereen verkeerd gaat. Het aantal wat overvallen wordt door dat het anders gaat dan gedacht, is toch nog te groot, vind ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2016 om 08:53

Angela

Bel zo vaak je wilt, daar leven mensen als ik van ). En ik vind het nog leuk ook om je alles uit te leggen.

Noet

Noet

22-03-2016 om 09:12

eigen risico bedrag

in #9 poneerde Moni het bedrag van € 1000, in #25 schuift Triva dat bedrag in de schoenen van Kaaskopje terwijl die idd de hele draad het al heeft over maximaal € 500 boven op het verplichte deel van € 385.

Noet

Noet

22-03-2016 om 09:15

Kaaskopje

nee jij was het niet die het vrijwillige Eigen risico asociaal vond.
Dat was AnneJ, in heel andere bewoordingen. Ze vond het niet saamhorig genoeg (ik kom niet op het juiste woord en ben te lui om weer helemaal terug te lezen).

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2016 om 09:25

Noet

Dank je wel voor je administratie.

Triva

Triva

22-03-2016 om 09:30

Kaaskopje

' Ik denk dat ik meer gezegd heb, dat ik (laat ik het iets anders formuleren) wat moeilijk te verkroppen vind, dat juist mensen die de korting zo goed kunnen gebruiken, dat extra risico niet kunnen nemen. Mensen uit de onderste regionen van de inkomens, hebben vaak geen extra buffertje van 240 euro (stel dat ze de korting wel reserveren). Bovendien valt een rekening van het eigen risico meestal niet netjes op 30 december op de mat, dus het is ook niet realistisch dat mensen pas eigen risico hoeven te betalen als ze alles opgespaard hebben. Het komt nooit gelegen.'

Wat flauw want je gaat nu volledig voorbij aan het feit dat die mensen die 'die korting zo goed zouden kunnen gebruiken' gewoon zorgtoeslag krijgen. Met de hoogste zorgtoeslag betaal je al bijna je volledige basisverzekering als je een vrijwillig eigen risico hebt.

Verder blijf je maar denken dat iedereen die een beetje krap zit geen 300 euro pp achter de hand heeft aan het begin van het jaar. Ja natuurlijk ga je dit niet aan als je al in het rood staat maar soms is het gewoon een goede oplossing om die gok gewoon maar te nemen zodat je eten kunt kopen!

Sorry dat ik je verward had met iemand anders voor wat betreft die 1000 euro.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2016 om 14:45

Triva

Ik ga daar aan voorbij omdat dat losstaat van het eigen risico, naar mijn beleving. Die zorgtoeslag gebruiken de meeste mensen om hun zorgverzekeringspremie betaalbaar te houden. Als de premie al een opgave is, wat denk je dan van andere kosten als eigen risico? En als je alleen bent, is het nog wat, maar stellen, hebben niet 1 x premie en eigen risico, maar 2 x. En als die mensen dan ook nog studerende kinderen hebben, komt het eigen risico vaak ook op de ouders neer.

Maar we kunnen er lang en breed over praten, we lijken het niet eens te worden. We zijn beiden redelijk zeker van ons gelijk geloof ik en dat los je niet op door er nog eens dagen op voort te borduren.

NB: ik heb zélden 300 euro over aan het eind van het jaar. Ik sta ook niet flink in het rood. Ik krijg geen toeslagen. Ik ben blij als we het eind van de maand weer hebben gehaald.
Ik heb de indruk dat jij al snel invult dat dat dan aan wanbeleid ligt van mij of iemand die die 300 euro ook niet heeft. Je gaat er zo vanuit dat dat wel op te brengen is voor iedereen, dat je je blijkbaar niet kunt inleven in situaties waarin dat toch echt anders ligt. Mensen hebben ook op andere vlakken financiële verplichtingen, onverwachte kosten e.d..

