Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Marilene

Marilene

21-03-2014 om 22:34

Zijn er regels rond een functioneringsgesprek?

Ik werk voor een uitzendbureau bij bedrijf X. Ze hebben daar zoveel uitzendkrachten in dienst dat er inpandig twee uitzendbureau's zijn. Nu kreeg ik van de week plotsklaps een functioneringsgesprek. Ik werd dus zo uit mijn werk gehaald. Mij werd verteld dat ik alles mocht zeggen over de samenwerking met het uitzendbureau en X en dat zij (uitzendbureau dus) ook over mij dingen zouden gaan zeggen. Omdat ik vrij onzeker was of ik goed genoeg functioneer (nou ook weer niet zo slecht want kort geleden zijn er heel veel contracten niet verlengd en die van mij wel) vond ik het vooral heel lastig toen bleek dat ik EERST alles moest zeggen. Zijn er regels rond functioneringsgesprekken? Moeten die aangekondigd worden en is het niet netjes als zij eerst over jou praten zodat je weet waar je ongeveer staat voor je zelf negatief gaat spuien?

bibi63

bibi63

21-03-2014 om 23:27

Functioneringsgesprek

Is iets anders dan een beoordelingsgesprek. Een func.gesprek heeft input van 2 kanten en dat betekent dat jij dat van te voren moet weten en je dus kan voorbereiden over hetgeen jij wilt bespreken.
Gr. Bibi

lentebloem

lentebloem

22-03-2014 om 09:57

Marilene

Marilene, jouw onzekerheid spat van het scherm af. Tenminste, zo komt het op mij over. Waar ben je bang voor? Waar is de gelijkwaardigheid? Ook al ben jij een medewerker en degene tegenover jou een manager, je hoeft je niet onderdanig te voelen. Misschien ben je dat ook niet hoor, maar ik word getriggerd door "vond ik het vooral heel lastig toen bleek dat ik EERST alles moest zeggen". Uit die zin klinkt angst en onzekerheid. Dat is jammer, want ik denk dat je daarmee te kort doet.
Draai het eens om. Je krijgt van de manager de ruimte, de vrijheid om als eerste te zeggen wat je graag wilt zeggen. Dat is toch heel fijn? Het zou ook niet goed zijn als je daar gaat zitten en eerst een kwartier moet luisteren naar wat ze allemaal oer jou willen zeggen. Ik voer ook regelmatig dit soort gesprekken en ik geef de ander altijd de ruimte om eerst te vertellen wat hij/zij vindt van het werk, van de samenwerking met collega's etc.
Kun je 'de gulden regels van de feedback'? Die regels kunnen je helpen in een gesprek. De eerste regel: praat altijd in de ik-vorm. De ik-boodschap dus. Verder: beschrijf eerst wat je feitelijk ziet/hoort/leest. (ik zie dat de leidinggevende drie dagen in de week niet op kantoor is, het valt mij op dat jij meestal om elf uur op kantoor arriveert). En geef dan aan wat dit met jou doet. (dit geeft mij het gevoel dat ze geen tijd voor mij heeft, ik vind dit erg vervelend). Check of de ander dit ook zo ziet (herken je dit?) en probeer aan te geven hoe jij het graag zou zien (ik zou het heel fijn vinden om iedere week even samen een uurtje te kunnen overleggen).
Je houd het daarmee bij jezelf. Je geeft geen kritiek, maar je koppelt feitelijkheden aan jouw gevoel/wensen/onzekerheden. Je zegt dus nooit iets wat niet waar is of wat later tegen je gebruikt kan worden ("zij vindt dit maar een slecht georganiseerd bedrijf"!).
Hopelijk kun j hier wat mee. Het vraagt wat oefening, maar als je deze 'techniek' eenmaal in je vingers hebt, zul je er veel plezier aan kunnen beleven.

