Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Coco

Coco

05-02-2016 om 22:35

Zoon kan niet met geld omgaan

Hallo allemaal,

waar zal ik beginnen... Ik woon in Frankrijk en ben sinds 20 jaar samen met mijn man. Hij heeft 2 zonen waarvan de jongste nog bij ons thuis woont. 28 jaar, maar dat is in Frankrijk 'relatief' normaal.

Als je geen vaste arbeidsovereenkomst hebt, kun je bijna geen woning vinden. Hij gaat van de ene naar de andere korte baan via een uitzendburo. Ook dat is hier tegenwoordig normaal.

Dus niet al te veel inkomen voor hem en hij kan niet met geld omgaan. Dus een woning voor hem zit er voorlopig niet in, zucht... Gelukkig gaat het redelijk goed tussen hem en zijn vader en mij. De indeling van het huis is ook zo dat wij elkaar niet op de zenuwen werken. Hij doet zijn eigen boodschappen en kookt voor zich zelf.

Hij betaald dus zijn eigen boodschappen, telefoon, benzine en verzekering van zijn auto. Hij hoeft niets te betalen aan huur of zo. Maar ondanks dat komt hij niet rond met zijn inkomen.

Een paar jaar geleden had hij 3000e schuld bij een vriend gemaakt. Die hebben wij betaald en hij heeft het bij ons afgelost (duurde erg lang). En nu staat hij de hele tijd rood bij de bank. Hij beging iedere maand met een paar honderd euro in het rood, regelmaatig is zijn kaart blokeerd.

Zo krijgt hij nooit een wooning en de dag dat zijn auto het niet meer doet is hij echt in de penari.

Wat kunnen wij doen om hem eens en voor altijd op de goede weg te helpen?

Niets

Er is niets wat jullie kunnen doen om de goede weg op te helpen. Dat moet hij namelijk zelf doen. Je kunt uren gaan zitten budgetteren maar als hij op de eerste dag zijn salaris er door draait heeft dat geen zin.
Je moet voor jezelf je grenzen bepalen. Wat wil je van hem? Wil je dat hij weg gaat? Wil je hem geen geld meer lenen? Dan zeg dat tegen hem en hou je daar ook aan. En zorg dat jullie allebei op een lijn zitten. Als de een z'n poot stijf houdt en de ander blijft er geld in gooien schiet het niet op.
Je kunt altijd aanbieden om hem te helpen met een begroting te maken oid maar ik neem zo maar aan dat jullie dat al gedaan hebben. Maak een keuze en hou je daar aan. Veel succes.

Coco

Coco

06-02-2016 om 12:07

een beetje wanhopig

Gelukkig hebben mijn man en ik altijd op een lijn gezeten en konden zijn zonen ons niet uit elkaar spelen. Misschien ooit in het begin eens geprobeert maar dat proberen kinderen nou eenmaal (en misschien ook wel door moeders georchestreerd?).

Alleen weten wij nu niet meer wat wij kunnen doen. Nogmaal wij stoppen hem nu geen geld toe, maar zouden graag willen dat hij met zijn geld om leert gaan zodat hij een kleine reserve opbouwt voor eventueel een borg voor een appartement (hier gebruikelijk) of als zijn auto stuk is.

Dus ja, ik/wij zouden graag willen dat hij vertrekt, maar dat kan helaas nu niet.

Nee, wij hebben niet aangeboden, om een begroting te maken, weet niet zo hoe ik dat moet aanpakken...

Zelf dacht ik om aan te bieden hem geld te lenen zodat hij niet meer in het het rood staat en dat hij ons zijn bankkaart geeft en wij hem wekelijks een bedrag, waar hij mee moet uitkomen. Mijn man lijkt dit laatste niet zo een goed idee te vinden.

Wat denken jullie?

Angela67

Angela67

06-02-2016 om 12:13

hoe zo kun je geen begroting maken?

Ik begrijp niet zo goed welk probleem je wilt oplossen, omdat niet duidelijk is wat het probleem is . Wil hij het niet of kan hij het niet?
Als hij niet wil dan is de nood niet hoog genoeg en moet je hem dus uit huis zetten of huur gaan vragen. Dat zal hem de ogen openen en hij zal zijn eigen weg gaan vinden hierin.
Als hij niet kan omdat hij vaardigheden mist en of competenties dan kun je hem helpen als hij dat wil.

Ik begrijp ook niet dat jij geen begroting zou kunnen maken.
alle geld wat erin komt en alles wat eruit gaat opschrijven.
DAn kijken of dat matcht.
Als het niet matcht moet je of inkomsten verhogen of kosten verlagen.

Heeft hij wel een reeel beeld van jullie financien bijvoorbeeld? Of hebben jullie daar zelf ook geen reeel beeld van misschien? Want dan zijn jullie zelf niet het juiste voorbeeld. Misschien is het dan een optie om het samen op te pakken, dus dat je met z'n 3-en een systeem adopteert en dat voor beide huishoudens gaat doen voor een half jaar.

gr Angela

Goudvis

Goudvis

06-02-2016 om 12:17

Limiet

Hij kan een limiet nemen op zijn bankrekening. Nul euro roodstand toegestaan.
En zodra hij geld heeft verdiend, onmiddelijk een overboeking naar een spaarrekening doen.
Verder kun je huur vragen om hem beter met geld om te leren gaan. Evt. spaar je daarvan een deel voor hem.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-02-2016 om 12:36

Leren

Door hem z'n bankpas af te nemen en contant geld te geven leert hij het natuurlijk niet. Dan zal er alleen ergernis richting jullie ontstaan omdat hij geld te kort komt. Als je iets dergelijks wil doen moet er een groter plan aan vast zitten, met begroting, doelen, en een planning om hem weer steeds meer verantwoordelijkheid te geven.

Theekopje

Theekopje

06-02-2016 om 14:22

Zelf

Vindt hij het zelf een probleem?

Budgetcoach

In onze gemeente is daarvoor een hulploket, soms beter dat buitenstaanders dit doen. Hij is 28 jaar en moet zelf hulp inschakelen als hij zijn financieën ziet als een probleem.
Ik zou hem op weg helpen, geen geld meer lenen en kijken of hij de handdoek oppakt.

Is er in Frankrijk hulp voor het leren van budgetteren?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.