Triva

Triva

22-03-2016 om 15:33

en bedankt

Ik vind juist dat JIJ veel te veel uitgaat van je eigen situatie! Ik wilde ook aangeven dat er mensen zijn die zorgtoeslag ontvangen en WEL een flinke buffer hebben en dat schijnen jij en Bieb niet te geloven omdat ook Bieb steeds roept dat een zorgtoeslag niet samen gaat met een vrijwillige eigen risico.

Verder heb ik niets over wanbeleid gezegd dus vul dat niet voor mij in.

Tenslotte is het eigen risico bijv bij een ongeluk veroorzaakt door een ander terug te vorderen, dat verlaagt het risico ook nog eens. Of dat ook kan bij een vrijwillig eigen risico weet ik niet.

Terugvorderen

Vind dat geen goed plan Triva. Dan komen er meer rechtzaken en wordt er steeds meer geld om de zorg heen verdiend wat je niet aan nuttiger zaken kunt besteden.
Het steeds verder reguleren van geldhandelingen is een pervers systeem dat armoede in de hand werkt bij een kleine opbrengst.

Noet

Noet

22-03-2016 om 16:25

Idd triva

Er zijn velen,vaak ouderen, met een laag inkomen maar een stevig vermogen. Niet altijd in de vorm van een afgelost huis maar in de vorm van een spaarvermogen van enkele tienduizenden euro's, dan is € 500 best te dragen.

Terwijl ze vanwege het lage inkomen volledig toeslag krijgen ondanks het vermogen omdat je als oudere voor de toeslagen een hogere vermogensvrijstelling hebt.

Triva, buffer en toeslag

Met een laag inkomen krijg je zorgtoeslag maar als je buffer te hoog is krijg je die toeslag niet. Er is niet een bepaalde vermogensgrens, da's geloof ik afhankelijk van het inkomen en misschien hoeveel mensen van dat inkomen afhankelijk zijn, een paar duizend euro op de bank zal nog wel gaan, ik weet niet of dat jouw definitie van flink valt.

Je zegt dat de zorgtoeslag bijna de premie dekt, dat klopt, soms zelfs meer dan dat. Mijn dochter 'verdient' vooralsnog aan de zorgverzekering. Omdat ze student zonder noemenswaardig inkomen is krijgt ze de maximale zorgtoeslag, 83 euro per maand. Zij heeft gekozen voor een maximaal eigen risico en betaalt een premie van 69 euro per maand. Als ze haar eigen risico helemaal moet aanspreken is ze desondanks voor een heel jaar maar 700 euro aan zorgkosten kwijt. Zolang ze haar eigen risico niet hoeft aan te spreken is ze gratis verzekerd en ontvangt ze nog eens 168 euro.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2016 om 19:42

Skik

Maar ik neem aan dat jij het eigen risico betaalt als ze wel in de zorgprijzen valt?

Noet

Noet

22-03-2016 om 20:24

Skik

Voor zorgtoeslag geldt een vermogensgrens van tenminste € 82.000 euro plus de algemene vermogensvrijstelling van € 21.000 pp dus voor een echtpaar meer dan een ton vermogen en je afgeloste huis telt hier niet mee.

Triva

Triva

22-03-2016 om 20:58

skik

Wat Noet zegt...

Lijkt me dat je al snel een buffertje hebt waar je dat eventuele gevolg van een plotselinge aandoening voor kan betalen.

bieb63

bieb63

22-03-2016 om 21:06

wat ik nog steeds niet begrijp in sommige redeneringen

(overigens snap ik trouwens ook niet dat je zorgtoeslag krijgt (ivm laag inkomen) maar wel 82.000 spaargeld mag hebben..... dat vind ik persoonlijk raar, maar wist ik niet).

Maar los daarvan: als je een minimaal inkomen hebt en ook niets achter de hand, dan kan je geen vrijwillig ER nemen. Of beter gezegd: dat moet je dan natuurlijk niet doen. Ik vind het ook een beetje een vreemde beredenering dat je dan vindt dat dat zuur is. Nee, dat is niet zuur, het is iets voor iemand die die tegenslag wél kan dragen én het spekt uiteindelijk de pot, of beter gezegd er gaan minder kosten uit de pot. Dus wat mij betreft niks mis mee en daar moet iemand die elk dubbeltje opzij moet leggen zich ook niet mee bezig houden.

