Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Susanne

Susanne

22-06-2018 om 23:07

Zorgtoeslag studenten

Even een vraag over de zorgtoeslag.

Studenten hebben recht op de zorgtoeslag (dekt nagenoeg de kosten van de ziektekostenverzekering). Ik heb begrepen dat via mijn collectieve ziektekostenverzekering studenten gratis meeverzekerd zijn, of ze nou thuis wonen of op kamers.

Weet iemand of de student dan toch nog zorgtoeslag kan aanvragen?
Of krijg je die als student alleen als je ook zelf moet betalen voor je ziektekostenverzekering?
Dat laatste lijkt me op zich logisch, maar misschien is iemand die weet hoe het zit. Misschien ook met een lnk.

Als ik op de site van de overheid lijkt het alsof de student dan wel recht heeft op zorgtoeslag.
Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgtoeslag/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-zorgtoeslag

aanvullende verzekering

'Ik heb begrepen dat via mijn collectieve ziektekostenverzekering studenten gratis meeverzekerd zijn, of ze nou thuis wonen of op kamers.'
Waarschijnlijk geldt dit alleen voor de aanvullende verzekering, niet voor de basisverzekering.

Tsjor

Triva

Triva

23-06-2018 om 05:54

Maakt niks uit

Zorgtoeslag gaat op basis van inkomen vd 18 jarige. Niet op basis van wie de verzekering betaalt.

V@@s

V@@s

23-06-2018 om 09:06

elke basisverzekering

kost geld vanaf de achttiende verjaardag. Dus zolang je in Nederland verzekert bent betaal je vanaf je achttiende premie.

Jo

Jo

23-06-2018 om 09:08

Gratis!?

Ik geloof er geen snars van.

Als er instanties zijn die aan geld verdienen denken dan zijn het zorgverzekeraars.
En hun polisvoorwaarden zijn vaak zo uitgebreid dat ze genoodzaakt zijn om dit af te drukken in hele kleine lettertjes.

Susanne

Susanne

23-06-2018 om 09:28

dank

Dank voor alle reacties.

M.n. Triva. Jij werkt toch in die branche?

En ik zal eens gaan kijken wat er precies in onze collectieve verzekering staat. Iets van gratis, maar kan inderdaad zijn dat het alleen voor de aanvullende verzekering geldt.

Triva

Triva

23-06-2018 om 10:46

nee

.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-06-2018 om 19:48

Gratis

18-jarigen kunnen inderdaad gratis verzekerd zijn... zolang hun ouders toch maar wel betalen . Ik kan me van de (vele) collectieven waar ik mee gewerkt heb, niet herinneren dat kinderen gratis meeverzekerd werden. Vanaf 18 jaar betaalt iedereen het volle pond. Je kunt ze op je eigen polis houden tot je vindt dat het mooi geweest is. Meestal is dat als de studie klaar is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.