Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Zomaar van zorgverzekering gewisseld

In december hebben we onze zorgverzekering bekeken en besloten bij onze zorgverzekeraar te blijven, maar wel de aanvullende verzekering aan te passen. Eind december kregen we de nieuwe polis en alles klopte. Tot opeens gisteren mijn man een brief kreeg, dat het zo jammer was dat hij zich had laten uitschrijven bij deze verzekeraar. De rest van het gezin was er nog gewoon bij.
Na enig nijver belwerk "een andere verzekeraar heeft u bij ons afgemeld" bleek opeens Unive de verzekeraar van mijn man te zijn. Hij heeft zich daar echt niet aangemeld en Unive zei zelf dat dit vaker voorkomt.
Dus let goed op de inhoud van de post van je verzekeraar in januari, want o zo gemakkelijk ben je van verzekeraar gewisseld!

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2015 om 00:31

Klopt

Vandaag heb ik zelf twee mensen aan de telefoon gehad en een collega een, die door een andere verzekeraar waren opgezegd, terwijl dat niet de bedoeling was. Nu waren die van mij in eerste instantie wel geïnteresseerd in die andere verzekeraars, maar hadden besloten dat toch niet te doen. Ze waren daardoor eerst bij ons afgemeld, vervolgens weer aangemeld en tot hun grote paniek opnieuw bij ons uitgeschreven. En dan moet er dus heen en weer gebeld worden om dat nog goed te krijgen. Door de klant. Er lijkt dus een verband te zijn tussen eerdere interesse.

Auwereel

Auwereel

10-01-2015 om 18:25 Topicstarter

Geen interesse

Maar mijn man heeft totaal geen interesse getoond in een andere verzekering. We hebben wel naar andere verzekeringen gekeken voor onze dochter die net 18 is, maar dat hebben we anoniem gedaan. Bij het wisselen van verzekering moet je toch zeker wel een DigiD invoeren of handtekening zetten?

vlinder72

vlinder72

10-01-2015 om 18:31

Nee hoor

Als je wisselt van verzekering hoef je alleen via internet je gegevens door te geven. Zoals naam, adres, wat voor soort verzekering, BSN nummer etc. Daarna krijg je een e-mail ter bevestiging. Ik heb zo de verzekering van mijn man gewijzigd. Voor de zekerheid ook een e-mail gestuurd naar zijn huidige verzekering maar dat had niet gehoeven omdat aan de hand van BSN nummer de verzekeringsmaatschappij kan zien waar je nu verzekerd bent het zelf op zegt.

Ik vind het ideaal. Ik ben nu twee keer overgestapt en mijn man een keer. Ik ben heel tevreden met mijn huidige verzekeringsmaatschappij.

Auwereel

Auwereel

10-01-2015 om 22:42 Topicstarter

Maar hoe weten ze dan je BSN?

Er moet toch een bepaalde referentie zijn, zodat naam bij BSN, geboortedatum etc bij elkaar passen? Anders kan ik weet niet wie je overschrijven. En een email ter bevestiging heeft mijn man ook niet gehad, dus er zat wel iets fout, ik vraag me alleen af hoe?

Paddington

Paddington

12-01-2015 om 11:08

BSN en naam

Verzekeraars hebben de mogelijkheid om aan de hand van BSN, geboortedatum, naam en voorletters te controleren of en waar je verzekerd bent.

Dat houdt dus wel in dat je BSN-nummer bekend moet zijn. Als je man die niet heeft gegeven is het een raar verhaal.

Auwereel

Auwereel

13-01-2015 om 16:39 Topicstarter

t is weer goedgekomen

Man is weer terug bij de verzekeraar van zijn keuze, maar het blijft inderdaad heel gek.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-01-2015 om 17:00

Paddington

Het BSN is in principe genoeg. Om fouten uit te sluiten zijn de andere gegevens wel belangrijk natuurlijk. Ik heb mijn verzekering via mijn werk op laten zeggen. Ik was nog wel even bang voor verwarring omdat in het systeem stond dat ik door X opgezegd was, terwijl ik naar Y toeging. Maar er zijn verder geen vragen over gesteld.

Paddington

Paddington

14-01-2015 om 09:53

Alleen een BSN

is niet genoeg. Er moet minimaal ook een geboortedatum opgegeven worden. Dit is omdat BSN-nummer 999999999 ook in bepaalde omstandigheden gebruikt kan worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-01-2015 om 16:10

Paddington

Voor controle is je geboortedatum en naam erg nuttig, maar opzeggen en opzoeken waar je verzekerd bent en opzeggen, is prima mogelijk met alleen een BSN. Ik zit er middenin, dus ik weet wel een beetje waar ik het over heb. In de praktijk zal een beetje medewerker dat natuurlijk nooit bewust zo nonchalant doen, maar het kan wel.

Bij het opzeggen van mijn eigen verzekering heb ik alleen maar hoeven bevestigen dat hij de juiste personen had gevonden, maar ik heb mijn geboortedatum nooit genoemd.

Auwereel

Auwereel

18-01-2015 om 16:58 Topicstarter

Maar toch blijf ik nieuwsgierig

Hoe kwam Unive dan aan het BSN van mijn man terwijl hij zelfs niet in de buurt van een website oid van Unive is geweest?

Kaaskopje

Kaaskopje

18-01-2015 om 19:25

Dat snap ik ook niet

Ik weet wel, en dat wil je vast niet horen, dat er best veel mensen zijn die vergeten wat ze ooit hebben gemeld bij een bedrijf. Een andere verklaring is dat de een of andere handigerd een typefout heeft gemaakt, waarmee het BSN van je man per ongeluk is ingevuld. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat een apotheek per ongeluk medicijnen heeft gedeclareerd op een verzekeringsnummer van een ander. Alles is mogelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.