Maar verder wat ik niet begrijp: de basisverzekering is wettelijk geregeld en er zitten wettelijke vaste componenten in. Of de ene verz. dat voor 83 euro aanbiedt, en de andere voor 85 euro maakt niets uit. Hooguit de snelheid van het uitbetalen van declaraties of de bereikbaarheid aan de telefoon c.q. klantvriendelijkheid. Maar hoe dan ook geldt voor iedereen dat bepaalde kosten hier standaard in worden vergoed.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2016 om 21:17

Terugvorderen

AnneJ, als je kosten moet maken door schuld van anderen is het gelúkkig mogelijk om dat te verhalen. Wat wil je dan? Ik vind het wel wat vreemd dat Triva deze mogelijkheid noemt ihkv dat dat het eigen risico ook nog eens verlaagt. Gelukkig maken de meesten niet jaarlijks ongelukken mee, waardoor men in de lappenmand raakt.

Verhalen van het (vrijwillig) eigen risico kan zeker. Alleen zul je daar zelf achteraan moeten.

Triva, je hebt het inderdaad zelf niet over wanbeleid gehad. Waarom heb ik dan wel het gevoel dat je daar zo over denkt? Ik denk toch omdat je blijft herhalen dat mensen met sparen en bewaren beter uit zijn met vrijwillig eigen risico. Ik vind nog steeds dat je dat alleen moet doen als het geen moeite kost om extra geld op tafel te leggen. Dus zonder daar speciaal voor te hoeven sparen en apart leggen. Het gevaar dat je dat geld onverwacht in een kapotte wasmachine (bws) moet steken, kan de plannen in de war schoppen.

Wat betreft ouderen met een klein vermogen... wie weet staat dat te er voor het betalen van de begrafenis.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2016 om 21:22

Oh waarom

Kun je je teksten toch niet aanpassen. Dat over het vermogen had ik nog niet moeten meesturen.

Noet

Noet

22-03-2016 om 21:37

Kaaskopje

nee, je totale vermogen moet voldoende zijn om al je te verwachten kosten te kunnen dragen, dus die begrafenis (indien je die niet/onvoldoende verzekerd hebt), die 500 van het vrijwillige eigen risico, de eventuele vervanging van je auto, je wasmachine etc.
En als je er iets van gebruikt dan ook weer aanvullen.

En ja dat vergt zelfbeheersing om daar alleen om die redenen aan te komen.

En er zijn heel veel mensen die wel een behoorlijke spaarrekening hebben. En voor die kan het verhoogde eigen risico best heel lucratief zijn.

bieb63

bieb63

22-03-2016 om 21:44

nu zeg je iets Kaaskopje waar ik het wel mee eens ben

"Ik vind nog steeds dat je dat alleen moet doen (vrijwillig ER) als het geen moeite kost om extra geld op tafel te leggen. Dus zonder daar speciaal voor te hoeven sparen en apart leggen. Het gevaar dat je dat geld onverwacht in een kapotte wasmachine (bws) moet steken, kan de plannen in de war schoppen."

Dat ben ik helemaal met je eens.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2016 om 22:06

Noet

Ja precies voor die wel.

Noet

Noet

22-03-2016 om 22:12

kaaskopje

maar het is toch voor iedereen zelf om te bepalen of zij denken voldoende buffer te hebben, het is echt maar een klein deel van de mensen die kiest voor een vrijwillig verhoogd risico.

Het gaat om 12% van het totaal aantal verzekerden, waarbij 8% kiest voor een maximaal verhoogd eigen risico; (er zijn net op 1 maart Kamervragen over beantwoord door minister Schippers)

file:///C:/Users/Gebruiker/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/IE/069WB2VN/beantwoording-kamervragen-over-bericht-dat-steeds-meer-mensen-kiezen-voor-verhoogd-eigen-risico.pdf

Ik denk dat dat best een reeel percentage is aan mensen die gewoon weinig zorgkosten maken en dat verhoogd eigenrisico samen met het verplichte risico prima kunnen dragen.

