Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

zo onzeker mbt overstappen verschillende aanbieders

Kreeg van de week een aanbieding van de Nuon,3 jaar vastzetten,scheelt me zoals ik het nu kan zien 30.00 euro per maand,ik ben altijd bang voor een addertje, zit al jaren bij de nuon,en toch durf ik die brief niet te ondertekenen.zelfde met zorgverzekeraar,betaal nu voor gezin met 4 personen,2 minderjarige kids een bedrag van 262 per maand,zit zelf in de bijstand,kom op vergelijkingsites op veel goedkopere verzekeringen uit en toch ben ik bang,zijn er hier mensen in een soortgelijke situatie die veel minder betalen voor hun verzekering en die mij gerust kunnen stellen,als ik overstap naar bv zorg en zekerheid dan betaal ik 185,dat is bijna 80 euro minder,

met vriendelijke dank alvast

fleurtjes

Ik ben vorig jaar zelf van zorgverzekeraar gewisseld en heb geen problemen ondervonden. Ik stapte wel over van een grote naar een andere grote.

Waar je vziw in elk geval op moet letten is of het een naturaverzekering is of niet. Naturaverzekeringen geven recht op zorg maar die wordt dan soms maar door een beperkt aantal zorgverleners aangeboden. Kijk dus hoeveel keus je hebt om je eigen zorgverlener te kiezen.

Een ander punt is dat premies soms dalen door het verplichte eigen risico te verhogen met een vrijwillig eigen risico. Dat is alleen maar aantrekkelijk als je a) goed gezond bent en verwacht dat te blijven en b) zonodig geld hebt om dat verhoogde eigen risico te betalen. Dat laatste is bij veel mensen in de bijstand allicht een probleem.

Overigen zag ik dat zowel de volkskrant als de NRC dit weekend een stuk hebben over verzekeraars, prijsstunters en vergelijkingssites. Misschien het lezen waard. Ik kan je er niet aan helpen, ik zag de koppen in het krantenrek bij de supermarkt, maar misschien kan iemand in je omgeving die stukken voor je regelen.

Succes ermee

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2013 om 17:45

Kassa

Kassa was er gisteravond helemaal aan gewijd. Via uitzending gemist (internet) kun je het vast nog kijken.

Het is mijn nieuwe werk om dit allemaal te begrijpen en uit te leggen, maar eerlijk is eerlijk... ik vind het een ingewikkeld onderwerp, ook voor mij privé.

Het verschil tussen natura en restitutie is dat je bij natura inderdaad gebonden bent aan gecontracteerde zorgverleners. Bij restitutie krijg je de zorgverlener die niet gecontracteerd is vergoed tot de vergoeding voor een gecontracteerde zorgverlener. Dan moet je dus bijbetalen. Daarnaast is restitutie duurder. Zeker met een laag inkomen niet de meest voordelige keus dus.

Als je in de bijstand zit, is het ook de moeite om bij je gemeente te vragen naar een collectieve verzekering via de gemeente. Dat zijn vaak goede pakketten voor een aantrekkelijke premie. Maar ook daarin wel met de 'dwang' van gecontracteerde zorgverleners. Ik zou dat zelf niet zo erg vinden, maar wij hebben hier een prima ziekenhuis en voldoende aanbod in de stad met een contract. Het is dus wel verstandig om naar die gecontracteerde zorgverleners te kijken als je speciale zorg nodig hebt.

amk

amk

17-11-2013 om 18:48

vergelijkingssite

voor energie zet ik de einddatum van mijn contract in mijn agenda en ga ongeveer een maand daarvoor naar de vergelijkingssite van de consumentenbond (je hoeft geen lid te zijn) en ook naar andere vergelijkingssites.
Gewoon invullen en kijken welke het goedkoopste is. Het overstappen regelen zij voor je. Je krijgt alleen een aantal e-mails.
Scheelt mij nu zo'n 50 euro per maand (krijg nu ruim 400 euro retour waarvan het grootste deel de welkomstbonus is) En ik heb maar een heel laag verbruik.

Qua energie leveranciers zijn de groten zoals Eneco, Nuon, Essent meestal stukken duurder dan de prijsvechters als budgetenergie en energie-direct. Bezuinigen op mijn verbruik kan haast niet meer, maar met de welkomstbonusen bezuinig ik toch.