Marilene

Marilene

22-03-2014 om 10:31

Lentebloem: realiseer je je wel dat het hier om een uitzendbureau gaat (manager? Laat me niet lachen, ik had een functioneringsgesprek met een opleider en teamleider, er zijn meerdere team en gelijkwaardigheid? In zo'n positie?). In deze tijd vlieg je er altijd uit na 76 weken gewerkt te hebben voor een uitzendbureau en ik heb nu een contract tot 1 juni voor 3 uur gemiddeld per week en jij vindt het vreemd dat ik onzeker ben? De hele dag gaat het alleen maar over je normen halen en die veranderen ze steeds en iedereen moppert er over. Als je niet vaak genoeg je norm haalt vlieg je er dus ook uit.

Onzeker? Nee hoor, ik heb nergens last van!

hierookzo

hierookzo

22-03-2014 om 10:55

alleen

hier geen functioneringsgesprek, maar sommigen worden gewoon op het matje geroepen tijdens het werk. Heel vervelend, je weet nl. nooit of je ze nog terugziet. Er wordt dan ook heel negatief over gesproken door de meerderen achteraf: die zien we niet meer terug, ach, mis je niks aan.
Ik zou me ongelofelijk beroepen op mijn zwijgrecht , vragen wat ik daar doe en dat zij de bal mogen aftrappen. En anders zeggen dat alles prima is en dan de ander de beurt geven.
Ik snap je onzekerheid en angst heel erg en ik denk dat mensen geen idee hebben hoe het is om dagenlang in geschreeuw te zitten om doelen te halen, als vuil behandeld te worden en geen poot hebben om op te staan dan naar ander werk te zoeken. Dat geeft een enorm akelige druk. Als ik zou zeggen dat persoon X om 11 uur begint, dan krijg je als antwoord: dan ga je toch? Voor mij staan er namelijk 200 nieuwe mensen in de rij.

Tante Tiny

Tante Tiny

22-03-2014 om 11:32

Alleen positieve dingen zeggen

Ik zou vertellen dat je goed gaat in je werk en dat je blij bent dat je contract verlengd is.
Noem wat positieve dingen op van je huidige opdracht en dat het uitzendbureau je op de goede plek heeft gezet.
Verder zou ik iets zeggen over welk type opdrachten je nog meer interessant zou vinden. Je kunt vragen of zij nog tips hebben voor een opleiding die je zou kunnen volgen.
Over de relatie met het bureau zou ik zeggen dat het prettig is te weten dat je XX kunt bellen als er problemen zijn.

Oftewel veel blabla die je van tevoren in grote lijnen bedenkt.

lentebloem

lentebloem

22-03-2014 om 11:43

Marilene

Jammer Marilene, dat je zo gepikeerd reageert. Ik hoop dat je ziet dat ik de moeite neem om met suggesties te komen. Had ik helemaal niet hoeven doen. Ik ken je niet, dus waarom zou ik dat doen op mijn vrije zaterdagochtend? En ik heb je aangegeven hoe je op mij overkomt, en dat ik denk dat je zelf daarmee te kort komt. Ik probeer je een hart onder de riem te steken met een aantal tips die MIJ persoonlijk hebben geholpen bij moeilijke gesprekken. Of de manager of een opleider tegenover je zit: het zal je nooit helpen om 'negatief te gaan spuien', zoals je in je eerste posting schreef. Deze 'gulden regels' kunnen je ook bij dit soort gesprekken erg goed helpen. Je houd het bij jezelf. Je gooit niet met modder, maar geeft aan wat bepaalde zaken met JOU doen. En dat kan dan ook zoiets zijn: "vorige week ben ik door jou gevraagd op direct een functioneringsgesprek te voeren. Ik had mij daar niet op kunnen voorbereiden en ik merk dat ik daar erg veel moeite mee heb. Is het gebruikelijk om gesprekken onaangekondigd te voeren? Ik zou het zelf prettig vinden als ik van te voren even goed kan nadenken over het gesprek. Ik denk dat we daar beiden meer aan hebben."

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-03-2014 om 14:53

Regels?

