Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anne

Anne

19-01-2015 om 06:55

zoon werkt bij AH (veiligheid)

Mijn zoon van 17 heeft een bijbaan bij de AH in het magazijn. Hij liet me laatst zijn schoenen zien, waar gaten in zaten. Hij vertelde dat met zijn voeten zware karren (waar kratten op staan) een zet geeft om ze in beweging te krijgen.
Toen ik het had over veiligheidsschoenen met stalen neus, wilde hij daar niet van horen.
Maar zou zoiets niet verplicht zijn als werkgever om dat aan je werknemer te verstrekken??

Karin

Karin

19-01-2015 om 07:36

Vreemd

Ik werk in het magazijn van Etos (en dat is van hetzelfde onderdeel) en daar kom je echt niet in zonder veiligheidsschoenen. Je krijgt ze ook gewoon van de werkgever want die wil niet dat er ongelukken ontstaan. Ja, die moet hij dus gewoon krijgen voor zijn eigen veiligheid en voor de financiën van zijn werkgever. Werkt hij niet via een uitzendbureau?

Op zich kun je ze ook kopen bij scapino als er geen werkschoenen verplicht zijn hoor. Maar als ze die schoenen verplicht stellen dan moet de werkgever ze ook verstrekken.

Werkt hij met ijzeren rolly's waar dan max 2x7 zwarte kratten op gaan?

Tijgeroog

Tijgeroog

19-01-2015 om 08:59

Schoenen

Je hebt ook veiligheidsschoenen die eruit zien als sportschoenen, gympen enzo. Misschien dat hij dat wel wil? Als je googelt op veiligheidsschoenen kom je vanalles tegen.
En ja, de werkgever moet er voor zorgen. Vaak krijg je schoenen, of krijg je een bepaalde winkel op waar je ze uit kunt gaan zoeken. Maar werkt hij in het distributiecentrum, of werkt hij in een winkel waar hij ook veel in het winkelmagazijn doet?

amk

amk

19-01-2015 om 09:08

veiligheid is verplichting werkgever

en de medewerker is verplicht zich aan de aanwijzingen te houden.

Als de werkgever het wel aanbiedt, de werknemer op het niet gebruik wordt aangesproken mag de werkgever de werknemer ook ontslaan als er geen gehoor aan wordt gegeven.

Veiligheidsschoenen in een magazijn zijn verplicht. De looks zijn niet belangrijk, maar de tenen van je zoon wel.

Ik kan me haast niet voorstellen dat Ahold hier geen algemene voorschriften voor heeft. Ze leggen ze namelijk wel onverkort bij hun leveranciers neer. En die moeten tekenen voor nakoming en daar staat ook een stuk over veiligheid op de werkvloer in.

Karin

Karin

19-01-2015 om 09:27

amk

Ik weet zeker dat ahold die regels heeft, dat zei ik ook, ik werk onder dezelfde noemer.

De vraag is alleen of deze jongen in een magazijn van de winkel werkt of in het echte distributiemagazijn want daar zit natuurlijk wel verschil. Bij die eerste hoef je geen werkschoenen aan, bij die tweede moet het en zorgen ze ook gewoon voor die schoenen hier.

amk

amk

19-01-2015 om 09:33

Karin

als hij magazijnwerk moet doen, moet zijn veiligheid ook gegarandeerd worden. Dus zullen er dan ook veiligheidsschoenen moeten zijn. Ook als dat magazijnwerk in een winkel is. Die trolleys worden niet minder risicovol als ze op een andere locatie staan.

Ik kom een paar keer per jaar in een fabriek, maar daarvoor zijn mij wel een helm, bril en veiligheidsschoenen uitgereikt en die worden ook elk jaar gecontroleerd. Zonder geldige controlesticker kom ik het gebouw niet in.

Joshi

Joshi

19-01-2015 om 11:20

Die moet je werkgever verstrekken. En die neemt geen genoegen met zelfgekochte werkschoenen waarin misschien de stalen neus niet aanwezig is (sommigen hebben een kunststofneus, voelt net zo hard, maar is niet afdoende). Ik mocht de zelf gekochte in elk geval meteen uitdoen en omwisselen, zonde van mijn geld.
Zijn trouwens hele stoere bij, ook in laarsvorm, kan me bijna niet voorstellen dat hij die niet "oke" zou vinden.
(ps 1 maatje groter nemen scheelt een hoop "wen-gedoe")

Anne

Anne

19-01-2015 om 12:13

zoon werkt in het magazijn van de winkel zelf

Mijn zoon werkt in het magazijn van de winkel zelf. Mijn zoon vindt schoenen met stalen neuzen helemaal niks, maar als hij moet (en volgens mij moet hij - jullie bevestigen dat) en iedereen doet het, dan maakt het natuurlijk niks meer uit.

