Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

liora

liora

16-05-2013 om 17:30

Zij-instromer onderwijs

Hallo allemaal,

Is er iemand die ervaring heeft met zij-instromer worden in het onderwijs. Kun je inderdaad aan de slag en je daarnaast laten scholen? Hoe werkt dat precies? Wat zijn de kosten?
Ik heb wel interesse in het VO, weet alleen niet goed welk vak ik zou kunnen geven. Heb sociologie gestudeerd.

Heb al online gekeken maar kan niet veel informatie vinden.

Liora

Marianne

Marianne

16-05-2013 om 18:48

Welke regio?

In Zuid-Holland zuid en de eilanden is nauwelijks werk. Invallers krijgen werk via Randstad en krijgen alleen de contacturen uitbetaald. Dan heb je het over 5,5 uur per dag, ook bij langdurige inval.
Voor de vakantie houdt je contract op, na de vakantie kan je weer komen. Dit geldt voor alle vakanties. Na drie jaar zou je een vaste aanstelling moeten krijgen, ik ken niemand die nu in deze tijd nog vast werk via inval krijgt.
Ik weet niet hoe het in andere regio's is.

Rosa van der Zanden

liora

liora

16-05-2013 om 19:03

Noord-holland

Ik heb de indruk dat hier wel werk is, zie diverse vacatures.

Liora

Ik ben als zij-instromer begonnen, in 2009. Met het geluk dat Frans erg veel gevraagd was/is en dat ik native-speaker ben, heb ik vrij makkelijk een baan gevonden. Maar je moet dan ook gelijk aan de slag met het behalen van je 2de of eerste graads bevoegdheid, want een school geeft je geen vaste contract als je onbevoegd voor de klas staat. En ook is het niveau van de HBO opleiding niet extreem hoog (euphemisme) het neemt wel veel tijd (gemiddeld 15 uur per week). Daarnaast je lesuren, en het bereiden van je eigen lessen (het eerst jaar moet je makkelijk een uurtje bereiden om een uur les te kunnen geven) Waarom wil je het onderwijs in? Ontevreden met met je eigen baan? Sociologie, daar zou je waarschijnlijk in kunnen stromen als maatschappijleer of economie? Vacatures zijn er vooral in wiskunde, nederlands, engels (de kernvakken), Frans is ook nog redelijk makkelijk te vinden. Daarentegen zijn vakken als geschiedenis niet gewild, veel te veel historici voor te weinig banen.
Ga eens op bezoek bij een bevriende leraar en kijk of het echt iets voor je is. Ik vind het leuk maar het was een bijzonder zwaar traject.

Sinilind

Minder ruimte

Wat ik begrepen heb is dat er op dit moment minder ruimte is (minder dan een aantal jaren geleden) om als onbevoegde voor de klas te komen en vervolgens een je onderwijsbevoegdheid te halen. Lesuren die gegeven worden door onbevoegden zouden niet vergoed worden, maar dat is wat ik gehoord heb. Dan zou je toch eerst je moeten oriënteren op de opleiding voor docent. Het ligt aan je vooropleiding welke route je daarvoor kunt kiezen.

Tsjor

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-05-2013 om 17:42

Met sociologie kom je uit bij

Maatschappijleer! Maar: dat is een klein vak in het middelbaar onderwijs. Per school (ligt er natuurlijk wel aan hoe groot die school is) is vaak een docent al genoeg en die heeft dan nog niet eens een volle baan. Aldus mijn echtgenoot, schoolleider vo, school van goede 1000 leerlingen.
Aagje

liora

liora

20-05-2013 om 12:53

Jammer

Ha,

Jammer dat ik niet echt antwoord krijg op mijn vragen, morgen eens bellen met diverse opleidingen. Ben inmiddels wel al meer te weten gekomen.

Aagje: ik weet het hoor!

Liora

Liora

Je vindt een baan bij een school die bereid is je aan te nemen als zij-instromer (kijk eens op www.meesterbaan.nl, bij de meeste vacatures even aan of ze beschikbaar zijn voor zij-instromers of niet)
Daarna schrijf je je aan bij een hbo (in jou geval neem ik aan de HVA) en begin aan de deeltijd opleiding (een dag+1 avond in de week). Kosten zijn 1840? per jaar (meen ik zo uit mijn hoofd).
Zo zijn denk ik al je vragen beantwoord
Sini

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sawo

Sawo

21-05-2013 om 12:50

Wisselend

Hoi liora

Ik ken verschillende mensen die het gedaan hebben. Echte baan vinden zonder opleiding als zij-instromer valt niet mee. Ook een vaste baan vinden daarna niet (economie en wiskunde). Hebben beiden een deeltijdopleiding gedaan. Best zwaar naast een baan. De echte uitstroom zal pas over een paar jaar plaatsvinden geloof ik.
groet

saar

liora

liora

22-05-2013 om 15:57

Meer info

Bedankt allemaal! Inmiddels ben ik erachter dat waarschijnlijk de verkorte deeltijdopleiding voor mij handiger is, naast mijn huidige baan.

Overigens Cecile: als je zijinstromer wordt, hoef je niet te betalen voor de opleiding. De school waar je werkt krijgt subsidie en daarvan wordt de opleiding betaalt.
Als je een verkorte deeltijdopleiding doet, moet je wel collegegeld betalen.

Liora

Eric

Eric

17-05-2014 om 12:58

Ben benieuwd

Hallo,
Ik kom op deze discussie omdat ik zelf ook interesse heb om het onderwijs in te gaan! Richting wiskunde.
Direct het onderwijs in gaan zonder opleiding lijkt me lastig. Of zijn er toch mogelijkheden?
Ben ook benieuwd of het gelukt is een baan te vinden en ben ook benieuwd naar welke deeltijdopleidingen er zijn.
Eric

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.