Kaaskopje

Mijn dochter heeft sinds ze 18 is 125 eigen risico moeten betalen, dat doet ze zelf. Uiteindelijk geven we haar dat geld wel terug, maar ze ging er niet van uit dat wij dat zouden doen. Ze zorgt dat ze een (voor een student) aardige spaarrekening heeft om het eigen risico op te kunnen hoesten indien noodzakelijk. Ze wilde ook haar eigen polis, staat er niet nog bij ons op.

Wij hebben beloofd haar collegegeld en haar boeken te betalen. Maar we moeten haar steeds vragen hoeveel de boeken kostten die ze heeft moeten kopen, ze vraagt daar nooit zelf om. Niet uit laksheid maar omdat ze het wel stoer vindt om dat zelf te betalen, echt zelf te bekostingen dus. Als wij haar dan aanbieden die kosten te vergoeden is ze daar altijd wel blij mee. Ik vind het wel leuk dat ze niet bij alles denkt dat paps en mams de portemonnee trekken en er in principe van uit gaat dat ze het zelf kan betalen. Een soort worst case scenario dus, alles wat ze van ons terugkrijgt ziet ze als meevaller.

skik

Noet

Dat wist ik niet, dat de vermogensgrens zó belachelijk hoog is. Da's met recht een flinke buffer te noemen. Raar eigenlijk dat de staat mensen sponsort die het makkelijk zelf kunnen betalen.

skik

Noet

Noet

22-03-2016 om 22:26

skik

je kunt het ook omdraaien: ben je altijd zuinig wordt je daarvoor ook nog gepakt, want anderen die niet zuinig zijn krijgen het wel.

Noet

Noet

22-03-2016 om 22:37

en

het gaat niet om het betalen van alle zorgkosten als je een verhoogd eigen risico hebt, maar om het voor velen te overziene bedrag van maximaal € 500 boven op het verplichte eigen risico. Geen tienduizenden omdat je een maand op de ic hebt gelegen.

Ik zeg niet dat iedereen dat maar moet doen, en ook niet dat er mensen zijn die dat geld niet hebben, zeker niet, maar ik denk dat dat over het algemeen wel een minderheid is. Nederlanders zijn een klaag graag volkje maar ook erg spaarzaam.

Zie hier de vermogensverdeling per aantal huishoudens in 2013 en 2014.
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=80055NED&D1=a&D2=0-10&D3=0&D4=(l-1)-l&VW=T

Dan zie je dat het grootste aantal huishoudens een vermogen heeft van € 5000 of meer.

Klopt Noet

Wij zijn ondanks mijn man's comfortabele salaris best bescheiden met uitgaven en kosten geweest en hebben veel gespaard. Over een paar maanden is hij werkloos. De maximale ww is zo'n 1800 netto ook al is dat veel minder dan 70% van je laatst verdiende salaris. Heb je dan een klein kapitaaltje gespaard, dan krijg je geen zorgtoeslag, kindgebonden budget, dochter geen aanvullende beurs, helemaal niks. Gelukkig heb ik inmiddels een baan, want met zijn zessen rondkomen van 1800 euro, drie keer kinderbijslag en één thuiswonende beurs vind ik best pittig voor een gezin met drie vo-scholieren in de groei en een student.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2016 om 22:42

Skik

Mijn jongste dochter betaalt alles zelf behalve de zorgpremie. Ze heeft 2 banen. De oudste heeft minder financieel inzicht en moeten wij wel eens bijspringen.

Triva

Triva

23-03-2016 om 08:15

Kaaskopje

'AnneJ, als je kosten moet maken door schuld van anderen is het gelúkkig mogelijk om dat te verhalen. Wat wil je dan? Ik vind het wel wat vreemd dat Triva deze mogelijkheid noemt ihkv dat dat het eigen risico ook nog eens verlaagt. Gelukkig maken de meesten niet jaarlijks ongelukken mee, waardoor men in de lappenmand raakt.'