Maar kennelijk wordt het niet aangeboden en hij vraagt er dus zelf ook niet om.

Hij is al eens met een gekneusde enkel thuis gekomen en ik heb daar wat lakoniek op gereageerd. Kan gebeuren, denk ik dan. Maar toen hij van de week zijn schoenen liet zien en ik hem vroeg waar dat van kwam en hij dat vertelde... toen dacht ik ineens "hoe wórdt zijn veiligheid eigenlijk gewaarborgd?"

Ik ga de AH maar eens even bellen!

Anne

Anne

19-01-2015 om 12:36

de supermarktmanager (jaja) - zijn er geen richtiljnen?!

Okee, voordat je ook maar iemand aan de telefoon hebt die er iets van kan zeggen, ben je al een half uur en vier medewerkers verder.

De telefoniste van de klantenservice verwijst me naar de winkel zélf, waar de supermarktmanager me waarschijnlijk verder kan helpen.
Nu weet ik van mijn zoon, dat die supermarktmanager van onze AH niet de fijnste jongen is om mee te praten. Daarnaast wil voor mijn zoon de werksfeer niet verpesten. Vandaar dat ik hoopte dat er algemene regels zijn.
Er zullen toch algemene richtlijnen zijn die voor alle AH winkels gelden?
Wie weet hier meer over??

Karin

Karin

19-01-2015 om 12:41

Anne

Ik denk dat regels voor in het magazijn niet anders zijn dan voor in de winkel omdat je ook daar met die karren werkt. Ik vermoed dus, in tegenstelling tot amk, dat in de winkel geen veiligheidsschoenen nodig zijn en dan zullen ze ze ook niet verstrekken.

Het is dan dus je eigen keuze, het voordeel is dat ze niet duurder hoeven zijn dan gewone schoenen en dat je via internet hele leuke modellen kunt vinden. Collega's hebben zelfs allstar achtige modellen.

marie

marie

19-01-2015 om 14:05

franchise?

Weet je zeker dat het een "echte" AH is en geen franchise?
Dochter werkt ook bij AH en ik dacht (had ik van iemand gehoord) dat ze haar werkkleding kon laten wassen bij de AH. Nee dus, dat moet ze (ik) dus zelf doen. Kwam er op een gegeven moment achter dat de winkel waar zij werkt dus franchise is. Ze kreeg dus ook geen medewerkerspas, waarbij er "gespaard" kan worden door diegene die de pas gebruikt. Hoe meer er gekocht wordt bij AH, hoe meer salaris medewerker krijgt. Zit wel een maximum aan per maand.

Ander vraagje. Zoon heeft toch een arbeidsovereenkomst getekend? Zat daar ook een huishoudelijk regelement bij? Staat daar niks in over werkkleding en werkschoenen?

Angela67

Angela67

19-01-2015 om 14:11

via hoofdkantoor

je zou via hoofdkantoor informatie kunnen inwinnen, zonder al te expliciet te zijn over welke vestiging het gaat. afhankelijk van wat je hoort wat verplicht is kun je actie ondernemen en geef je je zoon wat meer 'munitie'.
gr Angela

amk

amk

19-01-2015 om 16:32

Karin

zoals jij weet dat er een ahold richtlijn is, weet ik dat als je dit soort werkzaamheden verricht je ook in die winkel verplicht bent om veiligheidsschoenen te dragen. Het risico is namelijk hetzelfde of die kar nu in een magazijn staat of in een winkel.

Wordt wel eens over het hoofd gezien idd.
Zelfde risico vraagt zelfde oplossing aldus de arbo catalogus van vwa.

karin

karin

19-01-2015 om 16:55

amk

Ik weet dat ze heel streng zijn maar in winkels lopen mensen toch op nette schoenen, zowel bij de etos als de ah. Verder is er natuurlijk wel verschil. In het distributiemagazijn zijn ook collega's met karren en collega's met motorgestuurde palletwagens en heftrucks etc.

Als je de mensen die bij Etos in winkel werken werkschoenen aan laat doen is toch wel een beetje raar.

amk

amk

19-01-2015 om 17:04

Karin

er zijn ook heel nette veiligheidsschoenen. Nog net geen pumps.
Maar klompen, ja gewoon van die houten, zijn bv ook goed gekeurd als veiligheidsschoen. Er is een heel groot assortiment.

karin

karin

19-01-2015 om 17:09

maar

Haal dan eens een wetje naar voren dat je veiligheidsschoenen aan moet in de winkel?