Dalarna

Dalarna

17-11-2013 om 19:02

fleurtjes

Ik zou het echt niet voor 3 jaar vastzetten, volgens mij gaan de prijzen ook weer omlaag. Gewoon vastleggen voor 1 jaar en inderdaad over 1 jaar weer vastleggen bij weer een ander en steeds de welkomstbonus incasseren.

matthi

matthi

17-11-2013 om 22:53

het is niet altijd wat het lijkt

Heb dit jaar bij budgetenergie gezeten. Aan het begin van de looptijd waa berekend dat we het zouden halen met 185 euro in de maand. Dat durfde ik toch niet aan (hadden voorheen 222 bij Essent) dus maandbedrag toch op 220 gezet. Blij toe want eindafrekening laat xien dat maandbedrag toch ook 225 gaat worden. Maw we zijn dus niks goedkoper uit. Wat we wel krijgen is een welkomstbonus van ongeveer 250 dus dat is wel weer interessant

Dalarna

Dalarna

18-11-2013 om 08:44

fleurtjes

Oja de zorgverzekering: ik vind dat er daar veel minder addertjes onder het gras zitten. De basisverzekering is overal hetzelfde dus het maakt niet uit waar je die koopt, je moet alleen geen natura verzekering nemen als je bang bent dat dat niet bij je past. Kassa kun je inderdaad even kijken op uitzending gemist, daar wordt het prima uitgelegd.

Veel mensen zijn echt oververzekerd met die aanvullende verzekeringen maar ik snap het ook wel, zomaar daarmee stoppen durf je ook niet maar echt een goedkopere basisverzekering moet je echt doen hoor!

Arawen

Arawen

18-11-2013 om 22:09

Zorg en energie

Je hebt al goede tips gekregen, maar ik neem aan dat je ook al hebt nagedacht over hoeveel zorg je nodig hebt c.q. denkt te gaan hebben.

Wat energie-leverancier betreft; ik zat ook al jaren bij Nuon en durfde ook niet over te stappen. Heb daarom meegedaan aan collectieve inkoop van Vereniging Eigen Huis. Vond ik toch wat minder 'eng'. Resultaat was dat we kozen voor een 1-jarig contract bij Budget-energie. Zodra we daar zaten, belde Nuon.. die een tegen-aanbod deed dat nog aantrekkelijker was.. En zo zitten we nu weer bij Nuon, maar nu met een jaarcontract en zo'n EUR 35 in de maand goedkoper.. Dus ja, dat is de moeite wel waard!

CB

CB

21-11-2013 om 15:47

Ook overgestapt

Ik ben ook gaan ´shoppen´ voor een nieuwe energie/gas leverancier. Ook ik zat al jaren bij NUON. Tot ik Energiedirect tegenkwam op zo´n vergelijkingssite. Hier kreeg je een welkomstbonus van 316 euro (gas en electra samen).

3 weken daarna werd ik gebeld door NUON waarom ik weggging. Zij kwam met een geweldig bod van 50% korting op de electra en gasprijs. Ik ben het helemaal uit gaan zoeken en uiteindelijk bleek NUON nog steeds duurder te zijn. Ik ben dan ook niet terug naar NUON gegaan. Over een jaar ga ik gewoon weer kijken wie er goedkoper is.

Energie Direct

http://www.energieleveranciers.nl/energiedirect/ervaringen
Niet zulke beste ervaringen met Energie Direct. Ik zou maar goed opletten hoe het gaat met afrekeningen.

Rafelkap

Rafelkap

21-11-2013 om 19:22

hoe ik het ga doen (zorgverzekering)

is een rondje bellen, volgende week. Wij zijn bij CZ maar na wat akkefietjes ben ik het zat (wel elke keer in het gelijk gesteld, maar wel veel telefoontjes en brieven aan gewijd, maargoed heb wel wat beters te doen )
Ik heb wat specifieke vragen over vergoedingen die ik niet altijd uit de info kan halen dus ik hoop op goede voorlichting. Ik kies er max 3 uit die ik ga bellen en hoop dan wat wijzer te worden.

Energie waren we nog niet lang geleden overgestapt (via eigen huis), ik weet niet of we nu zo goedkoop uit zijn. Moet nog kijken of ik me er nog even in ga verdiepen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.