Nee die zijn er niet, hooguit fatsoensregels en die worden hier met voeten getreden.

Als ik het goed begrijp werk jij maar voor een paar uur per week en is de kans bijna 100% dat je redelijk snel weer op de keien staat. Dan heeft het geen nut om voor de lange termijn te gaan. Feedback geven, zelfs positief, gaat jou niet helpen. Wat jou gaat helpen is accepteren dat in dit bedrijf de zaken zo gaan en dat de huidige markt er niet naar is dat hier iets aan gaat veranderen. Op de korte termijn dus ja en amen knikken en op de lange termijn zorgen dat je zo snel mogelijk ergens anders aan de bak kunt?

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2014 om 01:22

Nou geen regels...

Het lijkt mij normaal dat zo'n gesprek ruim van te voren aangekondigd wordt, zodat je je kunt voorbereiden. Een beoordelingsgesprek mag zonder voorbereidingsmogelijkheid gevoerd worden.

Bij mijn oude werk werd het functioneringsgesprek zoals dat gehouden moest worden volgens hun eigen regels, twee weken van te voren aangekondigd en dan kreeg je een formulier met daarop een soort leidraad van welke punten er besproken zouden gaan worden. Hoe vind je het gaan? Hoe zie je de toekomst? Moeten we ergens aandacht aan besteden? ... dat soort zaken. In de laatste jaren voor mijn vertrek kwam de klad erin en kwam men niet meer aan dat soort gesprekken toe, maar dat is een ander verhaal. Bij mijn laatste baan, via een uitzendbureau, kwam het uitzendbureau eens in de maand naar het bedrijf waar ik werkte en hield 10 minuten gesprekken. Daarin besprak je hoe je het vond gaan en hoe de werkgever er naar jou idee tegenover stond en ze vroegen of het bedrijf voldoende deed om het werk prettig te maken. Ook die gesprekken werden ruim van te voren aangekondigd zodat je er over na kon denken.

Nils

Nils

23-03-2014 om 08:39

Voorbereiding

Je moet je op een functioneringsgesprek kunnen voorbereiden. Ik vind het buitengewoon onfatsoenlijk dat je op deze manier overvallen bent. Dat mag je gewoon aangeven hoor, als je het zelf niet wil doen, kan je de voorzitter van de OR op de hoogte brengen.

Monique D*

Monique D*

03-04-2014 om 14:45

Functioneringsgesprek moet je kunnen voorbereiden

Dat moet zeker kunnen. Je kreeg een blad mee met een aantal stellingen (bijvoorbeeld: wat moet er verbeterd worden op kantoor, hoe vind je jouw werkplek (hoogte stoel en tafel en computerapparatuur), etc. Wat ik de moeilijkste vraag vond was: hoe is de samenwerking met de leidinggevende). De tip "praat in de ik-vorm" heb ik toegepast bij de vraag over hoe ik mijn leidinggevende vond functioneren. Ik gaf positieve en negatieve feedback. Dat ging heel goed.
Je kan thuis rustig over nadenken en deze vragen invullen. Op het functioneringsgesprek wordt alles doorgenomen en jij geeft de antwoorden.
Je kan inderdaad melden dat je op deze manier bent overvallen. Maar Nils, niet alle bedrijven (kleine bedrijven) hebben een OR!

En het is best wel moeilijk als je een contract hebt wat binnenkort verloopt en je werkt op uitzendbasis. Dus ik snap die onzekerheid wel.

Wat ik wel weet is dat bij een beoordelingsgesprek alleen gesproken wordt over jouw functioneren in het verleden aan de hand van de competenties en wat wij er nu aan kunnen doen. Meestal is de leidinggevende aan het woord. Bij een functioneringsgesprek wordt er gesproken over hoe het nu gaat en wat er volgens jou verbeterd kan worden. Het POP-gesprek (persoonlijk ontwikkelingsplan) komt ook vaak aan de orde.

Ik wens jou succes en laat je nog horen hoe het functioneringsgesprek is verlopen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.