Henriette123

Henriette123

19-01-2015 om 17:11

Niet verplicht

Onze kinderen hebben bij wel 4 verschillende vestigingen van de AH gewerkt, en nergens had je veiligheidsschoenen nodig.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat AH dit niet verplicht stelt als het zou moeten.
AH was dan ongetwijfeld ook wel beboet door de arbeidsinspectie.
De schoene van onze kinderen zijn ook nooit kapot gegaan door die karren.
In de distributie centra wordt er inderdaad ook met elektrische karren, en veel zwaardere rolcontainers gewerkt.
Een kind heeft bij de C1000 gewerkt, en ook daar waren geen speciale schoenen nodig.

amk

amk

19-01-2015 om 17:21

karin

dat staat nergens letterlijk in de wet waar en wanneer je precies veiligheidsschoenen aan moet.
Er moet een risico inventarisatie gedaan worden en daaruit blijken de risico's. Die moeten afgedekt worden adh van bv de arbocatalogus.
Als jij als bedrijf kunt aantonen dat jouw oplossing ook adequaat is mag dat ook. Dat zijn de vrijheden in de arbo wet.

Hanne.

Hanne.

19-01-2015 om 18:09

risico is kans x effect

Bij de risico inventarisatie wordt er gekeken naar de kans dat iets optreedt en het mogelijke effect.

Bij een winkelmedewerker die ook in het magazijn werkt is de kans dat letsel optreedt kleiner dan bij iemand die uitsluitend in het magazijn werkt. Dus hoeven niet de zelfde maatregelen getroffen te worden.

Dus hoeft er niet per se voor de zelfde oplossing gekozen te worden.

Anne

Anne

20-01-2015 om 07:14

uitsluitend magazijn

Mijn zoon is lang en sterk als een beer en wordt om die reden alleen in het magazijn gezet.
Overigens gaat hij niet in zijn eentje omdat zijn mamma dat wil 'als een mietje' veiligheidsschoenen dragen en met de manager praten mag ik al helemaal niet van hem.

Kijk, omdat ik dat wist (en snap dat je imago ook spreekt op die leeftijd) hoopte ik gewoon op een richtlijn waar iedereen zich aan moet houden.

Alleen... Ik vind dus nergens een telefoonnummer van de AH waar ik iemand aan de lijn krijg die me iets zinnigs over dit onderwerp kan vertellen.
Als ik doordraaf (waarmee ik soms meer kapot maak dan me lief is) bel ik even naar de arbeidsinspectie...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-01-2015 om 09:13

Oh heerlijk eigenwijs....

Ik persoonlijk zou hem een paar werkschoenen cadeau doen. Maar dan wel van die mooie sportieve.
Of hem stimuleren een ander baantje te zoeken.

In ieder geval iets, want ook ik zou in staat zijn om de arbeidsinspectie te bellen. Grrrrr wat een werkgever.

een bijkomend nut van veiligheidsschoenen.

Mijn broer, ook formaat kleerkast, heeft ooit uitzendwerk verricht waarvoor hem - door het uitzendbureau - veiligheidsschoenen ter beschikking waren gesteld. Die schoenen kon hij houden toen het werk was afgelopen.

Hij heeft ze nog geruime tijd gebruikt bij het bezoeken van popconcerten en dergelijke happenings. Reuze handig als er in het gedrang mensen op zijn tenen gingen staan.

Dus Anne, er kan meer met veiligheidsschoenen dan je denkt.

Groeten,

Temet

Karin

Karin

20-01-2015 om 13:40

Gewoon kopen

Sowieso hoeven ze er dus helemaal niet uit te zien als veiligheidsschoenen en als hij daar een kluisje heeft doet hij toch gewoon daar zijn schoenen aan en uit?

Hier veel poolse vrouwen en die lopen dus echt niet op die lompe dingen van het uitzendbureau maar dragen hippe zwart/roze schoenen die voor onbekenden onherkenbaar zijn als veiligheidsschoenen. Doe je zoon een lol en koop goede schoenen voor hem. Ze zijn echt niet duurder dan gewone schoenen en inderdaad, komt nog wel eens van pas.

Je zoon wil niet dat jij je er mee bemoeit, nou koop dan samen met hem natuurlijk schoenen waar hij veilig mee is.

Marie

Marie

20-01-2015 om 17:07

nog wat vergeten

Ik was niet helemaal duidelijk geweest geloof ik over het wel/niet "echte" AH zijn. Als het franchise is, kan het denk ik zijn dat ze zich niet aan de richtlijnen van Ahold hoeven te houden? (ik bedenk ook maar wat hoor). En misschien zijn er inderdaad helemaal geen richtlijnen voor magazijnmedewerkers van supermarkten.

Verder schrijf je: "Hij vertelde dat met zijn voeten zware karren (waar kratten op staan) een zet geeft om ze in beweging te krijgen."

Misschien moet zoon de karren niet meer met zijn voeten duwen? Is vast beter voor zijn schoenen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.