Vreemd? Ik vind het vreemd dat jij de kans dat een gezond jong persoon zijn/haar volledige eigen risico plus vrijwillig eigen risico in een jaar opmaakt zo hoog inschat. Misschien is de kans dat diezelfde persoon dat volledig eigen risico opmaakt door toedoen van een ander wel groter (let wel; ik weet dat niet).

Triva

Triva

23-03-2016 om 08:50

Kaaskopje 2

'Triva, je hebt het inderdaad zelf niet over wanbeleid gehad. Waarom heb ik dan wel het gevoel dat je daar zo over denkt? Ik denk toch omdat je blijft herhalen dat mensen met sparen en bewaren beter uit zijn met vrijwillig eigen risico. Ik vind nog steeds dat je dat alleen moet doen als het geen moeite kost om extra geld op tafel te leggen. Dus zonder daar speciaal voor te hoeven sparen en apart leggen. Het gevaar dat je dat geld onverwacht in een kapotte wasmachine (bws) moet steken, kan de plannen in de war schoppen. '

Ik heb NERGENS beweerd dat ik het daar niet met je eens ben. Ik zeg alleen dat je sneller voor het vrijwillig eigen risico zou kunnen kiezen dan jij denkt. Nogmaals: sommige mensen moeten kiezen tussen eten en de zorgverzekering. Als je die laatste dan wat goedkoper kunt maken heb je in ieder geval eten. Of dat slim is is een andere vraag maar ik vind dat jij alleen je mening baseert op de mensen die jij aan de telefoon krijgt. Mensen die het niet begrepen hebben wat ze zijn aangegaan. Dat is erg maar daar moet je je mening niet op baseren. Mensen die niet begrijpen waar ze voor betalen heb je overal; zie de woekerpolissen en hypotheken zonder aflossing en ga zo maar door. Mensen WILLEN het vaak ook gewoon niet weten en ik vind niet dat je iedereen daar dan ook maar voor moet beschermen door zoiets als het vrijwillig eigen risico af te schaffen.

Het is net zoals een all risks verzekering. Bij onze eerste auto hadden wij dat niet (want auto was al te oud) maar toen we aangereden werden door iemand anders en de auto net wel net niet totall loss raakte kwamen we er achter dat een all risks wel voordeel had. Je auto wordt namelijk meteen gerepareerd ipv dat je moet wachten tot het allemaal is uitgezocht met de verzekering van de tegenpartij. Sindsdien hebben wij all risks daar waar anderen zouden zeggen; niet doen, je auto is te oud maar wij hebben de hoogste noclaimkorting en we betalen liever voor dit gemak.

Zo betalen wij ook liever vooraf aan het begin van het jaar de zorgverzekering. We krijgen dan korting en we vinden het prettig om niet het hele jaar 'bang' te zijn voor een onverwachtse ziekenhuistoestand. Wij kiezen dus niet voor het vrijwillig eigen risico maar wij hebben er in ieder geval over nagedacht. Ik weet wel dat we vanaf het begin daar enorm op zouden hebben kunnen verdienen (ja achteraf bezien maar dat doet iedereen) maar goed, voel ik mij nu even vreselijk 'solidair' omdat ik de totale zorgpremie niet tot last ben geweest (grapje).

Wat we met onze zoon gaan doen volgend jaar weet ik nog niet. Ligt er ook een beetje aan wat voor sport hij volgend jaar gaat doen

Triva

Triva

23-03-2016 om 08:52

Noet

'je kunt het ook omdraaien: ben je altijd zuinig wordt je daarvoor ook nog gepakt, want anderen die niet zuinig zijn krijgen het wel.'

Precies, dat vind ik ook altijd zo ergerlijk inderdaad. Al je geld uitgeven aan sigaretten, aan dure dingen, aan vakanties en leningen bij een veel te laag inkomen en dan nog beloond worden terwijl anderen die zuinig aan doen soms net boven de één of andere grens zitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.